Mensen

De succesformule van Eliza Was Here: ‘Eliza moet de foto gemaakt kunnen hebben’

Persoonlijk, fris en zelfverzekerd: reisbureau Eliza was Here wordt sinds 2001 gestuurd door een fictief personage dat sindsdien prominent aanwezig is in de toerismebranche.

Maar wie ‘is’ Eliza en hoe blijf je als reisbureau gespecialiseerd in kleinschalige accomodaties, voorop lopen? Content marketeer bij Eliza was Here Anna Tijsen (25) vertelt over de online strategie. “We plannen 80 procent van onze content minstens een maand vooruit.”

‘Eliza is een echte levensgenieter. Zij houdt van de wind in haar haren, de zon op haar huid en is dol op het proeven van lokale gerechten. Ze gelooft erin dat een ervaring veel mooier wordt wanneer je wegblijft van het massatoerisme. Daarom zal je haar niet zo snel vinden op een vol strand, maar eerder bij een onontdekte baai.’

Iedereen een beetje Eliza

Het is maar een greep uit de persoonsbeschrijving van Eliza, het personage waar bij de oprichting van het bedrijf in 2001 voor werd gekozen. Wijlen oprichter Koen Everink schakelde destijds een extern bureau in die samen met hem de naam bedacht. Vanwege de internationale klank en onbekendheid, werd gekozen voor de naam Eliza. Niet onbelangrijk: met deze naam kon het bedrijf internationaal worden uitgerold.

Met het hoofdkantoor in Rotterdam en aangeboorde markten in België en Denemarken, doet het bedrijf zijn best het intieme karakter te bewaren. “Bij ons is iedereen een beetje Eliza”, vertelt Anna over de dertig werknemers in het bedrijf. “Elke werknemer gaat minimaal één keer per jaar op reis om vakantieadresjes te bezoeken in de omgeving van de Middellandse Zee. De verhalen die hieruit ontstaan vormen de basis voor alle avonturen die Eliza beleeft en die je terugvindt op de website, het blog en op social media. Op kantoor is er altijd wel iemand die weet waar je moet gaan eten in Kefalonia of waar je leuke marktjes vindt.”

Zwembad in Griekenland

In alles wat het team achter Eliza Was Here doet, probeert het voorop te lopen en bij zichzelf te blijven, zegt Anna. Dat betekent een combinatie van grenzeloze ambitie en de kleinschaligheid waarmee het ooit via mond-tot-mond reclame groot mee werd. Elke (blog)tekst of social media post wordt steevast geschreven in de ‘ik-vorm’: dan doet Eliza weer verslag van een Italiaanse boerderij, plukt ze vruchten in Spanje of luiert ze aan een privé zwembad in Griekenland. Alleen al op Facebook heeft Eliza was Here bijna 70.000 volgers.

Anna: “Het fijne aan social media is dat je direct hoort en ziet wat mensen vinden van jouw product en service en, in tegenstelling tot veel andere kanalen, kun je hierover direct een gesprek aangaan met de klant.” De accounts van Eliza was Here zijn interactief. “Wanneer we een nieuw adres online zetten, kunnen we op op deze manier meteen polsen wat mensen hiervan vinden. Het beste is wanneer mensen elkaar massaal taggen in een adresje waar ze wel naartoe op vakantie zouden willen.”

Influencer marketing

Naast het inspireren van potentiële klanten met content, probeert Eliza Was Here klanten te benaderen die zich in een andere fase van de customer journey bevinden. Daarbij hanteert het bedrijf het See, Think, Do, Care principe van Google. Anna: “Zo zorgen we dat mensen op onze kanalen zich niet alleen kunnen oriënteren op een vakantie (see), maar ook kunnen doorklikken naar ons blog om meer informatie in te winnen (think), een reis kunnen boeken via een privéberichtje (do) en hun vakantieverhalen met ons delen (care).”

Uit intern onderzoek blijkt dat 35 procent van de mensen Eliza was here kent door een tip van een bekende. Anna stelt haar reizigers voor als ambassadeur naar hun vriendenkring, iets wat wordt doorgetrokken naar influencer marketing.

Afgelopen voorjaar startte het reisbureau met een bloggershuis op Cyprus. Het is één van de tactieken waarmee Eliza Was Here voorop wil lopen als het gaat om het aanboren van potentiële klanten. Andere kanalen zijn Pinterest, Instagram en hun eigen websites, waar sinds kort gastbloggers uit de doeken doen waar ze bijvoorbeeld de beste focaccia van Puglia kunnen eten. De meest recente actie van Eliza om betrokkenheid te creëren, is het kopen van bomen waarmee een verwoest bos in Portugal kan worden herplant.

Ook bij zoiets als influencer marketing trekt Eliza Was Here dat persoonlijke door. Anna: “We vragen bloggers hierbij niet om een verplicht aantal blogs, posts of hashtags. We geloven erin dat als de ervaring van iemand goed is, de aandacht vanzelf komt.”

Kwaliteit van content

Het bedrijf is net als de tone of voice fris, zelfverzekerd en toegankelijk. Anna: “Dit voeren we ook door in ons beeldgebruik. Eliza moet de foto gemaakt kunnen hebben, een stockfoto’s die té gestyled is, is een echte no go. We gebruiken point of view foto’s, met vrolijke kleuren en op de locals na zijn geen mensen te zien op onze foto’s.”

Het contentteam van Eliza Was Here bestaat uit twee werknemers en twee stagiaires. Zij posten drie tot vier keer per week, waarvan één blogpost. Anna: “We proberen hiermee een balans te vinden in kwaliteit en kwantiteit. We geloven erin dat elke post van toegevoegde waarde moet zijn, maar ook denken we dat we een voldoende aantal berichten per week uit moeten sturen om voldoende potentiële klanten te kunnen bereiken.”

Om kwaliteit te kunnen leveren en om flexibel te zijn, houdt Eliza Was Here een regel aan. “We plannen 80 procent van onze content minstens een maand vooruit. Dit stelt ons in staat om ons te focussen op de kwaliteit van deze content.”

De overige 20 procent van de content is flexibel en bestaat uit het delen van nieuwtjes, een vakantieadresje die klanten de kans biedt te helpen bij de olijvenoogst of het delen van berichten die binnenkomen van klanten. Om een lijn te bewaken, werkt het team geregeld binnen een thema. Onlangs stond de volledige social media in het teken van wijn.

Kleinschalige vakantieadressen

Sinds 2001 in Eliza Was Here gegroeid: het werd onderdeel van Sundio Group, ging de grens over en het  klantenbestand groeide gestaag. Maar, zegt Anna: “Onze ‘why’ is door de jaren heen niet veranderd. We geloven er nog steeds in dat een ervaring mooier wordt wanneer je wegblijft van het massatoerisme. Dit is nog steeds de basis van alles wat we doen. Het aanbieden van unieke, kleinschalige vakantieadresjes is nog steeds onze focus.”

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
De succesformule van Eliza Was Here: 'Eliza moet de foto gemaakt kunnen hebben'