Lang in het buitenland?

Voorkom een hoge toeslag

Je bent op deze pagina, omdat je een sms van ons hebt ontvangen over 'permanent roaming'. We vragen je daarom om deze factuurperiode je roaming gedrag aan te passen. Anders valt het buiten redelijk verbruik en mogen wij een toeslag in rekening brengen voor je verbruik in de EU. Als je veel verbruikt, kan het snel oplopen tot een hoog bedrag. Heb je al een toeslag-sms gekregen? Lees dan meer over deze toeslag in de veelgestelde vragen.


Hoe pas ik mijn roaming gedrag aan?

Zoals je misschien weet, kun je vanaf 13 juni 2017 je eigen abonnement gebruiken in de EU en gelden de regels van ‘Roam like at home’. Deze regels zijn alléén geldig als je af en toe naar het buitenland gaat. Was je in 4 aaneengesloten maanden meer in de EU dan in Nederland? Én heb je in die periode ook meer verbruikt in de EU? Dan kun je een toeslag krijgen. Je kunt 1 van de volgende dingen doen om een toeslag te voorkomen:

  • Zorg ervoor dat je meer in Nederland bent dan in de EU.
  • Zorg ervoor dat je meer in Nederland verbruikt dan in de EU.

Je kunt je verbruik en verblijf in Nederland en de EU in de gaten houden via My T-Mobile. Ben je zakelijke klant en kun je jouw verbruik niet inzien? Check deze dan bij je telecommanager.

Bekijk je verbruik


Ben je voor langere periode in de EU?

Als je voor langere periode in het buitenland woont, is het niet altijd mogelijk om je gedrag snel aan te passen. In dat geval is een buitenlandse simkaart vaak goedkoper dan de toeslag.

Ik ben tijdelijk in het buitenland
Ben je tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld voor een stage of omdat je een vakantiehuis hebt? Dan kun je het beste een buitenlandse simkaart aanschaffen voor de periode dat je in het buitenland bent. Ook in andere EU-landen gelden de ‘Roam like at home’-regels.

Ik woon in het buitenland, omdat ik geëmigreerd ben
Woon je permanent in het buitenland, dan kun je je abonnement het beste helemaal opzeggen om hoge kosten te voorkomen. Je kunt in sommige gevallen overstappen. Dat kan als je bent verhuisd naar een land waar T-Mobile actief is. Neem hiervoor contact met ons op.


Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen ‘Roam like at home’ en ‘permanent roaming’?

De Europese Commissie heeft richtlijnen voor roaming in de EU bedacht. Ze wilden het daarmee makkelijker maken om je telefoon te gebruiken als je op reis bent. De regels zijn bedoeld voor periodiek reizen (‘Roam like at home’), maar niet als je langer in de EU bent (‘permanent roaming’). De Europese Commissie heeft daarom ook regels opgesteld om onredelijk gebruik te voorkomen.

Een mobiele provider mag een maximale toeslag berekenen als:

  • je in 4 maanden tijd méér in de EU geweest bent dan in Nederland én
  • je in deze aaneengesloten periode méér verbruikt hebt in de EU dan in Nederland

Als je jouw abonnement vaak in de EU gebruikt, doe je nog niet meteen aan 'permanent roaming'. Zo lang je regelmatig in Nederland bent en je roaming verbruik niet meer is dan de helft van je totale verbruik, is er niets aan de hand.

Waarom krijg ik een sms?

Je verbruik en verblijf in de afgelopen 4 maanden was in de EU groter dan in Nederland. We sturen je eerst een sms als waarschuwing. Je krijgt na deze sms 1 maand de tijd om je verbruik in de EU aan te passen. Ben je in deze maand meer in de EU dan in Nederland geweest? En heb je meer verbruikt in de EU? Dan mogen wij extra kosten in rekening brengen. Je krijgt dan weer een sms. Ben je een zakelijke klant? Dan krijgt je telecommanager ook een e-mail.

Omdat we naar een aaneengesloten periode kijken van 4 maanden, kan het zijn dat je na een maand in Nederland toch weer een waarschuwings-sms ontvangt.

Hoe meten jullie het permanent roaming gedrag?

We kijken over een aaneengesloten periode van 4 maanden of:

  • je meer dan 50% van de tijd in de EU was én
  • je meer dan 50% verbruikt hebt in de EU

We kijken hiervoor naar het verbruik van je simkaart. Deze informatie is ook voor jou toegankelijk via My T-Mobile. Voor het bepalen van 'permanent roaming' maken we uitsluitend gebruik van deze gegevens.

Kan ik zelf controleren of ik aan ‘permanent roaming’ doe?

Je kunt je verbruik en aanwezigheid controleren via je facturen en je verbruikstatus.

Je aanwezigheid controleren:
Kijk op je factuur in welke landen je bijvoorbeeld internet hebt gebruikt. Stel: je hebt op een dag alléén internet in België gebruikt. Dan telt die dag als een ‘EU-dag’. Gebruik je op dezelfde dag internet in Nederland? Dan telt die dag als een ‘NL-dag’. Gebruik je internet in een land buiten de EU? Dan telt die dag óók als een ‘NL-dag’. Tel het aantal dagen bij elkaar op. Heb je meer EU-dagen dan NL-dagen in de afgelopen 4 maanden? Dan kijken we vervolgens naar je verbruik in de EU.

Je verbruik controleren:
Je verbruik staat aangegeven op je factuur en in je verbruikstatus. Je ziet hier terug hoeveel KB's, belminuten of sms'jes je in Nederland of in de EU hebt gebruikt. Heb je het meeste in de EU gebruikt? Dan krijg je van ons een sms als waarschuwing.

Ben je zakelijke klant en kun je niet in My T-Mobile? Neem dan contact op met je telecommanager.

Ik moet een toeslag betalen. Hoe werkt dat?

In de maand dat je de toeslag moet betalen kijken we naar je verbruik in de EU in die maand. De toeslag komt bovenop de kosten van je abonnement.

Ben je in deze maand meer dan 50% in de EU én heb je meer dan 50% verbruikt in de EU. Dan krijg je weer een sms en toeslag voor de volgende maand. Ben je ondertussen vaker in Nederland geweest? Dan krijg je voor de maand erop geen toeslag meer. Omdat we naar een aaneengesloten periode kijken van 4 maanden, kun je nog wel een waarschuwings-sms krijgen.

Je telefoon staat uit in de toeslagmaand
Je hoeft geen toeslag te betalen. Daarnaast nemen we deze maand niet mee in de volgende berekening. Je kunt nog wel een waarschuwings-sms krijgen.

Je hebt een MB- of GB-aanvuller geactiveerd
Als je hebt betaald voor je aanvuller, dan hoef je natuurlijk geen toeslag te betalen voor je extra MB’s. Heb je een gratis GB-aanvuller geactiveerd, omdat je bijvoorbeeld Go Unlimited hebt? Dan kunnen we hier een toeslag voor rekenen.
In beide gevallen tellen we je data mee in je verbruik in Nederland of de EU.

Toeslag bekijken in My T-Mobile
Je kunt je huidige toeslag terugvinden via je verbruikstatus. Als je een toeslag moet betalen zie je dit terug bij ‘permanent roaming toeslag’. Toeslagen van eerdere maanden vind je terug op je factuur.

Hieronder staan de maximale toeslagen die we mogen rekenen.
Voorlopig rekenen we alléén een toeslag op je dataverbruik.

Datum Per (uitgaande) minuut Per sms-bericht Per GB (afgerekend per 1 KB)
Vanaf 1 januari 2018
€ 0,0387
€ 0,012
€ 7,260
Vanaf 1 januari 2019
€ 0,0387
€ 0,012
€ 5,445
Vanaf 1 januari 2020
€ 0,0387
€ 0,012
€ 4,235
Vanaf 1 januari 2021
€ 0,0387
€ 0,012
€ 3,630
Vanaf 1 januari 2022
€ 0,0387
€ 0,012
€ 3,025

Alle prijzen zijn inclusief btw. Voor zakelijke klanten rekenen we de toeslag exclusief btw.


Welke landen zitten er in de EU?

Landen in onze EU-zone zijn: België, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk Inclusief Martinique, Réunion, Mayotte, Frans-Guyana, Guadeloupe en Saint-Martin, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal Inclusief Madeira en de Azoren, Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje Inclusief Gibraltar, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigde Koninkrijk Inclusief Jersey, Guernsey en Isle of Man, Zweden.

Nederland valt ook binnen de EU, maar telt natuurlijk niet mee voor 'permanent roaming'.

Heb je een klacht?

Heb je een klacht over een in rekening gebrachte toeslag? Dan kun je een klacht bij ons indienen via de klantenservice.

Voorwaarden

Voorwaarden Roam like at Home

Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van T-Mobile in Nederland geldt als een dag in Nederland.

Klachten?
Heb je een klacht over een in rekening gebrachte toeslag? Dan kun je een klacht bij ons indienen.

Voorwaarden Roam like at Home