Je netjes aan de verkeersregels houden is wel een van de laatste dingen die je als speler van  Grand Theft Auto (GTA) doet. Het spel stimuleert je juist om zoveel mogelijk regels te overtreden. Toch wordt GTA gebruikt door een kunstmatige intelligentie om te leren autorijden. De virtuele wereld van het spel is daar volgens onderzoekers van een Duitse universiteit namelijk prima geschikt voor.

Dat schrijft MIT Technology Review. Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s wordt niet elke mogelijke situatie die een auto kan tegenkomen geprogrammeerd. In plaats daarvan ‘leert’ de auto situaties herkennen, zodat hij daar zelf op kan reageren. Daarvoor moet de auto wel veel voorbeelden hebben. Dat zijn dus veel data. Die kun je verzamelen door met camera’s en sensoren het echte verkeer vast te leggen, maar die situaties kunnen zich ook in een virtuele wereld voordoen.

Dat is precies wat de onderzoekers van de technische universiteit in Darmstadt doen. Allereerst zorgen ze dat alle objecten in de gamewereld goed gelabeld worden. Zo weet een algoritme waar hij moet rijden, wat voetgangers zijn en wat medeweggebruikers zijn. Daarna wordt het computerprogramma in die wereld losgelaten om te oefenen. En alle kennis die het algoritme opdoet, kan vervolgens in de echte wereld gebruikt worden als referentiemateriaal.

Beeld: Shutterstock