Wat is de stand van zaken in de telecomsector? Waar gaat de branche naar toe? En welke impact hebben toekomstige ontwikkelingen in de sector op uw onderneming? Hierover gingen professionals met elkaar in discussie tijdens Telecom Insights, een jaarlijks evenement georganiseerd door Telecompaper. T-Mobile is één van de sponsors. Een verslag.

Met ruim 250 deelnemers is Telecom Insights een goede gelegenheid om te netwerken. Het programma is gevuld met interessante lezingen van professionals uit de telecombranche, maar ook van daarbuiten. Dagvoorzitter Joep Stassen opent de dag door iedereen welkom te heten in het Louwman Museum in Den Haag.

TelecomInsight Louman museum
Het Louwman Museum in Den Haag fungeerde als decor voor Telecom Insights.


Tipping point
Daarna geeft hij het woord aan Ed Achterberg, oprichter van Telecompaper. ‘De telecomsector zit op een tipping point’, opent hij. ‘Want er verandert momenteel veel. Zo worden internetsnelheden steeds hoger – bij 25 procent van de mobiele datapakketten worden al snelheden tot 100 Mbps aangeboden. Met 5G is zelfs een theoretische snelheid van 10.000 Mbps mogelijk. Ook is het LoRa-netwerk – een nieuwe oplossing voor Machine-to-Machine (M2M) en Internet of Things – in opkomst. Op gebied van kabel wordt eveneens geïnnoveerd: internationaal kabelbedrijf Liberty Global heeft een nieuwe modem gelanceerd. Kortom: er gebeurt een hoop in de industrie en gebruikers profiteren van het enorme keuzeaanbod in deze markt. We zien dat providers op een kruispunt staan en opnieuw moeten besluiten waarmee ze structureel en consequent geld kunnen verdienen.’ Volgens Ed Achtenberg moeten providers kleur bekennen.

Digitale revolutie
Managing Director Mark Klein van T-Mobile Nederland vertelt in zijn presentatie dat
T-Mobile sterk gaat inzetten op B2B. ‘Digitalisering is de nieuwe revolutie’, stelt hij. ‘Eerder werd handmatig werk al vervangen door machines. Vóór 2025 zal ook ons brain work vervangen worden door algoritmes. Alles wat je al twee keer hebt herhaald, zou je moeten digitaliseren. Wij willen bedrijven helpen om wegwijs te worden in deze nieuwe, digitale wereld. Dit doen we bijvoorbeeld door wereldwijd seamless connectivity te bieden. T-Mobile is met eigen mobiele netwerken actief in meerdere Europese landen en op drie continenten: onze dienstverlening stopt niet bij de landsgrenzen. Daarnaast gaan we honderd procent voor in de cloud werken. We zorgen er voor dat dit op een veilige manier gebeurt, zonder dat gebruikersgegevens voor reclamedoeleinden ingezet worden.’

Oerbrein stuurt ons aan
Maar hoe rationeel zijn consumenten eigenlijk in hun keuze, bijvoorbeeld wanneer ze kiezen voor een telecomprovider? Hierover vertelt Roeland Dietvorst, scientific director van Neuro Labs. Hij stelt dat het oerbrein ons onbewust aanstuurt. Ter illustratie noemt hij een campagne van een provider. ‘Op een website noemden ze drie redenen waarom potentiële klanten zich vooral geen zorgen hoefde te maken over het overstappen. Juist door hier de aandacht op te vestigen, werd het knopje zorgen in het brein geactiveerd. Reclame kan dus ook averechts werken.’

Wat werkt dan wel? Zijn antwoord is embodied mental stimulation. Hierbij gaat het om het  uitbeelden van beleving. Emotie is de drijfveer in elke beslissing. Het heeft dus weinig zin om het rationele brein aan te spreken. Providers zouden volgens Dietvorst doorslaan in het noemen van talloze USP’s en het aantal Mbps.

Reflectie uit de zaal
De lezing brengt veel rumoer teweeg in de zaal. Monique Verstijnen, Director Telecom Management van ingenieursbureau SPIE Nederland noemt het een highlight van de dag. ‘Het is verbazingwekkend dat we neurologisch zo geprogrammeerd zijn. Waar gaat het naartoe, als hier met marketing op ingespeeld wordt? Hebben we nog wel tijd om te werken of volgen we voortdurend alle prikkels?’, vraagt ze zich hardop af.

Maas van Grootheest, Manager Operations & Architecture van energienetwerkbedrijf Alliander, vraagt zich af of dit ook voor de zakelijke markt opgaat. ‘Het oerbrein speelt wellicht een grotere rol bij consumenten. In het B2B-segment is het niet één iemand, maar een groep mensen die een besluit neemt. Bovendien gaat daar vaak meer tijd overheen. Van een impuls is dan misschien minder sprake.’

Millennials
Daarna is Hylke Sprangers, CTO van Talpa, aan het woord. Hij vertelt hoe het bedrijf met content de millennials wil aanspreken. Deze groep (1980-2000) kijkt nauwelijks nog tv; voor hen moet content ook op andere devices te zien zijn. Hij noemt het programma Dance Dance Dance als voorbeeld. ‘Hierbij werd voor de eerste keer in de wereld een simultane broadcast aangeboden. Op tv was een dance-act te zien terwijl je op je mobiele scherm de jury kon zien klappen. Ook gamification, waarbij spelelementen worden gebruikt om de beleving van consumenten te verrijken, trekt jonge doelgroepen aan. Dit doen we bij het programma Utopia. Hoe meer kijkers doen binnen de online community, zoals berichten posten of stemmen, hoe meer punten ze vergaren. Daarmee krijgen ze weer meer rechten.’

TV-ecosysteem
Tom de Groeve, Director bij PricewaterhouseCoopers, sluit zich aan bij Hylke Sprangers (Talpa). Hij vertelt over over-the-top (OTT), waarbij gebruikers op andere devices op elk moment video’s kunnen kijken. Netflix is hierin verreweg de grootste aanbieder. De vraag is welke impact OTT heeft op het televisie-ecosysteem. ‘Het is niet kannibalistisch, maar additief’, meent De Groeve. ‘OTT heeft geen invloed op het aantal uur dat we tv kijken. Wel daalt de penetratie van betaalde tv onder jongeren sterk.’

Harmonisatie spectrum
Het overheidsbeleid beweegt mee met de ontwikkelingen in de telecombranche, stelt Jos de Groot, directeur Telecommarkt bij het Ministerie van Economische zaken. ‘De overheid reguleert de markten: we zorgen voor een stabiel aantal spelers met gezonde concurrentie, zonder dat teveel versnippering optreedt. Daarnaast waarborgt de overheid publieke belangen, zoals privacy en vrijheid. Onze core business is echter het beschikbaar stellen van spectrum. Zo komt er weer een aantal veilingen aan. We zoeken naar harmonisatie van het spectrum op Europees niveau. Daarbij kijken we ook naar nationale verschillen. Dat krijgt de komende tijd veel aandacht.’

Frugal innovation
In het buitenland spelen hele andere trends in de telecomsector. Hierover vertelt Michiel Buitenlaar, managing director Smile Communications in Nigeria. Hij stelt dat innovaties sneller en beter gebeuren, wanneer de middelen beperkt zijn. Frugal innovation (of ‘krenterige innovatie’) noemt hij dat. In Nederland speelt de vraag of aanbieders alles in één moeten leveren. In Nigeria is juist sprake van ontbundeling.

Tot slot
David van Kerkhof, adviseur bij Dialogic, is afgestudeerd in Innovation Sciences. ‘Het concept van frugal innovation ken ik, maar ik vraag me af of dat in Nederland zou werken: hier zijn veel innovaties gedreven door consumenten en die worden veeleisender. De lezing over OTT vond ik ook interessant. Toen ik drie jaar geleden Telecom Insights bezocht, was dat nog een belofte. Met de opmars van Netflix gaat het ineens hard. Wat me bij is gebleven, is de opmerking van Mark Klein (T-Mobile) dat we alles moeten digitaliseren, zelfs al heb je het nog maar twee keer gedaan. Dat is de toekomst.’

 

Foto Louwman Museum: Elselien van der Wal

Beeld: Shutterstock