T-Mobile blog Founders blog
live formule 1 kijken 2022
Overzicht Entertainment

Formule 1 live kijken in 2022? Zo mis je niets!

07-06-2022 Leestijd: 8 min. Luister naar dit artikel Deel dit artikel
07-06-2022 Leestijd: 8 min. Luister naar dit artikel Deel dit artikel

Het nieuwe Formule 1-seizoen is in volle gang. Met radicaal nieuwe auto’s én een nieuwe regerend wereldkampioen: Max Verstappen. Weet hij zijn titel met succes te verdedigen? Je leest het in ons blog. Dit jaar kijk je Formule 1 met Viaplay en wij hebben een wel héél aantrekkelijke deal voor je…

Formule 1 kijken in 2022 met Viaplay bij T-Mobile

Je kunt live Formule 1 kijken met Viaplay. Vanaf 7 juni kun je Viaplay als add-on toevoegen aan je Interactieve TV abonnement. Dit kost € 13,99 per maand en de eerste maand krijg je 50 % korting. Je kunt dit abonnement maandelijks aan- en uitzetten. Met dit pakket kijk je live naar de races, maar ook de kwalificatie, vrije trainingen en de uitgebreide analyses zijn live te zien.

Eén ding is zeker: Viaplay pakt groots uit met zijn Formule 1-uitzendingen. Met een studio vanuit Nederland en met experts live op locatie, zoals tweevoudig wereldkampioen Mika Häkkinen, David Coulthard en zevenvoudig Le Mans-winnaar Tom Kristensen. Ook heeft Viaplay een exclusieve deal met Max Verstappen. Zo kom je dichter dan ooit bij hem én de Formule 1. Met extra veel achtergrond, insights en interviews. Kijktip: met Viaplay kun je op twee apparaten tegelijk kijken. Zo kijk je live F1 op het grote scherm van je televisie en kun je op het scherm van bijvoorbeeld je tablet meerijden met Max Verstappen.

Wat kost Viaplay bij ons?

Via een stream op je telefoon Formule 1 live kijken via internet? Het kan met Viaplay. Met deze app kijk je overal op je telefoon of tablet live naar de uitzendingen. Zo mis je niets van de koningsklasse van de autosport. Waar je ook bent.

Formule 1 live kijken via F1 TV

De Formule 1 heeft zijn eigen streamingdienst: F1 TV. Met de Pro-abonnementsdienst kijk je elke race live via internet op je telefoon, laptop of tablet. Extra goed nieuws: je bepaalt zelf naar welk commentaar je luistert.

Het mooie aan F1 TV is dat je zelf regisseur kunt spelen. Zo kun je, als je wilt, de hele race meerijden met Max Verstappen. Inclusief communicatie tussen hem en de pitmuur. Zodra hij zijn strategie aanpast, weet jij het als eerste! Daarnaast vult de Formule 1 de app met allerlei extra inzichten, discussies, documentaires en oude races. Ideaal als je ook een oude race uit de Formule 1 volledig wilt terugkijken. Daarnaast kun je alle races in het voorprogramma van de Formule 1, zoals de Formule 2 en Formule 3, live kijken.

Om live Formule 1 te kijken via de F1 TV-app, heb je een TV Pro-abonnement nodig. Dit kost € 64,99 per jaar. Een gewoon abonnement kost € 26,99 per jaar. Hiermee kun je de race achteraf in zijn geheel terugkijken. Daarnaast zie je hier ook oude Grands Prix en races uit het voorprogramma van de F1.

in 2022 live formule 1 kijken

Formule 1 live kijken via YouTube

Vorig jaar experimenteerde de Formule 1 met het livestreamen van enkele races op YouTube. Het is nog niet bekend of de F1 dat blijft doen, maar het is wel slim om het YouTube-kanaal van de Formule 1 in de gaten te houden. Na afloop vind je hier samenvattingen van de race, hoogtepunten, compilaties en interviews.

Het Formule 1-seizoen van 2022 tot nu toe: nieuwe regels, nieuwe rivaliteit

Na de eerste races is al te zien dat 2022 het meest interessante Formule 1-seizoen sinds lange tijd kan worden. Max Verstappen verdedigt voor het eerst de wereldtitel en de auto’s ondergaan de grootste metamorfose in veertig jaar.

Technisch reglement op de schop

De Formule 1 auto’s van dit jaar zien er radicaal anders uit. Dat komt omdat de FIA, de organisator van de Formule 1, het technische reglementenboek ontzettend heeft veranderd. Het doel? Auto’s makkelijker en beter met elkaar laten racen. En daarvoor waren heel wat veranderingen nodig.

De grootste? De herintroductie van ground effect, waarbij de vloer van de auto wordt gebruikt om neerwaartse druk te genereren. Tot dit jaar was dat een taak voor de voor- en achtervleugels. Die hebben de auto’s nu nog steeds, maar ze zijn veel simpeler dan voorheen. Op die manier verstoren ze de rijlucht minder en dat zorgt dat auto’s elkaar makkelijker moeten kunnen volgen. Het resultaat is nu al te zien: meer duels.

Verstappen versus Leclerc (en Perez?)

Na de eerste races leek Charles Leclerc de absolute titelfavoriet te zijn. De Ferrari bleek de snelste wagen en Leclerc pakte overwinning na overwinning en podium na podium. Zijn voorsprong in het kampioenschap was met meer dan veertig punten meer dan comfortabel. De stand van zaken nu? Tweede, achter Max Verstappen. De Nederlander won drie races op rij, Leclerc viel uit in Barcelona en als klap op de vuurpijl won Sergio Pérez – de teamgenoot van Verstappen – ook nog eens in Monaco. Waarbij Verstappen nog voor Leclerc finishte ook. Daarmee staat Verstappen negen punten voor op Leclerc, die zes punten voorsprong heeft op Perez.

Wat is er aan de hand met Mercedes?

Na de eerste races in 2022 is het duidelijk dat Mercedes waarschijnlijk niet meedoet om de titels dit jaar. Dat is best verrassend, want van 2014 tot en met 2020 won Mercedes iedere titel.

Een van de redenen voor de terugval van Mercedes is porpoising. Even wat theorie: de raceauto’s in de Formule 1 bouwen downforce op. Dit is een kracht die ervoor zorgt dat auto’s grip houden op het wegdek, door ze tegen de grond te drukken of te zuigen. De nieuwe regels schrijven voor dat deze kracht vooral van de onderkant van de auto moet komen.

Het nadeel van dit eerdergenoemde ground effect is dat de auto’s stuiterend over het circuit rijden. De auto’s bouwen op hoge snelheid veel downforce op en drukken tegen het wegdek aan. Verliest de auto downforce, dan komt hij weer omhoog en begint het hele proces opnieuw. Dit stuiteren heet porpoising en de zware auto’s van Mercedes kunnen dit nog niet goed hebben.

Nog opvallender: topcoureur Lewis Hamilton presteert tot nu toe minder dan zijn teamgenoot George Russell. Beiden kwamen in Miami knap terug van een achterstand, maar het was niet genoeg voor een plek op het podium.

Bij Mercedes zelf zijn ze zich bewust van de tegenvallende resultaten: ze analyseren iedere race voor de nodige verbeterpunten aan de auto’s. Interessant als je houdt van een kijkje achter de schermen.

De grootste verrassing tot nu toe

Ook in dit Formule 1-seizoen zijn er weer veel onverwachte gebeurtenissen. Kevin Magnussen, die de vorige jaren al vaker punten pakte voor Haas, rijdt nu ook Mick Schumacher naar huis. Haas pakte vorig jaar helemaal geen punten, dus de terugkeer van de Deense coureur is een welkome versterking. Zoals teambaas Günther Steiner zegt: “Als wij de wagen ervoor hebben, pakt Magnussen de punten.” Dat doet de Deen met verve, waarbij Schumacher juist tegenvalt. De Duitser crasht regelmatig en pakte nog geen punten.

Hoe doet de enige rookie het tot nu toe?

Zhou Guanyu is de enige debutant in dit Formule 1-seizoen. Hij is daarnaast de eerste Chinese Formule 1-coureur ooit. Tot nu toe doet hij het aardig, en pakte hij een punt. Hij doet geen gekke dingen en rijdt goed in het spoor van zijn ervaren teamgenoot Valtteri Bottas. Het Chinese talent is er zeker een om in de gaten te houden. Het doel in het vervolg van het seizoen? Het tempo van Bottas beter bijhouden. De Fin pakte al veertig punten. Heel wat meer dus!

Welke teams en coureurs vallen tot nu toe tegen?

Aston Martin presteert nog niet naar verwachting. De ploeg had een valse start: de grote ster Sebastian Vettel miste de eerste twee races door corona. Het team scoort maar moeizaam punten en rijdt in de anonimiteit, ondanks de grote ambities van teambaas Lawrence Stroll.

Scuderia AlphaTauri doet het redelijk. Toch lijkt de ploeg minder mee te kunnen met de rest van de subtop dan in eerdere jaren. Coureur Yuki Tsunoda heeft stappen gemaakt, maar teamgenoot Pierre Gasly had veel pech. Hij viel uit met technische problemen op het circuit van Bahrein.

Carlos Sainz lijkt al te moeten afhaken in de titelstrijd, ondanks dat Ferrari de beste auto’s heeft. De Spanjaard heeft een flinke achterstand op Verstappen en Leclerc door een mix van pech en fouten. Hij spinde in Australië en Imola (onder andere na een botsing met Ricciardo) en maakte fouten met gas geven in Miami, waardoor Leclerc hem kon inhalen.

Over Ricciardo gesproken: ook de Australiër is een van de tegenvallers dit jaar. Hij pakte nog maar elf punten (tegenover de 48 van teamgenoot Lando Norris) en is ook een slag langzamer. McLaren teambaas Zak Brown heeft Ricciardo al zelfs gewaarschuwd: deze prestaties zijn niet voldoende voor een contractverlenging. Waar wat voor te zeggen is, want Ricciardo’s salaris is astronomisch.

Formule 1-kalender 2022

Benieuwd naar de planning voor de rest van dit jaar? Er staan nog heel wat interessante races op de planning, met onder andere de Grand Prix in Zandvoort.

DatumGrand PrixCircuitStarttijd in Nederland
12 juniGrand Prix van AzerbaijanBaku City Circuit12.00 uur
19 juniGrand Prix van CanadaCircuit Gilles Villeneuve19.00 uur
3 juliGrand Prix van Groot-BrittanniëSilverstone15.00 uur
10 juliGrand Prix van OostenrijkRed Bull Ring14.00 uur
24 juliGrand Prix van FrankrijkPaul Ricard14.00 uur
31 juliGrand Prix van HongarijeHungaroring14.00 uur
28 augustusGrand Prix van BelgiëSpa-Francorchamps14.00 uur
4 septemberGrand Prix van NederlandZandvoort14.00 uur
11 septemberGrand Prix van ItaliëMonza14.00 uur
2 oktoberGrand Prix van SingaporeMarina Bay Street Circuit13.00 uur
9 oktoberGrand Prix van JapanSuzuka6.00 uur
23 oktoberGrand Prix van de Verenigde StatenCircuit of the Americas20.00 uur
30 oktoberGrand Prix van Mexico-StadAutódromo Hermanos Rodríguez20.00 uur
13 novemberGrand Prix van São PauloAutódromo José Carlos Pace19.00 uur
20 novemberGrand Prix van Abu DhabiYas Marina Circuit14.00 uur

Unlimited Formule 1 kijken

Bij T-Mobile kijk je Unlimited Formule 1 met 5G. Met het beste mobiele netwerk ter wereld om te streamen mis je geen fractie van de actie op het circuit. En zie je elke inhaalactie van Max Verstappen live op je telefoon of tablet met Viaplay.

Deel dit artikel