App

Uitgetest: 5 timetracking-apps om je werkuren bij te houden

Uren bijhouden, ook dat moet gebeuren. Leuk is het vaak niet, tot je een van deze fijne timetracking-apps op je telefoon installeert.

Clock 6 min

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Er zijn diverse redenen om als ondernemer je uren bij te willen houden. Zo wil je bijvoorbeeld zeker weten dat je niet over het aantal geoffreerde uren voor een klant heen gaat. Maar het bijhouden van je uren in een app kan ook nodig zijn voor de belastingdienst. Dit omdat je aan het eind van het jaar wil kunnen laten zien dat je voldoet aan het door de belastingdienst vastgestelde urencriterium voor ZZP’ers.

Wat de achterliggende reden ook is, het is handig om te weten dat je je uren niet in een schriftje of excel-bestandje hoeft te gaan zitten bijwerken. Er bestaan meer dan genoeg handige apps waarmee je dit gewoon op je smartphone kunt doen. We maakten een overzicht van de meestgebruikte timetracking apps en de bijbehorende voor- en nadelen.

1. Gekko Uren

Gekko UrenGekko Uren is een gratis app met de belangrijkste basisfuncties. Allereerst moet je een account aanmaken, waarna je in een mooi weergegeven dashboard komt. Hier kun je al je klanten toevoegen, evenals de projecten waaraan je werkt. Per klant kun je ook een uurtarief invullen.

Klik je op een project, dan kom je in een dagoverzicht terecht. Hier kun je handmatig uren toevoegen, maar ook een timer starten om vanaf nu bij te houden hoe lang je met het project bezig bent. Terug in het overzicht zie je vervolgens hoeveel je die dag hebt gewerkt en hoeveel je daarmee hebt verdiend.

Ook is er een premium versie, waar je 10 euro per maand voor betaalt. Daarmee kun je een tijdlijn van je uren per project en per klant zien. Verder is het mogelijk om urenrapportages aan facturen toe te voegen, onkosten te registreren en onbeperkt offertes te sturen.

Nadeel van Gekko: je overige administratie – zoals bonnen en kilometerregistratie – kun je hier niet in kwijt. Het was handig geweest als je dat allemaal in één app kon combineren.

Cijfer: 7
+ Eenvoudig en overzichtelijk
+ Gratis, maar met premium-optie voor meer functies
+ Mooi dagelijks overzicht van je gewerkte uren en omzet
– Als je je gehele administratie wilt combineren, heb je meerdere apps nodig

Gekko Uren is beschikbaar voor iOS en Android.

2. Timr

Timr

Timr is een veel uitgebreidere app. Je kunt er veel informatie over je bedrijf in kwijt. Voor deze app moet je niet alleen een account aanmaken, maar ook een eigen URL. Zo kun je de app ook bereiken in je browser. Je hebt dus een eigen plekje op het internet met jouw uren. Daarna kun je bijvoorbeeld aangeven hoe de structuur van je organisatie in elkaar zit. Daardoor krijg je alleen de relevante informatie te zien.

In de app kun je ook je budget bewaken en alle informatie indelen per klant en project. Per project kun je zelfs nog weer een taak aangeven, zodat je precies weet waar je allemaal mee bezig bent geweest. De app laat je bovendien ook je reiskosten bijhouden, al kan dit helaas alleen in gereden mijlen.

De app maakt onderscheid in de tijd die je aan het vastleggen bent en de verschillende rapporten. Ook kun je rapportages zien over je gewerkte uren. Helaas zie je niet hoeveel je dat in omzet opbrengt. De app is echter niet heel eenvoudig in gebruik. Zo wordt er gevraagd om je account te initialiseren, maar wordt niet verteld wat dat precies inhoudt. Er is wel een plek met uitleg, maar antwoorden vinden blijkt enorm lastig.

Cijfer: 5,5
+ Uitgebreid
+ Ook de mogelijkheid om gereden afstanden bij te houden
+ Gratis proefversie
– Ingewikkeld- Je betaalt minimaal 8 euro per maand per gebruiker voor de app.
– Afstanden alleen bij te houden in mijlen

Timr is beschikbaar voor iOS, Android, Blackberry, Windows Phone en in de browser. Voor je de apps downloadt, moet je je eerst aanmelden voor de gratis proefversie.

3. Harvest

HarvestHarvest is een gratis app die net als Gekko Uren erg overzichtelijk is. De app toont per dag een overzicht van de uren die je hebt gedraaid en met een knop onderin kun je gemakkelijk nieuwe projecten toevoegen.

De app geeft verder overzichten van je uitgaven en je facturen. Daarnaast zijn er speciale rapporten per week, waarin je precies kunt zien hoeveel uur je hebt gewerkt en hoeveel voor hoeveel daarvan je een factuur kunt sturen. Daardoor is het een redelijk complete app, waarin je alleen het bijhouden van je gereden kilometers mist.

Cijfer: 8
+ Overzichtelijk
+ Eenvoudig in gebruik
+ Complete app met redelijk wat functies
– Wel een overzicht van je facturen, maar geen mogelijkheid om ze via de app te versturen

Harvest is beschikbaar voor Android, iOS, Windows, Mac, Chrome en Safari.

4. Toggl

Toggle

Toggle draait om eenvoud. Deze app heeft geen andere functies – zoals de eerder besproken apps wel hebben – maar houdt echt alleen bij hoeveel uren je werkt.

Dit doe je door simpelweg de timer te starten en aan te geven wat je aan het doen bent. Daarbij kun je projecten ook taggen, zodat je ze gemakkelijker terugvindt. Ook kun je klanten en projecten een kleurtje geven, wat handig is in het overzicht.

De app geeft je verder een rapportage van de gewerkte uren in een week. Dit overzicht kun je ook per maand of per jaar bekijken.

Cijfer: 6+ Eenvoudig in gebruik en erg overzichtelijk
+ Gratis
– Weinig andere functies naast het bijhouden van je uren

Toggl is beschikbaar voor Android, iOS en als desktop-app.

5. TimeCamp

TimeCampTimeCamp is een app die geheel gratis te gebruikenis voor één persoon. Heb je een bedrijf met meerdere mensen waar je de uren van bij wilt houden, dan betaal je minimaal 5,25 dollar per maand. Ook in deze app krijg je een overzicht perdag te zien van het aantal gewerkte uren. Bij elke dag staat bovendien hoeveel uur je al hebt gewerkt.

De app laat je je uren bijhouden per taak, waardoor je een mooi overzicht hebt van wat je allemaal gedaan hebt. Uren bijhouden doe je door simpelweg op het play-knopje rechtsonder in te drukken. Als je klaar bent, druk je op de stopknop. De app toont verder rapporten van de gewerkte uren op weekbasis en maandbasis. Daarbij worden ook de verschillende taken getoond, evenals een optelling van het totaal gewerkte uren in de periode.

TimeCamp is daardoor een erg overzichtelijke app met weinig poespas. Het doet precies wat het belooft: je uren bijhouden en op een overzichtelijke manier tonen.

Cijfer: 7
+ Eenvoudig in gebruik
+ Overzichtelijk
+ Gratis voor één gebruiker
– Weinig extra functies
– Je moet betalen voor meer gebruikers

TimeCamp is gratis te gebruiken op iOS, Android en op je desktop.

6. Clockify

Clockify is de enige gratis timetracking-app die geschikt is voor het hele team. Naast een timer en timesheet, heb je ook toegang tot team- en projectmanagementfuncties, voor een onbeperkt aantal gebruikers, projecten en klanten. Zowel freelancers als interne teams kunnen gebruik maken van de app. Een functie die Clockify onderscheidt van andere apps is self-hosting, waardoor je al je gegevens op je eigen server kunt hosten.

Cijfer: 8

  • Uren bijhouden met behulp van een timer
  • Tijdregistratie op projectniveau indelen
  • Markeer de tijd als declarabel
  • Helaas geen facturatie mogelijk

Clockify is beschikbaar voor: Windows, Mac, Linux, Android, iOS, Chrome en Firefox.

Blijf bij de tijd

Time-tracking apps zijn dus ideaal als je zicht wilt hebben op je tijdsbesteding. Sommige apps zijn perfect voor zzp’ers, terwijl andere juist ideaal zijn voor grotere ondernemingen. Maar je wilt natuurlijk niet betalen voor functies die je niet nodig hebt. Apps die naast het bijhouden van de tijd ook gekochte goederen of gereden kilometers bijhouden, zijn niet voor ieder bedrijf van toepassing. Misschien heb je wel behoefte aan een ingebouwd factureringssysteem of een functionaliteit die per team de uren bijhoudt. De meeste apps kun je upgraden naar de behoeftes van je bedrijf.

Naast het bijhouden van je tijdsbesteding is er nog een tal van apps die handig zijn voor jou als ondernemer of manager. Zoals het bijhouden van je boekhouding, het organiseren van brainstormsessies of productiviteit-apps. Zo kun je je werk nog beter uitvoeren. Benieuwd naar deze apps? Download dan onderstaand eBook.

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Beeld: Shutterstock