Het begon met een bijna-ongeluk. Piet ter Schure, directeur van een bedrijf in de scheepvaart, betrapte zichzelf erop dat hij van links naar rechts over de snelweg zwabberde. De oorzaak laat zich raden: hij werd afgeleid door zijn smartphone.
“Ik ben echt heel boos geworden op mezelf. Ik doe er normaal gesproken alles aan om veilig te leven. Nu zou ik door die drie seconden dat ik met mijn telefoon bezig ben mezelf en andere weggebruikers zó in gevaar brengen dat we misschien nooit meer thuiskomen? Ik heb gezegd: ik doe dit nooit meer. En ik heb het ook nooit meer gedaan.” Ter Schure ging op zoek naar een andere oplossing voor bellen in de auto en vond die in SDW-software (safety while drving).
Zo veilig mogelijk telefoneren op de weg
Je kan je telefoon in de binnenzak houden, maar er nog steeds maximaal gebruik van makenTweet
Ter Schure: “Telefoongebruik is een vrijheid die we ons door de jaren heen hebben eigen gemaakt, maar er is geen rijschool die je vertelt hoe je met een telefoon moet omgaan in de auto. Het mag namelijk niet. Maar we doen het met z’n allen wel. Internationaal krijg je een verbod er never nooit doorheen, maar die bellers zitten dus wel bij jou op de weg. Als een verbod er de eerstkomende jaren niet in zit, gaan wij voor het maximaal haalbare: we willen een product bieden dat telefoneren op de weg zo veilig mogelijk maakt.”
Zwart scherm tijdens het rijden
Dat product heet Vipconn. Het is een app die je met één druk op de knop in verbinding stelt met een persoonlijke assistent (PA). Op het moment dat een Vipconn-gebruiker in zijn auto stapt, schakelt het programma automatisch in via bluetooth. Alle signalen worden stilgezet en het scherm blijft zwart. De bestuurder ontvang onderweg geen WhatsApp-berichten of FB-meldingen meer, maar via Vipconn staat hij wel in verbinding met een PA op afstand. Die kan in de telefoon van de bestuurder kijken en hem doorverbinden met zijn contacten.
Ook is het mogelijk om de PA een sms te laten versturen, die via 4G via jouw telefoon wordt verstuurd (bijvoorbeeld ‘Ik zit in de auto, bel je over tien minuten terug’). “Je kan je telefoon in de binnenzak houden, maar er nog steeds maximaal gebruik van maken,” stelt Ter Schure. “Het werkt feilloos. Ik kan het wel van de daken schreeuwen.”Blinden als ogen van bestuurders
Onlangs demonstreerde Google hoe hun kunstmatige intelligentie in staat is om telefonisch een restaurant te reserveren. Indrukwekkend, maar niet wat Vipconn voor ogen staat. Geen AI, maar mensen van vlees en bloed staan de bestuurders bij. De PA’s zijn nu nog deels afkomstig van het callcentrum van T-Mobile en deels zijn het eigen mensen van Vipconn. In de toekomst hoopt de start-up vooral te werken met mensen die om welke reden dan ook langdurig thuiszitten.
“Het is juist zo mooi dat wij deze mensen kunnen inschakelen,” zegt Ter Schure. “Iedereen die onze korte opleiding volgt en een certificaat haalt, kan straks meedoen. Zelfs blinden en slechtzienden zijn in staat om als PA op te treden, met behulp van een brailletoetsenbord. Zou het niet geweldig zijn, als de blinden als ogen kunnen dienen voor de mensen op de weg?”
Geen besturingsassistent? Asociaal hoor
Vipconn kijkt ook al over de grens, bijvoorbeeld naar Duitsland, maar ook naar Japan, waar ongelukken veroorzaakt door afgeleide bestuurders doodsoorzaak nummer één zijn. Om het gebruik van de dienst zo laagdrempelig mogelijk te maken, moet doorverbinden via Vipconn gratis zijn. Voor een uitgebreider abonnement moet je betalen, maar ook dat wordt zo goedkoop mogelijk. Het doel is om zo veel mogelijk mensen aan de besturingsassistent te krijgen.
“Het is een product dat eigenijk iedereen zou moeten gebruiken, maar dat niemand wil,” verzucht Ter Schure. Hij verwacht dat de verzekeringsmaatschappijen het werk van de PA’s zullen betalen. “Zij hebben er veel baat bij om schades en persoonlijke leed te helpen voorkomen.” Bovenal hoopt hij op een mentaliteitsverandering. “As je zegt dat je geen besturingsassistent gebruikt, moet dat op den duur als asociaal worden gezien. Dan weet je zeker dat er bewustwording is ontstaan bij iedereen: ik moet niet alleen om mezelf denken, ook om de andere mensen op de weg.”
Op zoek naar testers
Vipconn is op zoek naar testers die willen uitproberen hoe de dienst werkt. Daarvoor werkt de start-up samen met T-Mobile. “Onze grootste uitdaging is om dit product breed aan de man te brengen,” vertelt Ter schure. “We zitten zelf in een andere tak van sport, waarin we te maken hebben met een betrekkelijk kleine groep klanten.Daarom moeten we samenwerken met grote partijen. T-Mobile test met ons of het werkt en of het voldoet aan de wensen van de gebruiker. Als ze vinden dat het meerwaarde heeft, kunnen ze Vipconn straks misschien exclusief aanbieden aan hun klanten.”
Meld je hier aan voor een gratis testabonnement op Vipconn.