Tussen twee klussen door spreken we Kieran Molenaar aan de telefoon in de auto op weg naar een reparatieklus. “Op een dag ben ik continu onderweg naar afspraken. Dat kan een grote klus zijn zoals het herstellen van dakkapellen tot iets kleins als het indraaien van wat schroefjes. Geen dag is hetzelfde. Die afwisseling vind ik het leukste aan mijn werk.”
Flexibiliteit
Molenaar werkt volledig zelfstandig: van planning en inkoop van materieel tot het aanleveren van de boekhouding. Zijn agenda zit in zijn hoofd: planningen zijn dynamisch, omdat bijvoorbeeld bestellingen niet op tijd binnen zijn. Molenaar: “Dingen ver van tevoren afspreken heeft daarom geen zin. Op een dag rijd ik veel van afspraak naar afspraak. Dan denk ik ter plekke: ik moet nog ergens heen. Omdat klanten vaak weg van huis zijn, beschik ik over veel huissleutels. Ik kan dus komen wanneer ik wil. Die flexibiliteit vind ik heerlijk: ik anticipeer snel op wat er gebeurt. En is er een gat, dan kan ik bijvoorbeeld even naar de kapper.”
Als éénpitter is het druk, maar het is volgens de ondernemer maar net wat je er zelf van maakt. “Ik houd het leuk voor mezelf door mijn rust te bewaken. Ik begin ’s ochtends om 09:00 uur en ben vaak om 16:00 uur klaar. Na die tijd maak ik in principe geen werkafspraken. Daar plan ik mijn dag en afspraken op in. Dat houdt ook in dat ik niet om 15:00 uur nog raamkozijnen eruit haal, dat bewaar ik dan voor een ander tijdstip. Soms ben ik zelfs dus nog eerder klaar. Ik zeg altijd zo: ik werk vijf dagen per week, maar vijf dagen per week relaxed.”Geen wekker
Een goed begin van de dag is volgens Molenaar het halve werk: hij begint zijn dag zonder wekker, het ultieme voordeel van zelfstandig ondernemen. “In de winter slaap ik hierdoor meer, in de zomer minder. Het is veel relaxter om zo op te staan, daar geniet ik van.” Hoewel het niet zijn wekker is, ligt Molenaars telefoon wel naast hem in zijn bed. “Een slechte gewoonte, want qua straling is het niet echt gezond. Ik grijp er vaak even naar als ik wakker word. Dan check ik ongelezen berichten en mails.”
de parkeer- en weer-apps zijn mijn meest gebruikte werk-appsTweet
Social media
Social media zoals Facebook gebruikt hij alleen nog op zijn iPad: hij verwijderde de app van zijn telefoon omdat hij zich ergerde aan zijn gebruik. De dag is voor Molenaar bedoeld voor nuttige dingen. “Overdag ben ik echt aan de slag met mijn core business. Zaken als de administratie bewaar ik voor andere momenten. Dat is ondersteunend werk, niet mijn primaire doel.
Ik heb voor mijn onderneming geen speciale apps. Ik vind het vaak te lastig en het doet vaak nét niet wat ik wil. Mijn uren registreer ik in mijn notities en inkomsten en uitgaven houd ik bij in een Excelsheet. Dat werkt voor mij het beste. Tussendoor check ik online mijn bankzaken en gebruik ik de track en trace optie van PostNL. Ik bestel veel materiaal online en houd zo in de gaten wanneer iets wordt geleverd.”
We worden steeds afhankelijker van onze smartphone. Maar het moet wel nuttig zijn en niet afleiden.Tweet
Ontspanning
Om toch ook wat plezier te beleven aan het internet, schakelt Molenaar ’s avonds over op zijn iPad. Waar hij stiekem dan toch langer dan dat hij wilt, surft op social media. “Wat ik ’s avonds ook vaak nog even check zijn mijn bankzaken. Soms is er wat afgeschreven of gestort. Gewone televisie kijk ik niet, wel Uitzending Gemist. Ik houd absoluut niet van de commerciële zenders, liever kijk ik informatieve programma’s zoals Zembla of Tegenlicht.”
Net als bij elke ondernemer komt een zakelijke afspraak in de avond ook bij Molenaar weleens voor. Maar vaker ontspant hij thuis op de bank of in het buurtcafé met een drankje. Tussen 22:00 en 23:00 uur gaat hij naar bed waar hij in zijn hoofd heeft wat hij de volgende dag gaat doen. “Als het heel leuk is, of juist niet, kan ik er even wakker van liggen en het overpeinzen. Dat is gelukkig niet vaak het geval. Veel verder dan één dag kijk ik niet vooruit, ik leef met de dag.”Wil jij ook weten hoe je als kleine zelfstandige voordeel meer klanten kunt werven met een simpele social media strategie? Meld je dan nu gratis aan voor ons webinar social media op 14 juni a.s. en ontvang gratis de whitepaper Social Media voor Ondernemers.