Games zijn bij uitstek geschikt om een indrukwekkend verhaal te vertellen. Pry laat je in de huid kruipen van een Golfoorlog-veteraan met een posttraumatische stressstoornis om meer begrip voor PTSS te krijgen.

De makers van Pry omschrijven de game als ‘a book to watch and film to touch’. James is de hoofdpersoon in de game. Je ziet alles wat hij denkt en voelt, zes jaar na zijn tijd als soldaat. Je bestuurt alles, tot aan de beweging van zijn ogen. Zo voel je pas echt hoe zwaar het mentaal en fysiek is om met PTSS te leven.

screen640x640

Posttraumatische stress

Daarnaast krijg je ook mee hoe lastig het voor de familie is om goed om te gaan met iemand als James. Het is dan ook niet voor niets dat je op een gegeven moment echt empathie zult voelen voor James en zijn omgeving.

Pry is ontworpen door Samantha Gorman en Danny Cannizaro. Het begon als een persoonlijk project, maar leidde tot een game die spelers een bijzonder avontuur laat beleven. Pry won al verschillende prijzen, omdat literatuur, film en gaming zo uniek met elkaar verbonden zijn in het spel.