Een digitaal consult met de huisarts of een sensor in je kleding die je bloeddruk meet én de resultaten doorstuurt naar een specialist. De komst van e-health opent een wereld aan mogelijkheden op gebied van zorg. Maar welke kansen biedt e-health voor de medische sector? En wat zijn de knelpunten? We maken de balans op.

Terug naar het begin. De zorg in Nederland moet efficiënter ingericht worden: dat is het speerpunt van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor 2016. Dit betekent een hogere kwaliteit van onze gezondheidszorg, maar wel tegen lagere kosten. Het digitaliseren van zorgprocessen, ofwel e-health, speelt hierin een belangrijk rol. Ouderen kunnen bijvoorbeeld langer zelfstandig thuis wonen, omdat ze veel specifieker hun zorgvraag kunnen invullen. Zo moet het mogelijk worden om via een eigen portaal direct in contact te komen met de huisarts of medisch specialist.

Predictive maintenance
Peter Gijzenberg, Manager Corporate Accounts bij T-Mobile, spreekt liever van m-health: mobiele healthcare. ‘Met deze term leg je de focus op de devices waarmee je de zorg inricht’, zegt hij. ‘Binnen m-health zien we in het algemeen twee stromingen. Ten eerste gaan grote partijen, bijvoorbeeld een zorginstelling met honderd locaties, over op digitale zorgverlening. Patiënten hoeven namelijk niet altijd fysiek op spreekuur te komen, ze kunnen vaak ook geholpen worden met e-consults of via websites.

De andere trend –en wellicht de meest interessante– is predictive maintenaince. Hierbij gaat het om monitoring van bijvoorbeeld je bloeddruk of suikerspiegel. Deze kunnen via wearables worden gemeten, maar ook met sensoren in kleding. Deze apparatuur kan vervolgens voorspellen of, en wanneer, een situatie kritiek wordt zodat medisch personeel actie kan ondernemen.’

Patiënt wordt mondiger
E-health verlicht het werk van zorginstellingen: er zijn minder fysieke afspraken in de spreekkamer nodig en metingen van bloedwaardes worden niet langer door artsen, maar door devices gedaan. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor patiënten? Zij kunnen straks zelf hun zorg kiezen via een online portal. Met een druk op de knop staan ze in contact met de huisarts, psycholoog of apotheker voor een diagnose of doorverwijzing. Daarnaast verwerven patiënten zelf kennis over hun lichaam en gezondheid. Ze zijn gewapend met data en worden daarmee mondiger. Dit roept ook vraagtekens op. Moet een arts – vanuit zijn ervaring en expertise – niet zelf beslissen welke zorg het best bij zijn patiënt past? Is het wenselijk dat een patiënt zelf een logopedist benadert, terwijl hij zijn stemproblemen wellicht beter door een KNO-arts kan laten beoordelen? Hierop is nog geen goed antwoord te geven, de praktijk zal dit  moeten uitwijzen.

Privacy
Een ander heikel punt is de privacy. Wat gebeurt er met de data van patiënten? ‘Met dit vraagstuk houden wij ons ook bezig’, zegt Robert de Vries, hoofd van de M2M-afdeling bij T-Mobile. ‘Twee dingen zijn belangrijk. Ten eerste de opslag van data. Data moeten bij voorkeur worden opgeslagen in Europa. Wij hebben het voordeel dat we onderdeel zijn van Deutsche Telekom, die in heel Europa datacenters heeft. De basis zit echter in mobile device management: laptops en smartphones zullen extra goed beveiligd moeten zijn wanneer ze medische gegevens uitwisselen.’

Meer.t-mobile.nl besteedt in een serie blogs aandacht aan het fenomeen e-health. Meer weten?
Lees ook ons blog ‘E-health: gezondheidszorg van de toekomst’.