Media

Deze 8 films zou elke ondernemer een keer moeten kijken

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar zelfontplooiing. Dus als je na een lange werkdag je laptop toch nog één keer openklapt, is dat maar beter met een heel goede reden.

Dit zijn films en documentaires die je tijd waard zijn. Over inspirerende grote ondernemers en gefaalde projecten waarvan je kunt leren.

The Big Short (2015)

Strijk die financiën glad

De Amerikaanse vastgoedbubbel die meer dan tien jaar geleden gigantisch uit elkaar spatte, werd niet eerder zo goed in beeld gebracht als in The Big Short. De film met een indrukwekkende cast (Brad Pitt, Margot Robbie) volgt vier Amerikaanse financiële experts die al vroeg door kregen dat de Amerikaanse woningmarkt was gebouwd op drijfzand. De film toont op weergaloze wijze waar je als ondernemer op financieel vlak altijd rekening mee moet houden. Zo is het nodig dat je te allen tijde volledig begrijpt wat je ondertekent en mag – nee moet – je alles navragen als je twijfelt. Boven alles doet de film een beroep op de intuïtie van ondernemers: neem de tijd om dingen nader te onderzoeken en begrijp de echte gevolgen van je financiële beslissingen.

La La Land

Een ode aan dromen

Either you hate it or love it, maar het feit dat de cast in musicalfilm La La Land zo nu en dan in spontane zang uitbarst, versterkt de boodschap van de film alleen maar. Met fantastische hoofdrollen voor Emma Stone en Ryan Gosling is deze film één grote ode aan het waarmaken van ambities en het al dan niet settelen voor minder door bij te klussen als barista. De film zegt dat het ok is om uiteindelijk je baan op te zeggen en te gaan voor je droom. In haar Golden Globes-speech bejubelde Stone iedereen die ooit tegenslagen is overkomen terwijl ze hun droom najagen. Inspirerend, niet?

Steve Jobs: One last thing (2011)

Over de kracht van marketing en originaliteit

Je bent niets zonder goede marketing wist wijlen Apple-topman Steve Jobs. Als een van de meest vereerde designers van onze tijd is hij interessant voer voor deze documentaire waarin zijn inspirerende carrière, nalatenschap en productpresentatie centraal staan. De docu laat zien waarom presentatie en goede marketing net zo belangrijk zijn als het product dat je verkoopt. Goede marketing is empathie op zijn best: Jobs zag als geen ander niet de wereld zoals hij is, maar zoals mensen willen dat hij zou moeten zijn. Aan jou de eer.

Minimalism (2016)

Gefocust werken met minder

Minimalism is naar eigen zeggen een documentaire over ‘de belangrijke dingen’. Minder is meer, luidt de boodschap en het blijkt dat je als ondernemer ook daar je USP van kan maken. Deze anderhalf uur durende indie-documentaire volgt Amerikanen die materialisme als levensstijl afwijzen en vrijheid creëren door uitgaven laag te houden. Makers zijn Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus die op basis van deze filosofie een 12-man tellend bedrijf runnen met miljoenen klanten. Het zijn van een minimalistische bedrijfseigenaar betekent volgens de heren niet dat je moet settelen voor schaarsheid. Het betekent alleen dat je niet alles op dit moment kan en moet willen doen. Focus je op één ding per moment, aldus de ondernemers, en zodra iets loopt, verschuif je je focus naar het volgende doel.

Jiro, dreams of sushi (2012)

Over toewijding en perfectiedrang

De onbetwiste sushimeester Jiro Ono (85) bewijst: toewijding en perfectiedrang betalen zich terug. Als chef heeft de Japanner harten veroverd van menig lekkerbek. Gevestigd in een nietszeggend metrostation, kreeg zijn kleine sushibar Sukiyabashi Jiro (plek voor tien man!) maar liefst drie Michelinsterren. Jiro is verliefd op zijn werk met als enige doel zijn product te perfectioneren. Zijn ritme lijkt eentonig, zijn streven futiel. Maar in de zoektocht naar perfectie zit de echte ondernemer: een kunstenaar in hart en nieren.

The Disaster Artist (2017)

Zelfvertrouwen behouden – ongeacht het resultaat

Dit is zo’n film die je met verbazing en een schaterlach uitkijkt, zeker als je beseft dat het scenario over de mysterieuze filmmaker Tommy Wiseau is gebaseerd op het boek The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made. Het toont hoe de cultfilm The Room (2003) van Wiseau tot stand kwam. Deze film ontving aanvankelijk overwegend negatieve kritieken, maar kreeg dankzij haar (onbedoeld) lachwekkende plot en acteerprestaties een cultfilmstatus. Het personage Wiseau is ook in deze succesvolle film een baken van eigenzinnigheid en kinderlijke onredelijkheid. Van grenzen of sociale normen trekt hij zich niks aan en hij vaart zijn eigen koers. Aanvankelijk lijkt zijn resultaat een flop, maar niets is wat het lijkt.

The Wolf of Wall Street (2015)

Het belang van erbij willen horen

Deze biografische film van Martin Scorsese gebaseerd op de gelijknamige memoires van beursmakelaar Jordan Belfort is een weinig lichtend voorbeeld van ethisch zakendoen. Een ding kan je van hoofdpersonage Jordan Belfort wél aannemen: je bedrijf moet meer zijn dan een werkplek, het moet voelen als thuis. Ga maar na: hoe corrupt en illegaal de werkzaamheden van Stratton Oakmond ook waren, de werknemers bleven hun bazen trouw ook terwijl de FBI hen ondervroeg. De biopic is verder vooral een les in wat je niet moet doen: gebrekkige empathie tonen, liegen en er een buitensporig uitgavenpatroon op na houden.

Final portrait (2017)

Volg je eigen cuirky rituelen

Final portrait neemt je mee in de wereld van wereldberoemd kunstenaar Alberto Giacometti (Geoffrey Rush) in het Parijs van de jaren 60. Hij, die pas in pure wanhoop en frustratie écht geluk ervaart, schildert op basis van ingevingen en stopt alleen om tussendoor te lunchen met glazen rode wijn. In een tijdsbestek van twee weken maakt Giacometti een portret van zijn Amerikaanse vriend, schrijver en kunstcriticus James Lord (Armie Hammer). Zijn belofte dat het maar een paar uur duurt, kan hij niet waarmaken. We volgen de weg naar zijn laatste meesterwerk en wat zelftwijfel met je doet. Als het je er niet onder krijgt, maakt het je alleen maar sterker.

T-mobile
FOUNDERS
Deze 8 films zou elke ondernemer een keer moeten kijken