Microsoft gaat de concurrentie aan met YouTube en streamingplatform Twitch van Amazon. Het bedrijf heeft namelijk een platform gekocht waarmee gamers hun video’s kunnen livestreamen: Beam. Met Beam kunnen kijkers via internet iemand die een spel speelt volgen en er bijvoorbeeld mee chatten.

Livestreaming is erg populair onder gamers. Dagelijks kijken duizenden mensen naar een speler aan de andere kant van de wereld die een spel speelt en daar zijn commentaar op geeft. De populariteit daarvan blijkt bijvoorbeeld door de overname die Amazon in 2014 deed. Het bedrijf betaalde toen 1 miljard dollar om streamingdienst Twitch in huis te halen. Volgens data van analysebedrijf ComScore werd Twitch in 2015 bijna ander half keer meer bekeken dan live gaming via YouTube.

Beam werd, na een testversie, pas begin dit jaar publiekelijk gelanceerd. Microsoft wil met de overname van Beam zijn eigen gameplatform, Xbox, verrijken. Dankzij livestreaming moet de functionaliteit van Xbox Live socialer worden. Hoeveel Microsoft heeft betaald voor het platform, is niet bekendgemaakt. Voor de gebruikers van het platform verandert er voorlopig niets, zegt Beam. Maar dankzij deze overname heeft het bedrijf nu wel de potentie om echt te gaan groeien.

Beeld: Shutterstock