Hoe bescherm je jezelf beter tegen internetcriminaliteit? Een nieuwe campagne van het ministerie van Justitie en Veiligheid gaat je daar bij helpen. Een initiatief dat we bij T-Mobile van harte steunen. Onder de noemer ‘Eerst checken, dan klikken’, lichten wij onze klanten graag goed voor over veilig internetgebruik.

Eerst checken dan klikken

Internetcriminelen worden slimmer. Daardoor is het steeds lastiger in één oogopslag te herkennen als zij je persoonlijke gegevens willen misbruiken of geld afhandig willen maken. Check daarom eerst of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is. En klik pas als je dat zeker weet.

Hoe pak je dat aan?

Een bekende truc van cybercriminelen is het fenomeen ‘phishing’. Dit zijn nepmails van bijvoorbeeld je bank of telecomprovider die je vragen om je login-gegevens ergens in te vullen. Met deze gegevens kunnen criminelen vervolgens inloggen bij je bank of andere dienstleveranciers en jou geld afhandig maken. Check dus altijd of de mail echt afkomstig is van je bank of een ander bedrijf waarbij je klant bent. Er zijn meerdere dingen waar je op kunt letten:

  • Check of het gaat over geld. Hier is het internetcriminelen vaak om te doen.
  • Check of er persoonsgegevens of inlogcodes worden gevraagd. De bank of de overheid vraagt hier nooit om. Een e-mail of bericht waarin dit wordt gevraagd, kan daarom nep zijn.
  • Check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. Als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. Ga bij twijfel naar de website en log zelf in.
  • Check of er spoed is. Internetcriminelen spelen hierop in. Ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is.
  • Check of het te mooi lijkt om waar te zijn. Lijkt iets te mooi, dan is dat het waarschijnlijk ook zo. Heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie.
  • Check de aanhef. Hoe algemener en onpersoonlijker, hoe groter de kans dat het niet echt is.
  • Check de afzender. Internetcriminelen maken vaak een e-mailadres of website na die héél erg lijkt op het origineel, maar dat niet is. Spelfouten of oude/korrelige logo’s zijn vaak ook een indicatie.
  • Check de bijlage(n). Ontvang je een mail met bijlagen, open deze dan niet, zeker geen bijlagen met de extensie ‘.exe’

Twijfel je nog steeds of je een link in een email kunt vertrouwen? Klik dan niet op de link maar kopieer deze, en plak hem op checkjelinkje.nl. Dan weet je direct of de link te vertrouwen is.

Internet criminelen via WhatsApp

Relatief nieuw is WhatsApp fraude. Criminelen proberen dan niet via email maar via WhatsApp contact om je geld afhandig te maken. Ook hier kun je op een aantal dingen controleren, voordat je iets doet:

  • Check of je de persoon kent. Vertrouw je het niet? Neem dan contact op met de afzender.
  • Check of het écht klopt. Als een vriend of familielid opeens om (veel) geld vraagt, bel degene even. Een crimineel die het nummer misbruikt, valt bij bellen door de mand.
  • Check of je de organisatie kent. Kijk voor de zekerheid op de website van de organisatie.
  • Check of je persoonlijke gegevens deelt via sociale media. Internetcriminelen kunnen bijvoorbeeld je telefoonnummer vinden en misbruiken.

Over de campagne

Met de publiekscampagne tegen internetcriminaliteit wil het ministerie van Justitie en Veiligheid Nederlanders helpen zich beter tegen internetcriminaliteit te beschermen. De campagne is zichtbaar op TV en sociale media. Daar worden mensen opgeroepen maatregelen te treffen tegen internetcriminaliteit. Verder ondersteunen diverse bedrijven en organisaties zoals T-Mobile deze campagne door via hun eigen kanalen aandacht voor het onderwerp te vragen.

Op veiliginternetten.nl vind je meer tips om je internetveiligheid verder te vergroten. Ook kun je een quiz spelen om jouw kennis te testen.

Foto: Shutterstock