De inkt onder de fusieovereenkomst van T-Mobile en Tele2 is amper droog of Martijn Teekens zit al bijna dagelijks met de nieuwe collega’s van Tele2 om tafel. “De sfeer is erg goed. Ik denk dat dat komt omdat het DNA van beide bedrijven erg op elkaar lijkt. We hebben allebei een challenger mindset, willen echt iets veranderen in de manier waarop we ons netwerk en diensten aanbieden aan de klant. Daarnaast zijn we de enige twee providers in Nederland die op dit moment een Unlimited product bieden. Dat maakt ons zowel uniek als eensgezind. Het is de filosofie achter alles wat we doen”, aldus Teekens.
Beste mobiele netwerk van Nederland
Dat de samenwerking tussen de twee merken zo voorspoedig verloopt is onderaan de streep vooral goed nieuws voor de eindgebruiker. T-Mobile investeerde de afgelopen jaren flink in de verbetering van zijn netwerk, onder meer door het vervangen van alle bestaande zendmasten. Dat resulteert nu al drie jaar lang in het keurmerk ‘Beste Mobiele Netwerk’ in de testresultaten van de meest toonaangevende onafhankelijke onderzoeksbureaus zoals P3, OpenSignal en Ookla.

“Dat we nu het beste mobiele netwerk van Nederland hebben is gelijk ook de basis van ons Unlimited aanbod. Een dergelijke investering doe je namelijk niet alleen zodat onze klanten op dit moment over de allersnelste internetverbinding kunnen beschikken. Wij hebben nú al rekening gehouden met de toekomst: steeds meer apparaten en devices die online komen, groeiend dataverbruik. De uitrol van IoT, 5G. Het belang van security en up-time. Daar zijn we op voorbereid.
Unlimited is voor ons dus niet alleen een product, maar ook een stresstest van ons netwerk en een sterk geloof in het feit dat onbeperkte telefonie en data tegen een vaste prijs de standaard in de markt wordt. Met die challenger mindset – waarbij de klant voor ons centraal staat – kunnen we het de duopolie van KPN en Vodafone heel lastig gaan maken. Denk bijvoorbeeld aan de uitrol van Unlimited gratis IoT connecties.”
Service Excellence
Ook klanttevredenheid speelt een essentiële rol in de succesformule van de nieuwe uitdager in de markt. “Toen ons netwerk jaren geleden nog niet het beste van Nederland was, hebben we ervoor gekozen ons te differentiëren in de markt op hoge klanttevredenheid. Ons credo is nu ‘service excellence’. Dat zit hem soms in ogenschijnlijk kleine dingen, zoals een persoonlijk account manager, of je servicemedewerkers directe middelen geven om klantsituaties veel sneller en autonoom op te lossen.
heb je een digitaal vraagstuk binnen je organisatie? denken onze mensen graag over meeTweet
Voordeel zakelijke klanten
Nu T-Mobile en Tele2 gefuseerd zijn, zal het productportfolio langzaam maar zeker dichter bij elkaar komen te liggen. “Gelukkig zijn zowel onze producten als visie op de markt erg complementair”, zegt Teekens. “Dat biedt onderaan de streep ook voordelen voor zakelijke klanten die onder aantrekkelijkere voorwaarden connectiviteitsoplossingen bij ons kunnen afsluiten. Fixed en mobiel communiceren zonder limieten. Wij ontzorgen de ondernemer, zodat die zich kan focussen op het ondernemen.”
Maximaal voordeel aan de ene kant, het beste netwerk, service op maat en geen limieten aan de andere. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Teekens lacht: “Eigenlijk is het heel simpel: wij kijken gewoon goed naar waar de markt op dit moment behoefte aan heeft, en stemmen daar ons product- en dienstenaanbod op af. Dat werpt tot nu toe zijn vruchten af, want we zijn al negen kwartalen op rij de snelst groeiende zakelijke provider. De rol van challenger bevalt ons goed, en we nemen die rol het komend jaar samen met Tele2 dan ook maar al te graag weer op ons.”Heeft jouw organisatie een digitaal vraagstuk dat je graag eens aan Martijn voor zou willen leggen? Stuur hem dan een bericht.
Dit artikel verscheen eerder deze maand ook op Telegrootgebruik.