5G

Connected cars: hoe 5G de auto’s van de toekomst gaan vormgeven

Een van de industrieën waar de komende jaren 5G van grote invloed gaat zijn, is de auto-industrie. In dit artikel bieden we je een blik in de nabije toekomst en laten we je zien hoe BMW, Audi, Volvo, Ford en Genesis met 5G hun connected cars willen gaan vormgeven.

Clock 6 min

Samsung Galaxy S21 Series 5G

CTA

Nu verkrijgbaar bij T-Mobile

BESTEL NU
5G biedt veel voordelen voor de auto-industrie. Er kan namelijk ongelofelijk veel én razendsnel data mee verstuurd worden: essentieel voor de ontwikkeling van car-to-car communicatie. Auto’s krijgen al steeds vaker een internetverbinding. Vooral om infotainment te bieden aan bestuurder en passagiers. In de toekomst gaan auto’s steeds vaker met elkaar en met de infrastructuur communiceren. Zo kunnen ze de doorstroom verbeteren, ongelukken voorkomen en bestuurders waarschuwen voor mogelijk gevaar of hinder op de route. De volgende vijf voorbeelden laten zien hoe automerken 5G integreren in hun auto’s en productieprocessen.

  1. Met je Galaxy S21 auto’s van Audi, BMW, Ford en Genesis vinden en ontgrendelen

 

Samsung werkt samen met Audi, BMW, Ford en Genesis, om een digitale sleutelervaring mogelijk te maken voor zijn nieuwe Galaxy S21-serie.  Dit kondigde Samsung aan tijdens het Galaxy Unpacked ‘Welcome to the Everyday Epic’ evenement op 14 januari.

In de nabije toekomst en een volgende uitrol wordt het mogelijk om met de toestellen uit de nieuwe Galaxy S21-serie (contactloos) je autodeur te ontgrendelen, zodra je je dichtbij het compatibele voertuig bevindt. Het proces wordt mogelijk gemaakt door UWB, maar NFC wordt ook ondersteund.

Met een nauwkeurige afstandsberekening verzendt Samsungs UWB-compatibele digitale sleutel korte pulsen tussen het mobiele apparaat en de connected car. Hierdoor wordt de autodeur ontgrendeld zodra je in de buurt bent.  Samsung werkt samen met brancheconsortia om UWB en digitale sleutels te standaardiseren, waaronder het Car Connectivity Consortium, waar Apple een vooraanstaand lid is, en het FiRa Consortium. Deze functies zijn niet exclusief voor Samsung-apparaten. Digitale autosleutels zouden ook moeten werken met iPhones en andere Android-apparaten en naadloos digitale sleutels tussen merken kunnen delen.

  1. Connected car: BMW iNEXT uitgerust met 5G-technologie van Samsung en HARMAN

Op de Consumer Electronics Show CES 2020 sloot Samsung zich aan bij BMW om nieuwe manieren te demonstreren voor het creëren van de toekomstige mobiliteitservaringen met ‘s werelds eerste gecommercialiseerde 5G TCU (Telematics Control Unit).

BMW kondigde aan dat BMW iNEXT in 2021 de eerste auto ter wereld zal zijn die is uitgerust met 5G-technologie van Samsung en HARMAN. Beide bedrijven waren lange tijd ontwikkelingspartner van de BMW Group. Ze blijven autofabrikanten helpen bij het ontwikkelen van noodzakelijke innovaties om aan de steeds veranderende behoeften van de zich snel ontwikkelende automarkt te voldoen.

Samsung en HARMAN presenteerden de belangrijkste autotechnologieën, waaronder: ADAS, AI, halfgeleiders, geheugen, batterijen, gebruikersinterface, autoradio, rijervaringen en 5G. De 5G-compatibele TCU combineert een aantal van deze sleuteltechnologieën en verbindt externe netwerken met elektronische systemen aan boord. Hierdoor wordt er noodzakelijke, realtime informatie in verschillende wegsituaties aan bestuurders geboden. Enkele van de belangrijkste mogelijkheden zijn het downloaden van HD-kaarten met hoge resolutie in realtime en V2X (Vehicle-to-Everything) om risicobeoordeling en dodehoekinformatie aan de bestuurder te geven. Verder liet Samsung zijn nieuwe conforme antennetechnologie zien, die kan worden geïntegreerd met de 5G-ready TCU. Deze vervangt de oude externe haaienvinantenne voor auto’s en ondersteunt stabiele netwerkverbindingen.

  1. Audi’s slimme fabriek met 5G-technologie

Een kleine robotarm gaat naar een airbag met het Audi logo, grijpt deze voorzichtig en plaatst hem precies in het nabijgelegen stuurwiel. Dit proces zal in de toekomst elke dag worden herhaald in de Audi-fabriek van de toekomst. Alles werkt draadloos door de 5G-technologie.

Dit is een van de eerste use cases voor automatisering, die zich richt op de veiligheid van menselijke medewerkers. Dat houdt in dit geval in dat de grijparm stopt als bijvoorbeeld een menselijke hand binnen de actieradius van de robot komt. Met 5G gebeurt dat heel flexibel. De besturing van de robot is decentraal en draadloos en de gegevensoverdracht is net zo efficiënt als bij een bekabelde verbinding. De technologie achter de 5G-netwerk-robotgrijperarm wordt ontwikkeld door Audi in samenwerking met Ericsson. Zij onderzoeken het gebruik van 5G-technologie op het gebied van de industrie, die slimme fabrieken werkelijkheid zal maken.

Mobiel en flexibel

Tot nu toe zijn de robots in de productiefaciliteiten van Audi met kabels met elkaar verbonden, wat hun mobiliteit beperkt. Het 5G-netwerk brengt hier verbetering in, omdat machines daarmee volledig draadloos kunnen werken. “Dat heeft veel praktische voordelen. Aan de ene kant zitten er gewoon geen kabels meer in de weg. Dat maakt ons onafhankelijker”, legt Kolb lid van het IIoT team in het Audi Productielab uit. Maar aan de andere kant, worden de productieprocessen steeds complexer en moeten ze flexibeler worden. 5G-technologie is de oplossing voor de uitdagingen in de moderne productie:

  • 5G biedt een veilige en stabiele verbinding op meerdere manieren: het biedt een mobiel communicatiespectrum dat uitsluitend beschikbaar is voor industrieel gebruik. En het biedt een Quality of Services-mechanisme. Hiermee is het mogelijk om binnen het netwerk prioriteit te geven aan verschillende toepassingen.
  • Het heeft een lage latentie, oftewel een korte verzend- en ontvangsttijd voor draadloze signalen. Dit maakt het mogelijk om slimme fabriekssystemen in real-time draadloos te bedienen.

Industriële IoT: wat maakt 5G mogelijk in de slimme fabriek van de toekomst?

De bestaande draadloze technologieën kunnen niet aan de toekomstige behoeften van een slimme fabriek voldoen. De wereld van de industrie, met haar enorme, complexe robotsystemen, is simpelweg niet te vergelijken met de draadloze telefoons en televisies met Wifi die we thuis hebben. Het industriële IoT (IIoT) heeft meer nodig, namelijk 5G. “We zien steeds meer netwerkapparaten en mobiele verbindingen waarvoor een kabelverbinding gewoon niet meer haalbaar is. In deze gevallen zien we 5G als een aanvulling op Wi-Fi. De technologie is zo krachtig dat het veel nieuwe use-cases mogelijk zal maken”, legt Kolb uit. Zo denkt hij bijvoorbeeld aan mobiele, autonome transportsystemen. Deze communiceren momenteel via Wifi, maar hebben nog steeds te kampen met verbroken verbindingen en fouten. Of aan draadloos gereedschap, zoals schroevendraaiers, scanners en andere draagbare elektronische apparaten. Eén ding is zeker: met 5G zijn mens en machine efficiënt en betrouwbaar met elkaar verbonden. De slimme fabriek zal steeds slimmer worden waarvan deze kleine robotarm het begin is.

  1. Volvo Cars en China Unicom werken samen aan 5G-netwerktechnologie voor gebruik in China

Volvo Cars en telecomaanbieder China Unicom bundelen hun krachten wat betreft de toepassing van 5G voor communicatie tussen connected cars en de infrastructuur in China. Beide bedrijven gaan samenwerken bij het onderzoeken, ontwikkelen en testen van 5G-toepassingen in auto’s en wat betreft de in opkomst zijnde ‘voertuig-naar-alles’-technologie (V2X). Hiermee willen beide partijen verbeteringen realiseren op het gebied van veiligheid, duurzaamheid, klanttevredenheid en autonoom rijden.

5G-mogelijkheden voor connected cars

5G is vele malen sneller dan zijn voorganger 4G, heeft een grotere datacapaciteit en een zeer korte responstijd. Naarmate meer data sneller en met een kortere reactietijd van en naar auto’s kan worden overgedragen, zijn meer toepassingen in auto’s mogelijk. Wanneer een auto op de hoogte wordt gebracht van verkeersproblemen op de route, zoals wegwerkzaamheden, files of ongevallen, kan deze preventief actie ondernemen door snelheid te minderen of een andere route voor te stellen. Dit is gunstig voor de verkeersveiligheid en het verbruik van de auto. Andere 5G-mogelijkheden voor connected cars zijn het sneller vinden van een parkeerplaats met verkeerscamera’s en communiceren met verkeerslichten om zo met een optimale snelheid een ‘groene golf’ mogelijk te maken. Ook kunnen auto’s met elkaar communiceren tijdens het in- en uitvoegen op snelwegen om zo de veiligheid te bevorderen.

De samenwerking met China Unicom maakt het voor Volvo mogelijk op ’s werelds grootste automarkt goed voorbereid te zijn op de hier geldende eisen en een belangrijke rol te spelen op het gebied van V2X. Volvo verwacht 5G-connectiviteit te introduceren met de volgende generatie Volvo-modellen, gebaseerd op de nieuwe generatie van het modulaire voertuigplatform SPA2.

  1. Ford ontgrendelt potentieel van 5G voor toekomstgerichte productie van connected cars

Ford en haar consortiumpartners hebben overheidssteun ontvangen voor de invoering van 5G-connectiviteit om de productie van elektrische voertuigen te versnellen.

Vorig jaar is Vodafone Business begonnen met de installatie van een 5G mobiel privénetwerk in de nieuwe E:PriME (Electrified Powertrain in Manufacturing Engineering) faciliteit op de Dunton Campus van Ford. Met deze 5G-oplossing worden veel van de problemen rond draadloze connectiviteit in de industriële omgeving opgelost. Het zorgt voor minder vertragingen, een grotere bandbreedte, een  betere beveiliging en betrouwbaarheid en een snellere implementatietijd.

Wanneer de installatie is voltooid zal E: PriME Dunton de snelst mogelijke connectiviteit hebben naast het tweede netwerk van het consortium bij lasonderzoeksspecialisten TWI, gevestigd in Cambridge. De verbonden apparatuur van beide locaties biedt realtime controle, analyse en deskundige ondersteuning op afstand, zodat nieuwe productieprocessen klaar zijn voor de werkvloer.

Connectiviteit van lasmachines

Ford zal zich concentreren op de connectiviteit van de lasmachines bij de productie van elektrische voertuigen. De batterijen en elektromotoren in een elektrisch voertuig vereisen ongeveer 1.000 lassen. Voor een enkel voertuig zou dit elke minuut voor meer dan een half miljoen gegevens kunnen zorgen. Snelle, betrouwbare gegevensverzameling en -analyse met hoge capaciteit is dan ook een belangrijke vereiste voor deze processen. Het verbinden van de gegevens met experts, zoals TWI en fabrikanten, is van cruciaal belang als processen zich in hetzelfde tempo willen ontwikkelen als deze innovatieve producten vereisen.

De digitale transformatie binnen jouw bedrijf

Wil je ook aan de slag met 5G? Download dan ons gratis e-book met 4 adviezen om je bedrijf hierop voor te bereiden.

CTA

Samsung Galaxy S21 Series 5G

Nu verkrijgbaar bij T-Mobile

BESTEL NU
Beeld: T-Mobile