Het is een kat-en-muisspel tussen grote mediabedrijven en zijn gebruikers: adblockers. Terwijl bezoekers van websites de advertenties storend of niet relevant vinden, zijn de sites die banners publiceren voor een groot deel afhankelijk van de inkomsten uit die advertenties. Dat geldt al helemaal voor Facebook, dat een zo compleet mogelijk profiel van jou wil verzamelen om zo gericht mogelijk advertenties te laten zien.

Uit de meest recent gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat Facebook via advertenties meer dan 5 miljard dollar binnenhaalde. Logisch dus dat Mark Zuckerberg niet zo dol is op adblockers. Het bedrijf wil advertenties daarom op zo’n manier aanbieden, dat ze niet door adblockers gedetecteerd en geblokkeerd kunnen worden. Normaal gesproken blokkeren adblockers de domeinen die het gros van die advertenties via verschillende websites aanbieden. Facebook kiest nu voor een andere aanpak: de advertenties die getoond worden, worden nu vermomd als gewone posts.

Door advertenties daarentegen op zijn eigen platform te hosten, wil Facebook voorkomen dat de reclame niet meer ongezien blijft. De New York Times schrijft dat Facebook de ‘adblocker-blocker’ gisteren op zijn platform heeft toegepast. De functie is alleen toegepast op de desktopversie van de website, omdat je in de Facebook-app geen adblockers kunt gebruiken.

Of deze actie van Facebook effectief is, moet nog blijken. Waarschijnlijk zijn de ontwikkelaars van adblockers al hard op zoek naar manieren om ook deze functie te slim af te zijn en is het slechts een kwestie van tijd voor Facebook weer iets nieuws moet verzinnen.