Inflatiecorrectie

Inflatiecorrectie

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit wordt prijsinflatie genoemd. Hiermee stijgen ook onze kosten. Dit heeft gevolgen voor onze organisatie. Daarom verhogen wij elk jaar de kosten van de meeste abonnementen. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

Wij verhogen de kosten van een abonnement in januari met 0,9%. Bekijk hieronder of dit voor jouw abonnement van toepassing is.

Inflatiecorrectie
Welke abonnementen worden in prijs verhoogd?

Alleen de kosten op abonnementen die ná 5 december 2010 en vóór 1 oktober 2014 nieuw zijn aangesloten of vernieuwd worden verhoogd. De verhoging geldt voor de volgende abonnementen.

  • Stel Samen & Samengesteld
  • T-Mobile Basis
  • MTV Mobile 
  • Relax ‘11
  • Smart (Smart Seconds, Smart Start, Smart Plus en iSmart)
  • i-Abonnement ‘11
  • i-Plan ‘08
  • Bel & Sms (Web)
  • Mobiel Internet
  • Voordeelsim
Hoe wordt de prijsverhoging berekend?

De prijsverhoging geldt voor het maandbedrag van je abonnement. Aanvullende bundels, kortingen en kosten buiten je bundel worden niet meegerekend. Het kan dus zijn dat de verhoging in jouw geval hoger is dan 0,9%.

In 2015 gaan wij inflatiecorrectie toepassen ná aftrek van korting. Dit doen wij naar aanleiding van reacties in 2014. Dit zullen wij halverwege 2015 automatisch corrigeren met terugwerkende kracht. Eerder is dit technisch helaas niet mogelijk. Vanaf 2016 zal een prijsverhoging meteen goed worden berekend.

Hoe is het percentage van 0,9% bepaald?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bepaalt elke maand het inflatiepercentage. Dit percentage geeft aan hoe de prijzen voor consumenten in één jaar zijn ontwikkeld. T-Mobile gebruikt voor de prijsverhoging het percentage van juni 2014. Dit percentage was 0,9%. Het percentage van juni 2014 gaat over de periode van 1 juli 2013 t/m 30 juni 2014. 

Waarom gebruiken wij het cijfer van juni?

Jaarlijks voeren wij in januari de prijsverhoging door. In oktober moeten wij hiervoor onze systemen aanpassen. We gebruiken hiervoor het laatst beschikbare inflatiepercentage. In oktober is dit het percentage van juni.

Waar kan ik informatie over inflatiecorrectie in mijn contract vinden?

Wij hebben gekozen om de inflatiecorrectie op je prijslijst te zetten. Dit is een onderdeel van de overeenkomst. Hier staat dus ook de inflatiecorrectie omschreven. Alle nieuwe klanten krijgen deze prijslijst in de welkomstmail. Je kunt de prijslijst altijd terugvinden op t-mobile.nl, My T-Mobile en via de My T-Mobile app.

Rekenvoorbeelden

Wil je weten wat de prijsverhogen nu precies inhoudt? Wij geven 2 voorbeelden van abonnementen.

Rekenvoorbeeld 1: Abonnement zonder korting

  • Je hebt een abonnement van €50,- per maand afgesloten.
  • 0,9% van €50,- is €0,45
  • Vanaf januari 2015 betaal je €50 + €0,45 = €50,45

Rekenvoorbeeld 2: Abonnement mét korting

  • Je hebt een abonnement van €50,- per maand afgesloten, met een korting van €10,- per maand.
  • Maandelijks betaal je dus €40,-
  • De verhoging wordt berekend over je maandbedrag zónder korting. Je bedrag zonder korting is in dit geval €50,-
  • 0,9% van €50,- is €0,45
  • Vanaf januari betaal je €40,45

Halverwege 2015 wordt de prijsverhoging over de korting automatisch gecorrigeerd:

  • 0,9% van €10,- korting is €0,09
  • Voor elke maand waar je teveel hebt betaald wordt dus €0,09 gecorrigeerd.
  • Halverwege 2015 wordt het teveel betaalde bedrag automatisch gecorrigeerd.
  • Vanaf dat moment zal de juiste prijs in rekening worden gebracht