Connectiviteit

Aantal PIN-transacties blijft groeien: hoe je klanten zorgeloos bij je kunnen blijven pinnen

Het aantal PIN-betalingen aan de toonbank was in 2021 enorm: ruim 4,49 miljard keer werd in een winkel of horecagelegenheid de PIN-pas getrokken. Daarnaast is contactloos en kaartloos betalen, met een smartphone, smartwatch of wearable in 2021 in opmars geraakt. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf deze toename in PIN-transacties, nu én in de toekomst, aan kan? Lees snel verder!

Clock 2 min

Toen we in 1990 voor het eerst PIN-betalingen konden accepteren, werd daar 16 miljoen keer gebruik van gemaakt. Dat was al heel wat maar we konden toen nog niet vermoeden dat het aantal transacties dertig jaar later boven de 4,5 miljard zou komen te liggen. Een ongelofelijke toename, die wel degelijk iets van je internetverbinding vraagt. Zeker als je klanten hebt die ook op een andere manier van je internetverbinding gebruik maken. Denk aan horecagelegenheden die hun gasten gratis wifi aanbieden. Hoe zorg je ervoor dat je klanten zonder problemen bij je kunnen blijven pinnen? Nu, én in de toekomst?

Altijd kunnen pinnen – ook als het vaste internet eruit ligt

Voor elke transactie maak je gebruik van het internet. En voor alle belangrijke dingen in het leven, is het ook voor PIN-transacties belangrijk dat je altijd een back-up hebt. Mocht het internet erom wat voor reden uitklappen, dan moet je klant gewoon kunnen blijven afrekenen. Zorg er dus voor dat je een zakelijk internetpakket aanschaft waarbij zowel je laptop en tablets als je PIN-apparaat automatisch op een 4G-verbinding over kan stappen, op het moment dat je vaste internet er even uitligt.

Geef PIN-transacties voorrang op minder belangrijk internetverkeer

Heb je een restaurant, een hotel of een ander soort onderneming waarbij je klanten relatief lang bij je over de vloer zijn? Dan kan het aantrekkelijk zijn om hen gratis wifi aan te bieden. Want lekkere koffie en goeie wifi, betekent in veel gevallen: terugkerende gasten. Maar zouden al de gasten die van je wifi gebruikmaken ervoor kunnen zorgen dat ze je netwerk overbelasten? En zou daardoor de, voor jou als ondernemer, belangrijkste verbinding met het internet (de PIN-transactie) niet gemaakt kunnen worden? Niet als je over Quality of Service (QoS) beschikt. Dit is een techniek die ervoor zorgt dat PIN-verkeer voorrang krijgt op ander verkeer zoals email, Spotify en Netlfix. Check dus altijd of je internet provider QoS aanbiedt.

Klanten een veilige PIN-ervaring bieden

Naast de verbinding an sich, moet de transactie ook veilig gedaan kunnen worden. Het is dan ook verstandig om te checken of je internetprovider voldoet aan alle regels en goed samenwerkt met de grote transactieverwerkers als CCV en Equens. Ook is er in Nederland een toezichthouder die erop toeziet of alle PIN-betalingen wel veilig gedaan kunnen worden. Het is dus in het belang van je klanten én jouw bedrijf dat je internetprovider aan de eisen van deze toezichthouder voldoet.

PIN Veilig

Vanaf vandaag bieden wij PIN Veilig aan. Dit is een slimme manier om PIN-, creditcard-, Maestro- en VPay-betalingen aan jouw onderneming veilig en snel te laten verlopen. De drie tips die we in dit artikel behandeld hebben, zitten standaard in dit pakket verwerkt. Meer weten over PIN Veilig? Kijk dan snel verder!

Beeld: T-Mobile