Digitalisering maakt veel nieuwe toepassingen mogelijk. Denk aan het aansluiten van winkels met sensoren en actuatoren en het gebruik van beeld- en patroonherkenning. Augmented Reality (AR) en robotica maken dit mogelijk. Technologieën zoals Virtual Reality (VR), Internet of Things (IoT) en robots dragen bij aan een unieke winkelervaring en optimaliseren de bedrijfsprocessen van de winkelier. Deze oplossingen, die met name in de mode industrie de afgelopen maanden een enorme vlucht genomen hebben, vereisen echter hoge bandbreedtes, want digitale winkelcentra hebben een stabiel netwerk nodig. Met onze bestaande LTE-technologie kunnen we al vele toepassingsgebieden bestrijken. Maar wat gebeurt er als de behoefte aan bandbreedte blijft toenemen?
Retailers profiteren van de nieuwe 5G-technologie
De meeste digitale retailstrategieën zijn tegenwoordig gebaseerd op een combinatie van connectiviteitstechnologieën zoals 4G, Wi-Fi, radiofrequentie-identificatie (RFID), near-field communicatie (NFC) en Bluetooth. Maar omdat veel retailers zich willen onderscheiden met meer gepersonaliseerde, handige toepassingen en diensten, is de behoefte aan snellere, betrouwbaardere en apparaat-inclusieve connectiviteit sterk toegenomen. Opkomende 5G-netwerken zijn een potentiële game-changer voor retailers die meer waarde willen leveren. 5G is meer dan alleen een nieuwe mobiele netwerktechnologie. Het zorgt voor een hoogwaardige verbinding tussen informatie- en telecommunicatietechnologie. 5G-netwerken, en in het bijzonder 5G-campusnetwerken, zijn zeer flexibel en kunnen worden aangepast aan de eisen van deze toepassingen. Sensoren en camera’s leggen in real time vast wat er in de winkel gebeurt, zodat medewerkers kunnen bepalen hoeveel artikelen van een product op dit moment op voorraad zijn.
5G en de textielindustrie
Voor de textielindustrie is het verbeteren en personaliseren van de in-store ervaring een belangrijk aspect in het nieuwe jaar. De toekomstige 5G-connectiviteit maakt augmented reality (AR) en virtual reality (VR) mogelijkheden verder mogelijk en verandert de manier waarop merken en consumenten met elkaar omgaan. Een retailer zou bijvoorbeeld een consument via een AR of VR-overlay op een smartphone-scherm door een fysieke winkel kunnen “leiden” naar de exacte locatie van een interessant product. Prominente retailers, zoals Target en Walmart, onderzoeken nu al video- en VR-gebaseerde winkelhulp om het winkelend publiek in staat te stellen een product te proberen voordat ze het kopen. In het toekomstige 5G-tijdperk zouden we kunnen zien dat gezichtsuitdrukkingen, draagbare “display”-ruimtes met gepersonaliseerde realtime renderings en nog meer transformerende ervaringen centraal staan.
Ook op het gebied van interne bedrijfsprocesoptimalisatie gebeurt er veel. Nu de druk op de marges en de arbeidskosten toeneemt, kunnen retailers profiteren van digitale reclame, schoonmaakrobots en geautomatiseerde planningssystemen voor goederen. Automatisering kan bij een typische winkel al tot 55-65 procent aan personeelsuren besparen, waardoor nieuwe opdrachten kunnen worden ingevuld. Wanneer een intelligent netwerk wordt gecreëerd in een winkel door middel van digitale oplossingen, zijn er meestal veel apparaten en sensoren die met elkaar communiceren. En ze zijn allemaal afhankelijk van een stabiel netwerk. 5G kan aan deze eisen voldoen voor hoge bandbreedte en lage latency.
5G en logistiek
5G biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de logistiek. Retailers beoordelen de kwaliteit van hun producten bij iedere stap in het leveringsproces, wat betekent dat het transport op tijd gecontroleerd moet worden. Het 5G-netwerk helpt bij het traceren van producten. Dit is niet alleen praktisch voor het traceren van bederfelijke goederen of farmaceutische producten met een beperkte houdbaarheidsdatum, maar ook om leveranciers, koeriers en zelfs de eigen werknemers van de winkeliers verantwoordelijk te houden. Op deze manier houd je grip op je kostenefficiëntie, wendbaarheid en tijdverspilling.
Hoge connectiviteit vraagt om een ander netwerk
Consumenten verwachten een hoge connectiviteit voor hun smartphone tijdens hun winkelervaring. Bedrijfsprocessen en apparaten wordt op een slimme manier genetwerkt voor betere service en om grotere marges te garanderen. ’Multichannel’ is hierin het toverwoord. Het verwijst naar bedrijfsmodellen waarbij online winkels en fysieke winkels volledig met elkaar verbonden zijn, omdat klanten verwachten dat retailers via alle kanalen aanwezig zijn.
5G, een toekomstscenario voor jouw onderneming?
Hoewel het 5G-netwerk op de lange termijn veel potentie biedt, is het slim om te beseffen de retailklanten hun winkelgewoonten niet onmiddellijk zullen veranderen vanwege 5G. De vraag is niet: gaat 5G belangrijk zijn voor de retail? Maar heb jij al kritisch gekeken welke 5G-strategie je je klanten in de toekomst voorlegt? Zodra je de voordelen op een rijtje zet, verrijk je op ten duur de klantervaring van consumenten.

Terugkijken: Alledaagse dingen verbinden met IoT
Hoe je als ondernemer alledaagse dingen, zoals papier en een radiatorkraan, met IoT verbindt.