Werk

De barbiers van Schorem Rotterdam zijn geknipt voor social media

Deze ondernemers snappen hoe social media bijdraagt aan het bedrijf. Het succes van Schorem op sociale media: ‘Ik heb een hekel aan het woord concept’.

Hoe kan een kapperszaak uit Rotterdam die in 2011 opgericht werd nu al een wereldwijd fenomeen zijn met meer dan een miljoen likes op Facebook? “Hoe je het ook probeert uit te pluizen, ik denk dat het een kwestie van geluk is.” “Kijk, wij hebben natuurlijk niet het wiel opnieuw uitgevonden”, zegt Bertus, mede-oprichter van Schorem. Samen met Leen startte hij een barbierszaak waar ze zelf heen zouden willen: punkrock muziek, klassieke kapsels, veel bier en zoveel mogelijk lol. “Het barbiersvak is al eeuwenoud en wij hebben het gewoon in een nieuw jasje gestoken. We hebben het uit de vrieskist gehaald, gemarineerd en er een lekker sausje overheen gegoten — én heel mooi gepresenteerd.”

Schorem is een Rotterdamse haarsnijders- en barbierszaak waar alleen mannen welkom zijn en er niet op afspraak wordt geknipt. De zaak aan de Nieuwe Binnenweg werd opgericht door Leen en Bertus. Vanaf de eerste dag, toen ze nog maar met zijn tweeën knipten, stonden er al rijen voor de deur. Er moesten jongens bijgezet worden om de drukte aan te kunnen en dan nog moesten ze vaak vijftig klanten per dag wegsturen omdat ze de drukte niet aankonden. Hoe dat komt? “Weet je, ik denk dat wij echt verschrikkelijk slim zijn geweest zonder proberen slim te zijn”, zegt Bertus. “Het is nu moeilijk te geloven, maar er is nooit een ‘concept’ geweest, want als er één woord is waarvan me de pis lauw wordt, is dat het wel. Schorem is op een hele organische manier ontstaan en we zijn precies op het juist manier begonnen. Ik liep al jaren met het idee rond, maar had de ondernemersgeest van Leen nodig om die droom ook te kunnen realiseren. Daar heb je ook gelijk de kern van Schorem: Leen en ik — en natuurlijk later het hele team — vullen elkaar perfect aan, omdat we totaal verschillend zijn.”

Transparantie en eerlijkheid

Verder zijn transparantie en eerlijkheid volgens Bertus het belangrijkst voor Schorem. “En we hebben alles op gevoel gedaan. Daardoor maakt het niet uit wat voor mening je over ons hebt, het is wat het is en het komt uit het hart. Dat is denk ik de enige manier om succes te hebben. Het moment dat je moet gaan verzinnen wat je bij je ‘past’ is dat het begin van het einde.” Om die filosofie kenbaar te maken naar de buitenwereld was er een belangrijke kracht die hun wereldwijd op de kaart zette. “

Social media is zonder enige twijfel ons sterkste wapen geweest.
Tweet
Twitter
We hebben vanaf dag één heel actief onze pagina’s bijgehouden en het is natuurlijk fantastisch om te zien hoe je van de eerste like langzaam groeit naar anderhalf miljoen — helemaal als je bedenkt dat het ‘maar’ een klein zaakje is in een relatief klein landje, we zijn geen Coca Cola of Heineken natuurlijk.” In het begin werd ieder bericht dat ze kregen beantwoord, maar dat werd op een gegeven moment onmogelijk. Toch stopt Bertus er dagelijks nog veel tijd in. “Veel te veel”, lacht hij. “Ik doe alle social media voor Schorem zelf, en zeker in de eerste drie jaar was ik er verslaafd aan. Ik ben nu nog steeds twee a drie uur per dag aan social media kwijt. Dat bestaat niet alleen posten, maar vooral ook uit het bedenken van nieuwe dingen.”

Geen strategie

Dankzij de tijd die Bertus er vanaf het begin in gestopt heeft, groeide de online aanwezigheid van Schorem razendsnel. En dat zonder vooraf bedachte strategie. “Het was geen bewuste keuze om dat te gebruiken. Toen we de zaak openden hadden we geen flauw idee van Facebook. We zaten nog op MySpace en Hyves, maar merkten al wel snel dat er veel mensen waren die het leuk vonden wat we deden. We merkten natuurlijk ook dat het ons klanten opleverde uit heel Nederland, en hoe groter de pagina werd, hoe meer ‘papieren media’ we bereikten.” Dat terwijl de buitenwereld bij de start geen hoge verwachtingen van Schorem had. “Iedereen, echt iedereen, dacht dat Schorem gedoemd was te mislukken. Ze dachten dat er nooit een klant naar een zaak zou gaan met de keuze uit een beperkt aantal kapsels, met keiharde muziek en zonder afspraak om vervolgens geknipt te worden door twee zwaar getatoeëerde bebaarde gasten.” Maar opeens begonnen de bladen over ze te schrijven. Er volgden televisieoptredens en ze zaten opeens bij De Wereld Draait Door. “Allemaal dankzij sociale media.” De populariteit beperkte zich vervolgens niet tot de landsgrenzen.

Over de grenzen

Bertus noemt het naïef om nationaal te blijven denken als je nu een bedrijf start. De wereld is kleiner geworden en je kunt vanuit Nederland mensen over de hele wereld bereiken. “

Schorem is voor veel barbers een voorbeeld geworden, omdat het de enige in zijn soort was
Tweet
Twitter
.” In het begin vonden mensen het opmerkelijk dat er volgers uit Thailand op de pagina actief waren. Er werd gedacht dat het om neovolgers ging die ergens online gekocht zouden zijn. Totdat de mannen in het vliegtuig naar Thailand stapten om daar hun volgers te ontmoeten. “Toen piepten ze wel anders”, lacht Bertus. “Dat bewijst dat je elke fan of volger serieus moet nemen, je weet nooit wat er kan gebeuren.”

Samen met Leen vliegt Bertus nu de wereld over om Reuzel te verkopen. Geen dierlijk vet zoals de naam doet vermoeden, maar het merk haarvet dat Schorem verkoopt en waar ze een miljoenenomzet mee behalen. Voor de promotie doen ze haardemonstraties in landen als Australië, Canda, Japan en Mexico — wederom allemaal door sociale media. Ze zijn er daarom het positieve van in gaan zien. “Sociale media kan mensen in anti-sociale wezens veranderen, zombies die aan hun telefoon vastgegroeid zijn. Maar het kan dus ook de basis zijn van contacten over de hele wereld, die weer uit kunnen groeien tot zakelijke samenwerkingen. Ik denk dat wij het levende bewijs zijn dat alles kan gebeuren als je maar durft — en een beetje geluk hebt.”

 

T-mobile
FOUNDERS
De barbiers van Schorem Rotterdam zijn geknipt voor social media