Het is vrijdag en ik ben onderweg naar Wanssum in Limburg. Of all places. Samen met mijn salescollega’s bezoek ik namelijk een nieuwe klant: USCNetwork, een interactief advertising bedrijf en de uitvinder en producent van onder andere de MARV, een interessant apparaat. MARV heet je welkom in de experience economie.

Wij mogen de wereldwijde mobiele connectiviteit leveren voor dit bedrijf. Aangezien de accountmanagers telkens laaiend enthousiast terugkomen van hun bezoek aan deze unieke Limburgse zaak, lijkt het mij ontzettend leuk om dit bedrijf nader te leren kennen en onze toekomstige relatie te bekrachtigen op directieniveau.
Ik houd van andere bedrijven bezoeken, om te kijken naar wat we van elkaar kunnen leren, met name richting excellent voldoen én overtreffen van de klantverwachtingen.
Want voor elk bedrijf geldt: zonder tevreden klanten geen bedrijf.

Disneyland Wanssum

We arriveren in Wanssum en het is ondanks het kleine industrieterrein even zoeken naar deze grote klant. Ineens zie ik een van mijn collega’s in de richting van een onopvallende loods lopen: hier moet het zijn. Chantal, de oprichter van USCNetwork, verwelkomt ons en doet met een app op haar telefoon de deur open. “Zo weten we exact wie waar is.” zegt ze. Erg ‘internet of everything’, denk ik. We komen binnen in een productiehal, die meer weg heeft van een filmset. De hal is gevuld met kleine wagens in allerlei strip-achtige uitvoeringen. Dit blijken de MARV’s te zijn, waarover later meer.

1
Nog maar net bekomen van de indrukken van de hal verbaas ik me alweer over de volgende ruimte: het kantoor. Al weet ik niet of ik het een kantoor kan noemen. Ik waan me voor mijn gevoel eerder in de keuken van de Disney-film Ratatouille. De mensen hier zijn een kei in het neerzetten van een beleving, met Disneyland als grootste inspiratie.

Een echte winkel-beleving

We gaan zitten aan tafel en gaan in gesprek over wat USCN doet en wat ze willen betekenen voor hun klanten (denk hierbij aan grote filmmaatschappijen, fastfoodketens en een grote koffiezaak). De filosofie van het bedrijf is dat marketing en winkelen weer persoonlijk en een echte beleving moet worden. Als je de klant in hun schaarse tijd úit de online shops en weer ín de echte winkels wilt krijgen, moet het winkelen een ervaring worden, vindt Chantal.
USCN tackelt hiermee een paar van de grootste problemen waar bedrijven mee kampen: hoe blijf je in de grote hoeveelheid van aanbieders en content die op klanten afkomt relevant door handig gebruik te maken van big data? En hoe maak je een blijvende indruk door het hart van de klant te raken waarbij het beste uit de machine (de automatisering) wordt gecombineerd met het beste uit de mens (de empathie)?

2
De dochter met het vetorecht

Chantal vertelt hier verder over. Als basis voor de interactieve marketing hebben Chantal en haar man Daniël de MARV ontwikkeld, dat staat voor Media Advertising Racing Vehicle. Dit is een interactieve verkoopmachine waarvan het uiterlijk een sterke aantrekkingskracht op mensen heeft. Wat ik leuk vind is het verhaal van de dochter van Chantal en Daniël die een dikke vinger in de pap heeft gehad. Als de, toen vierjarige, peuter niet reageerde op de schetsen van de MARV, gooide Daniel zijn schets in de prullenbak. Pas toen zij het ontwerp mooi vond en uit zichzelf vroeg: ‘pap, wat is dat?’, wist Daniël dat hij op de goede weg zat met het design.

Wat is een MARV?

MARV is een slimme interactieve verkoopmachine die vaak in een winkel staat. Het apparaat heeft een grote touchscreen en is te verkrijgen in hele gave vormen. Je kunt er bijvoorbeeld je eigen hamburger bouwen, kleding passen zonder het daadwerkelijk aan te trekken of een koffie samenstellen en het maakproces inclusief geuren volgen, zoals in de Willy Wonka-fabriek.

3
De MARV kan onthouden wat je vorige keer hebt gedronken of besteld om vervolgens direct door te gaan met het verder opbouwen van de klantrelatie. Aan de zakelijke kant is deze data natuurlijk heel waardevol. Met deze kennis en profielen kunnen bedrijven hun hele salesfunnel optimaliseren en werken aan een verhoogde conversie.
Wat vind ik dit product geweldig! De mogelijkheden zijn eindeloos, deze mensen denken niet in grenzen.
Na ons gesprek gaan we terug naar de productiehal. Daar zien we de MARV’s en proberen we de verschillende demo-apparaten. Ik doe een Jedi-training, tik producten aan die ik wil bestellen en photoshop mezelf een Darth Vader-masker op. Wat heb ik het naar mijn zin, de tijd vliegt voorbij, en dan besef ik me: dat is nu net de bedoeling. Want in deze snelle wereld is het vechten om de tijd te krijgen van de consument. Als je dat op een persoonlijk en leuke manier doet, weet je de klant te boeien, en blijkt tijd geen issue.
We ronden af met een foto-momentje. Ik vraag Chantal en Daniël nog: waarom hebben jullie gekozen voor T-Mobile? “Omdat jullie data serieus nemen, verder denken en kijken naar de toekomst, en omdat jullie onderdeel zijn van het innovatieve en stabiele DT.” luidt het antwoord.

4
Ik glunder en besef me dat het bij ons beiden begint met: ‘what’s in it for the customer?’. Nu snap ik waarom de accountmanagers zo enthousiast terugkomen. Het is super om een kijkje te nemen in de keuken van de toekomst en oplossingen voor de offline winkels te zien. Te gek om met onze dienstverlening hieraan bij te dragen en om de toegewijde en talentvolle ondernemers te zien achter een persoonlijk verhaal. Zaken doen, nu en in de toekomst, is het combineren van alle prachtige technische mogelijkheden met de, niet te vergeten, human touch.

Bekijk op onze website waarom grootzakelijke bedrijven als USCNetworks voor T-Mobile kiezen en wat onze Machine-to-Machine oplossingen voor u kunnen betekenen.

Beeld: Shutterstock