De Amerikaanse tech-journalist en trendwatcher Robert Scoble ademt zowat innovatieve technologie. Hij werd beroemd en berucht met zijn Google Glass foto’s onder de douche, maar op The Next Web predikt hij een nieuwe revolutie: virtual reality.

Op The Next Web is Scoble geen onbekende, de afgelopen 11 jaar nam de bevlogen Amerikaan het publiek al mee op vele achtbanen door het technologische landschap. Dit jaar is hij echter bijzonder gericht: Scoble ziet een grote toekomst voor VR en AR (augmented reality, de verrijking van onze realiteit).

Hij is in het bijzonder enthousiast over het werk van twee Amerikaanse voorlopers: Meta en Magic Leap. Het laatste bedrijf, recent overgenomen door Google, opereert nog in de nevelen, maar een eerste demonstratie van hun werk toont een bijzondere inkijk in de toekomst, waarin je e-mail niet langer op je mobiel of computer staat, maar zweeft in de kamer.

Virtueel winkelen

Waar beiden genoemde bedrijven werken aan AR-toepassingen, heeft de media momenteel eigenlijk alleen maar aandacht voor de volledige virtuele variant, VR. Bedrijven als Oculus, HTC en Samsung werken actief aan het vormgeven van het virtuele landschap.

Fantastisch, volgens Scoble: “We staan nog maar aan het begin van deze nieuwe revolutie, maar nu al kunnen we zien dat het een wereld van nieuwe mogelijkheden gaat bieden”. Van onderwijs tot ouderenzorg, business of entertainment, de Amerikaan ziet overal toepassingen ontstaan die de potentie hebben ons leven te veranderen.

Robert-Scoble-768x512

Maar bovenal kan Scoble niet wachten tot hij volledig virtueel kan gaan shoppen. “Stel je voor dat je heerlijk meubels kunt gaan shoppen, zonder dat je al die woonboulevards af hoeft? Een hele dag shoppen zonder zere voeten, dat is toch fantastisch!”

Beeld: Shutterstock