Ondernemers hebben vandaag de dag te maken met nieuwe technologieën, connectiviteit tussen devices, mensen en machines, plús een nieuwe generatie medewerkers, consumenten en zakelijke relaties. Wat betekent dit voor uw bedrijf, en dan vooral op het gebied van bereikbaarheid en productiviteit? In een serie blogs ga ik op zoek naar antwoorden én oplossingen. Deze keer staat werken 3.0 centraal.

BYOD is een mooi voorbeeld van hoe snel telecom verandert. Nog maar enkele jaren geleden was Bring Your Own Device een trend, nu is het achterhaald. Het merendeel van werknemers gebruikt al geregeld hun eigen telefoon of tablet voor het werk, blijkt uit onderzoek van Mitel.

Vandaag de dag is ‘everything that can be connected, will be connected’ het motto.

Eindgebruikers drijvende kracht
Wat ook wezenlijk veranderd is: eindgebruikers zijn de drijvende kracht geworden achter onze technologische voortuitgang, niet langer de grote bedrijven of organisaties. Anders gezegd: gebruikerservaringen en – wensen van consumenten en werknemers zijn leidend. Dat zien we ook terug op de werkvloer.

Steeds meer werknemers willen een nieuwe manier van werken, en al lang niet meer op één vaste locatie. Uit het onderzoek van Mitel, een partner van T-Mobile, blijkt dat 81% van de werknemers af wil van de 9-tot-5-cultuur en een vaste werkplek. Het cijfer is nog hoger bij een jongere generatie, namelijk 87%. Liever werken werknemers bijvoorbeeld vanuit een koffieshop, of loggen ze thuis in op het bedrijfsnetwerk.

Opvallend feit
Een ander opvallend feit uit het onderzoek van Mitel is dat vrouwen veel waarde hechten aan flexibele werktijden en –plekken. Mannen waarderen vooral een brede keuze uit middelen en technologie om hun werk te doen. De vraag van werknemers om een flexibele werkomgeving is, samen met hun ‘onstilbare honger’ naar nieuwe devices en applicaties, van grote invloed op de adaptatie van nieuwe technologieën in het bedrijfsleven. En op hoe onze werkplek eruit ziet, of gaat zien.

Arbeidsproductiviteit

Betekent dit het einde van ‘het kantoor’? Nee. Krijgt het kantoor, of onze werkplek, een andere functie? Ja, meldt Great Place to Work, een gerenommeerd Amerikaans consultancybureau op het gebied van organisatiekunde.

Kantoor een plek van verbinding
In een gastblog op hun website spreekt de auteur niet langer over ‘mobile workforce’, maar een ‘connected workforce’. De werkplek van de toekomst (of misschien wel nu) is volgens hem vooral een plek voor verbinding. ‘Focus on the workplace as the connector for people’, roept hij bedrijven op. Daarnaast ontstaan er ook plekken buiten het centrale kantoor, waar collega’s en externe relaties uit dezelfde discipline elkaar opzoeken om de verbinding met elkaar aan te gaan. Apps die de personeelsbezetting en taakverdeling in de gaten houden, zorgen dat de productiviteit van het bedrijf hier niet onder leidt. Sterker, ze versterken de kameraadschap verder online.

De vraag is dus niet óf bedrijven moeten inspelen op de wens van werknemers om flexibeler te werken, met behulp van nieuwe, coole technologie. De vraag is hóe bedrijven hier succesvol op inspelen. Éen bouwsteen is daarin cruciaal: een flexibele en robuuste infrastructuur voor telecom, een die voldoet aan de wensen van werknemers én een die technologisch future proof is.

Meer weten over Werken 3.0? Download dan gratis ons uitgebreide whitepaper over dit onderwerp!

Beeld: Shutterstock