Deze hele zomervakantie gaf T-Mobile smartphone workshops aan ouderen. Die willen namelijk maar wat graag zelf hun smartphone kunnen updaten in plaats van altijd de (klein)kinderen om techsupport te hoeven vragen. We vroegen webcare-medewerkers Cheyenne en Jaimy wat zij zelf leerden van het geven van de workshops.

Leergierig

“Wat me het meest opviel is de leergierigheid van oudere mensen” vertelt Cheyenne (23). “Ik dacht altijd dat je je rond een bepaalde leeftijd voor techniek wil afsluiten. Maar deze ouderen stonden juist heel erg open en wilden er graag zelf handig in worden.”

Jaimy (21) vult aan: “Sommige dingen zijn voor onze generatie totaal vanzelfsprekend, we zijn er mee opgegroeid. Maar ik had ook een mevrouw die bijvoorbeeld niet wist wat een browser was. Dat moet je haar dan stap voor stap voor stap eerst uitleggen. Wat het eigenlijk is en waar je moet klikken om op een bepaalde website te komen. Oudere mensen zijn pas op veel latere leeftijd met deze technologieën in contact gekomen dus voor hen is het allemaal helemaal niet vanzelfsprekend.”

Sociaal contact en praktische zaken

De vragen die het T-Mobile webcare team tijdens de workshops voor ouderen moest beantwoorden waren zeer uiteenlopend. Toch hadden ze vaak met hetzelfde onderwerp te maken. “De meeste ouderen zijn op zoek naar manieren waarop ze contact kunnen houden met hun familie, vrienden, kinderen en kleinkinderen. Dus willen ze weten hoe ze bijvoorbeeld een foto kunnen versturen via WhatsApp” zegt Cheyenne. “Maar er was ook een vrouw die steeds vergat hoe ze naar haar dokter moest lopen. Die wilde graag weten hoe ze Google Maps kon gebruiken”.

Jaimy: “Dat dubbele maakte deze workshops ook zo interessant. Enerzijds konden we ouderen veel praktische tips geven, bijvoorbeeld over hoe ze apps konden installeren. Maar aan de andere kant leer je veel over de manieren waarop oudere mensen hun smartphone of tablet gebruiken en was het heel gezellig om tijd met ze door te brengen. Na afloop waren ze ons vaak enorm dankbaar. Niet alleen voor het beantwoorden van hun technische vragen, maar ook omdat ze hun verhaal en frustraties kwijt konden.”

Tips op een briefje

“Terwijl ik dingen uitlegde schreven de meeste mensen alle tips op een briefje” vertelt Cheyenne. “Na afloop van de workshop gingen ze dan met het briefje aan de borst gedrukt weer naar huis.” Jaimy: “Ja, dat deed me wat. Dat je door gewoon even de tijd te nemen voor een ander, mensen zo’n eind op weg kunt helpen. Dingen die voor ons heel vanzelfsprekend zijn, zijn dat voor een ander niet altijd”.

Wil je zelf een T-Mobile smartphone workshop voor ouderen bijwonen? Kijk dan op deze pagina voor data en locaties. 

Verzorgingstehuizen en (ouderen)verenigingen met interesse in een (op maat gemaakte) workshop, kunnen mailen naar _societylab@t-mobile.nl.

Beeld: Shutterstock