Als we iets online kopen, doen we dat steeds vaker via onze smartphone. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van GfK, schrijft NU.nl. Twintig procent van de mensen die wel eens iets online koopt, heeft het afgelopen kwartaal iets via zijn mobiel besteld.

En dat aantal is fors hoger dan een jaar geleden. Vorig jaar was dat aantal namelijk maar 14 procent. Uit de cijfers van het derde kwartaal van 2016 blijkt dat bijna 2,2 miljoen Nederlanders die periode een online aankoop deed via zijn smartphone. Vooral mensen tussen de 15 en 39 jaar scoren goed in het onderzoek: in die categorie koopt bijna een derde iets via zijn telefoon.

De stijging betekent dat in totaal 9 procent van alle online aankopen via een smartphone wordt gedaan. Een jaar geleden was dat nog 7 procent. Met z’n allen spendeerden we de eerste driekwart van het jaar 14 miljard euro aan online aankopen. De verwachting is dat we in heel 2016 ongeveer 20 miljard euro online uitgeven.