Hoe fijn zou het zijn als je navigatiesysteem precies weet waar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats is? Technisch blijkt dat helaas lastig te regelen. Informatie over vrije plekken in parkeergarages is nog niet zo moeilijk te verzamelen, omdat de garages zelf hier vaak realtime zicht op hebben. Maar hoe weet je of een parkeervak op straat vrij is?

Sensoren zouden daarvoor een oplossing kunnen bieden. Daar wordt veel naar gekeken als het gaat om de ontwikkeling van smart city’s, maar het is natuurlijk nogal veel werk om alle parkeervakken met sensoren uit te rusten. Nog los van de vraag is wie dat moet gaan doen/betalen.

SEAT heeft daarom een andere oplossing bedacht: de camera’s en sensoren die worden gebruikt voor (deels) zelfrijdende auto’s kunnen namelijk ook een leeg parkeervak herkennen. Eigenlijk kunnen auto’s die er toch al zijn dus samen een soort groep van rondrijdende sensoren vormen. Als er maar genoeg auto’s uitgerust zijn met deze technologie en de data centraal wordt verzameld en weer wordt gedeeld heb je altijd een realtime beeld van de lege parkeerplekken in een stad.

De techniek is er nog niet in de praktijk, maar SEAT heeft hem vorige week al wel gedemonstreerd in Barcelona. Op het Smart City Expo World Congress aldaar toonde het bedrijf de Ateca Smart City Car, dat samenwerkte met het iCity-platform dat Barcelona al heeft. Het enige wat nog nodig is om genoeg auto’s op de weg te krijgen met de benodigde technologie. Dat lijkt een kwestie van tijd. Alleen de vraag is: hoeveel tijd? Die vraag heeft de autofabrikant nog niet beantwoord.

Beeld: Shutterstock