Wanneer ik jullie zou vragen om de meest gebruikte app op je telefoon om mee te communiceren is de kans erg groot dat het antwoord WhatsApp is. Deze applicatie is in een aantal jaren onmisbaar geworden in Nederland en bij nog eens 600 miljoen andere gebruikers.

WhatsApp is een messenger en dit type communicatiemiddel zal de komende jaren onze manier van communiceren gaan domineren, maar niet zoals WhatsApp dat doet.
WhatsApp mag dan heel populair zijn maar het is eigenlijk een hele saaie app waar je maar weinig mee kan. Misschien goed genoeg voor jou op dit moment maar in de toekomst zal de messenger veel meer kunnen en moeten doen.

Toekomst
De toekomst kunnen we al zien bij apps als Line en WeChat, beide komen uit China en zijn daar en daarbuiten ontzettend populair. Hoewel het berichten versturen naar elkaar nog steeds de ruggengraat is van deze apps kun je er ook mee gamen, VOIP gesprekken voeren en nog veel meer.

Messenger Apps
Messenger Apps

We zullen in de toekomst niet alleen met vrienden in gesprek gaan via een messenger maar ook met merken. Dat klinkt misschien nu wat gek, maar het kan al in Instagram, Snapchat, WeChat en Line. De laatstgenoemde app heeft nu de BBC als officieel account toegevoegd. Wanneer je de BBC gaat volgen krijg je nieuws in een chatscherm, zo hoef je de app niet uit om op de hoogte te blijven.

Commercieel
Maar je zal dus ook merken kunnen gaan volgen, en dat is mooi want JIJ bepaald dan wat je gaat zien en je zal niet meer gebombardeerd worden met reclame. Wanneer JIJ een officieel account gaat volgen heeft dat grote waarde voor een merk want je geeft aan al interesse te hebben. De grote bedrijven van deze wereld zullen daar veel voor over hebben en zo heeft een messenger gelijk een verdienmodel.

Ja, een verdienmodel want ook een app moet centen verdienen. WhatsApp zal dat ook moeten doen, die paar betaalde accounts (wie heeft er nu echt betaald) brengen bij lange na niet genoeg in het laadje van Facebook. Dus mijn voorspelling is dat WhatsApp binnen afzienbare tijd met dit soort activiteiten zal komen waarvan bellen er een van is.

Helpdesk
Niet alleen commercieel willen bedrijven met je connecten maar ook voor de helpdesk. Er zijn in Nederland al een paar bedrijven waar klanten contact mee kunnen opnemen via WhatsApp. Een van deze bedrijven is Beslist.nl waar de customer service een los toestel op het buro hebben liggen om vragen van klanten te benatwoorden.
Zou het niet geweldig zijn wanneer we via WhatsApp of een andere messenger vragen konden stellen aan de helpdesk?

Messengers vs Social media
Messengers hebben een groot voordeel op social media, JIJ hebt de controle en JIJ bepaald met wie je contact houdt. Dat is heel belangrijk want de contole zijn we al lang kwijt bij alle populaire sociale media.
Groepsgesprekken zijn ook kleine sociale netwerken. Je hebt contact met een groep mensen waar jij voor gekozen hebt. Je hebt daar totale controle en dat is voor heel veel mensen welkom.

Het is niet zo dat de messengers de sociale media zullen gaan verdrijven maar het feit dat Facebook en Google veel geld investeren in hun messengers laten wel zien dat men deze mini-netwerken serieus neemt.

Kortom de komende jaren zullen we nog veel veranderingen gaan zien binnen WhatsApp en alle messengers in het algemeen.

Dit artikel is geschreven door Dim
Dim is co-owner van Androidworld.nl
Op 26 september zal Dim een presentatie over Android en messengers houden tijdens de SocialMediaWeek in Rotterdam.

Beeld: Shutterstock