In het Nederlandse onderwijs- en onderzoeksbeleid komt meer aandacht voor ICT, liet minister Jet Bussemaker van OCW vorige maand weten. Ze reageerde daarmee op het rapport ‘Klaar voor de Toekomst’, van de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie (AWTI). De adviesraad spreekt over een gebrek aan een integrale kabinetsvisie op ICT, ook in het onderwijs.

Bussemaker heeft nu beloofd een visie te ontwikkelen over de inrichting van het onderwijs, waarbij ICT-mogelijkheden beter benut kunnen worden. Daarnaast zegt ze in haar brief: ‘De invloed van ICT noodzaakt dat de aandacht voor ondernemend onderwijs en ondernemende vaardigheden verder toenemen.’ Ook in het recent gepresenteerde Eindadvies Platform Onderwijs2032 ‘Ons onderwijs2032’, is hier veel aandacht voor.

Uit ‘Ons onderwijs 2032’: ‘Toekomstgericht onderwijs maakt leerlingen digitaal vaardig en mediawijs en stelt hen in staat zich op dat vlak te blijven ontwikkelen. Kennis van actuele informatie- en communicatietechnologie (ICT) en zogeheten computational thinking zorgt ervoor dat leerlingen leren begrijpen hoe ze telkens nieuwe technologische diensten en producten kunnen benutten.’

Smartphone als lesinstrument
Op het Eindhovense Summa College zien we hoe ‘ondernemend onderwijs’ er in de praktijk uitziet. De school is met ruim 17.000 leerlingen een van de grotere onderwijsinstellingen in Brabant. Het gros van de 1.250 docenten van het instituut voor middelbaar beroepsonderwijs maakt gebruik van smartphones en databundels van T-Mobile voor hun lessen.

In een van de lokalen swipet docent Willem van Dinther (55) over zijn smartphone. Achter hem licht een smart board fel op. In dit lokaal geeft de docent e-commerce les voor de opleiding Ondernemer Retail, waarvoor de studenten zelf hun webshop bouwen. Dit jaar is een extra dimensie aan het bouwen van de webshop toegevoegd, vertelt Van Dinther. ‘Dankzij een partnership met Webelephant (een partij een in E-commerce) kunnen studenten ook daadwerkelijk artikelen verkopen in de webshop. Ofwel: omzet draaien. Daarmee gaat de lesinhoud veel meer leven.’

Studenten hebben korteT-Mobile Summa Collegere spanningsboog
De interactieve manier van lesgeven past bij de student van nu, zegt Van Dinther. Hij geeft al zo’n 25 jaar les en heeft het gemiddelde studentprofiel flink zien veranderen. ‘De student van tegenwoordig krijgt veel meer prikkels dan vroeger. Ze hebben een veel kortere spanningsboog en willen uitgedaagd worden. Ook vragen ze veel om bevestiging. Daarbij zijn het doeners, geen planners. Vroeger kon ik 30 minuten iets uitleggen, nu vaak nog maar 5 of 10. Dan moet ik ze echt aan het werk zetten.’

Geen ongein
De onderlinge communicatie is ook veel directer. Van Dinther zit in twee WhatsApp-groepen met zijn studenten: één app-groep is voor de klas, de ander is het officiële communicatiekanaal rondom de Webshop. Van Dinther: ‘Die groep gebruiken we puur zakelijk. Aan het begin heb ik met de studenten afgesproken “geen ongein in deze groep”, en ik moet zeggen; daar houden ze zich goed aan.’ Via WhatsApp kunnen studenten razendsnel geholpen worden. Zo wilde een student op onderzoek uit, om het assortiment van kitesurfartikelen beter leren kennen. Ze vroeg om 09.23 via WhatsApp om toestemming. Van Dinther speelde haar verzoek in de app-groep een kwartier later door aan Webelephant. Het bedrijf reageerde 8 minuten later (09.50) dat het oké was. Zo wordt er dus binnen een mum van tijd geschakeld tussen student, docent en bedrijf. ‘Het is toch super als we een student binnen 30 minuten verder kunnen helpen’, zegt Van Dinther.

Eigen platform voor tips en tricks
De docent gebruikt zijn telefoon ook om de mobiele versies van de webshops te kunnen controleren. Of om lesstof via een interactieve quiz aan te bieden, gamification. Studenten leren ook om filmpjes te maken voor YouTube. Allemaal applicaties en nieuwe, digitale lesmethoden die zowel op een laptop als mobiel te gebruiken zijn. En natuurlijk is niet iedere docent even handig met smartphones, maar daar hebben docenten van het Summa College zelf (onder wie Van Dinther) wat op bedacht: een platform waarop collega’s tips en tricks over smartphone-gebruik kunnen delen, www.summasmartphone.nl.

Volgens van Dinther is dit een goede, door de eigen organisatie gedragen oplossing om als docent meer uit je smartphone te halen. De enige valkuil is volgens hem dat je je als docent niet moet laten meeslepen door het mobiele gedrag van sommige studenten. ‘Het gevaar bestaat dat je geleefd gaat worden door je telefoon, maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ik zie de smartphone vooral als een tool die ons leven als docent makkelijker maakt.’


Ruim 3.500 aansluitingen voor Summa College
T-Mobile is sinds het voorjaar van 2015 de provider van mobiele en vaste telefonie voor het Summa College in Eindhoven. T-Mobile kwam na een aanbesteding als beste uit de bus. Wij voorzien de onderwijsinstelling van 1.625 mobiele aansluitingen (voice en data) en 2.000 vaste telefoonaansluitingen. Het overgrote deel van de mobiele aansluitingen (zo’n 1.600, voor voornamelijk docenten en ondersteunend personeel) bellen en internetten met een Samsung Galaxy S4.
T-Mobile Zakelijk heeft inmiddels een stevige positie in de sector onderwijs. Lees hier de blogs over onze dienstverlening voor de University of Twente en TU Eindhoven. Wij zijn ook de eerste telecomprovider in Nederland die een eigen verbinding aanbiedt via SURFnet, een samenwerking voor en door het hoger onderwijs en onderzoeksinstituten.


 

Beeld: Shutterstock