Luchtvaartmaatschappij KLM gonst van de bedrijvigheid, vaak zelfs letterlijk. Medewerkers staan voortdurend met elkaar in verbinding op de werkvloer, op platforms en in de bagageruimtes. Allemaal om reizigers vooruit te kunnen helpen. Om de operatie te optimaliseren, is goed telefoonverkeer een belangrijke voorwaarde.

T-Mobile_KLM_1

Toen KLM een RFP (Request for Proposal) uitschreef, stelde het een paar belangrijke voorwaarden: een goede prijs, uitstekend netwerk en een flink aantal roaming partners. ‘De bedrijfscontinuïteit van KLM hangt af van mobiele telefonie’, weet Rik Geers, account manager bij T-Mobile. ‘Vrijwel alle operationele werkzaamheden zijn afhankelijk van het wel of niet kunnen bellen. Denk bijvoorbeeld aan teruggevonden bagage van passagiers: dit wordt direct doorgebeld aan de bagagebalies. Om KLM de beste service te bieden, hebben we meer dan 20 locaties geïnspecteerd op bereik. Van de kantoren tot de hangars, van de catering tot de vrachtloodsen.’

T-Mobile_KLM_2

 

Netwerk is ijzersterk
Hieruit bleek dat het netwerk van T-Mobile uitermate sterk is. Dit is te danken aan het grote aantal masten rondom Schiphol. Momenteel worden alle antennes van T-Mobile in Nederland ingericht op hoog spectrum (1800MHz) en laag spectrum (900MHz). Hierdoor is extra veel capaciteit voor bellen en internet beschikbaar én het zorgt voor uitstekend bereik. ‘KLM heeft veel medewerkers rondlopen op een relatief kleine oppervlakte. Dan is het belangrijk dat er voldoende capaciteit is en het netwerk niet overbelast kan raken. Ook hebben we aanvullende maatregelen genomen, bijvoorbeeld voor het bedrijventerrein Schiphol-Rijk’, zegt Geers.

Kantelen mast
Daar was de indoordekking namelijk niet optimaal: het gebied viel nèt buiten het bereik van de dichtstbijzijnde zendmast. ‘Dit hebben we op een bijzondere manier opgelost’, zegt Geers. ‘We hebben de zendmast een aantal graden gekanteld, zodat de straling net over een ander gebouw valt en het gebouw van KLM bereikt. Dit kon vrij snel en eenvoudig. We kunnen onze masten namelijk van achter onze computer kantelen. Het bouwen van een indooroplossing was hierdoor niet nodig, wat uiteindelijk ook scheelt in kosten.’

T-Mobile_KLM_3

Roaming
Voor een partij als KLM, met een internationaal karakter, is het essentieel dat medewerkers ook in het buitenland hun werk kunnen doen via een lokaal netwerk (roaming). Met Deutsche Telecom als moederbedrijf heeft T-Mobile een groot, wereldwijd netwerk.