Groei

7 dingen die je als ondernemer vandaag nog kunt verbeteren aan je website

Ben je hard op zoek naar nieuwe klanten of opdrachten? Kijk dan eens kritisch naar je website. Misschien kun je er nog een aantal zaken aan verbeteren.

Clock 5 min

Gratis e-book 'Je eigen bedrijf starten'

cta-je-eigen-bedrijf-starten

Wat heb je allemaal nodig om je nieuwe bedrijf succesvol op de kaart te zetten? Download ons gratis e-book vol praktische tips, uitleg, links en tools.

Download gratis eBook
Lang niet alle ondernemers in Nederland hebben een eigen website. Sterker nog, ruim 70% van de zzp’ers heeft dat niet. Maar ook bij ondernemers die wel een eigen site hebben is er ruimte voor verbetering. Vandaar dat we een aantal tips op een rijtje zetten van zaken die je vandaag nog kunt verbeteren aan de website van je bedrijf.

1. What’s in it for them?

Veel websites hebben een about-pagina, contactformulier of pagina met nieuwsberichten. Leuk, je vertelt namelijk van alles over jezelf. Maar heb je het wel eens omgedraaid en je afgevraagd wat jij voor je klanten kunt betekenen? Welk probleem los jij voor ze op?

Welk probleem los jij voor je klanten op? Kun je dit in 1 zin verwoorden?
Tweet
Twitter
Door na te denken over waar je klanten naar op zoek zijn, kom je mogelijk tot de conclusie dat je de teksten op je website een beetje moet aanpassen. Je kunt dat doen door hetgeen jij levert direct centraal te zetten op de homepage. Bijvoorbeeld: “Stalen kozijnen voor een industriële look in uw woning” of “Uw bedrijfsboekhouding elk kwartaal moeiteloos geregeld”.

Een goede manier om te laten zien welk probleem je voor je klanten oplost is door voorbeelden of testimonials van eerdere klussen te laten zien. Tevreden klanten geven aan dat je goed werk levert.

2. Optimaliseer voor SEO

Bestaat jouw website vooral uit mooie afbeeldingen? Dat ziet er vast prachtig uit, maar mensen kunnen je er via zoekmachines niet makkelijk door vinden. Google, ‘s werelds meest gebruikte zoekmachine, indexeert websites door teksten te scrapen. In die teksten zoekt Google naar relevante keywords. Als mensen dan zoeken naar een ‘Makelaar in Tilburg’, vinden ze alleen de websites die exact deze woorden zo op hun site hebben staan.

Zelfs als je geen online marketeer bent kun je nadenken over SEO. Wat is je beroep? En wat zijn de synoniemen hiervoor? Welke producten en aanvullende diensten lever je? Welke merken verkoop je? Maak een Excel-bestandje en schrijf alle ‘keywords’ die je te binnen schieten en waar je op gevonden wilt worden onder elkaar op. Daarna ga je nadenken hoe je deze keywords in lopende website-teksten kunt verwerken.

Dit kan op je about-pagina, maar ook in een omschrijving van je diensten. Schrijf kwalitatieve teksten voor echte mensen. Het klakkeloos plakken van een serie keywords wordt door Google niet gewaardeerd. Als je liefde en aandacht in de teksten op je website stopt, wordt dat uiteindelijk door Google beloont.

3. Maak je site mooi

Naast inhoud wil het oog natuurlijk ook wat. Wist je dat je de bounce rate van je website (het percentage mensen dat na het bezoeken van één pagina je website direct weer verlaat) drastisch kunt verlagen door een mooie, aantrekkelijke website aan te bieden? Dit betekent ook op je mobiel. Het merendeel van de mensen bezoekt websites tegenwoordig namelijk mobiel.

Gelukkig hoeft een mooie website niet duur te zijn. Voor een paar tientjes kun je jezelf een mooi responsive WordPress-template uitzoeken op een site als Themeforest of Creative Market. Vraag eventueel een techneut om hulp met het installeren van je nieuwe website als je er zelf niet uitkomt. Zorg dat je een responsive template uitzoekt, dit zijn website-templates die automatisch schalen op een smartphone.

4. Verzamel leads

Kunnen mensen op jouw website direct hun gegevens achterlaten? Bijvoorbeeld in ruil voor een eBook, whitepaper of checklist? In ruil voor een praktisch document zijn mensen vaak bereid hun e-mailadres in te vullen. Die situatie is win-win: je geeft je (potentiële) klanten een gratis cadeautje, en zelf houd je er misschien wel tientallen nieuwe ‘leads’ aan over.

Ben je boekhouder? Stuur mensen relevante info na Prinsjesdag
Tweet
Twitter
Je zou deze mensen misschien eens in de zoveel tijd (niet té vaak) een update kunnen sturen over je dienstverlening. Ben je boekhouder, dan kun je ze bijvoorbeeld een update sturen na Prinsjesdag of bij het ingaan van een nieuw belastingstelsel. Ben je makelaar, stuur ze dan het nieuwe huizenaanbod. Naarmate je vaker contact hebt met mensen, is de kans groter dat ze uiteindelijk klant bij je willen worden.

Voor elke (freelance) beroepsgroep is wel een weggevertje en een relevante follow-up mailing te bedenken. Ga eens met jezelf brainstormen en schrijf de mogelijkheden op. Grote kans dat je tot een aantal goede ideeën komt die jou uiteindelijk nieuwe klanten opleveren.

5. Zorg voor een mobiele website

Het werd al benoemd onder kopje 3: is jouw website op dit moment geschikt voor mobiele apparaten? Of kunnen mensen de site niet goed lezen vanaf hun mobiel? Dat laatste is problematisch anno 2019. Tussen de 60-80% van de mensen bezoekt je website namelijk vanaf hun smartphone. Als je website daar niet leesbaar is, zijn ze zo weer weg.

Ook Google geeft websites die geoptimaliseerd zijn voor smartphones voorrang in de zoekresultaten. Wil je hoger komen te staan op Google, zorg dan dat je website ook mobiel goed werkt.

6. Stel jezelf voor

Iedereen wil de beste inhuren, maar prettig samenwerken is ook belangrijk
Tweet
Twitter
Iedereen wil weten met wie hij zaken doet. Stel jezelf (en eventueel je team) dus ook voor op de site. Laat een goede, professionele foto van jezelf maken en vertel iets over je achtergrond en ervaring.

Bedenk dat mensen gevoelig zijn voor expertise en presentatie. Door jezelf kundig en sympathiek te etaleren willen mensen graag zaken met je doen. Iedereen wil immers de beste inhuren, maar een prettige samenwerking is ook veel waard.

7. Maak je website lokaal relevant

Soms loont het de moeite om je website ‘lokaal’ te profileren. Mensen huren liever een auto bij een lokaal verhuurbedrijf dan bij een grote anonieme keten, zoals deze ondernemer uit Lekkerkerk aan den lijve overvond. Ook waardeert Google bedrijven die lokaal actief zijn. Mensen krijgen namelijk vaak ‘lokale zoekresultaten’ te zien als ze zoeken naar een bedrijf.

Je bedrijf lokaal presenteren doe je op de eerste plaats door je adresgegevens duidelijk op je website te zetten. Je kunt de naam van je gemeente ook opnemen onder je logo, in je website-adres of op je Facebookpagina (‘Boekwinkel ABC Alkmaar’).

Een vast telefoonnummer met het netnummer van jouw gemeente is ook een goede manier om te laten zien dat je een lokale onderneming bent. Communiceer dit nummer op je website, visitekaartjes en flyers. Bij T-Mobile heb je al een vast nummer bij je mobiele abonnement voor een paar euro per maand, en je gebruikt deze gewoon vanaf je smartphone. Lees meer over Office Essential op deze pagina.

Een succesvolle website creëer je zelf

Een gebruiksvriendelijke website is dus een must. Naast dat je website als visitekaartje fungeert, moet ie ook functioneel en conversiegericht zijn. Het begint allemaal bij een goede online strategie. Bedenk goed wie je doelgroep is, welke KPI’s het succes van je website bepalen en wat je wilt bereiken. Neem daarom regelmatig je website onder de loep. Kun je wel wat praktische tips gebruiken om je bedrijf succesvol op de kaart te zetten? Met ons gratis eBook krijg je handvatten om een goede website op te zetten, de juiste huisstijl te kiezen en lees je hoe je een goede eerste indruk maakt. Download het eBook en start vandaag nog!

cta-je-eigen-bedrijf-starten

Gratis e-book 'Je eigen bedrijf starten'

Wat heb je allemaal nodig om je nieuwe bedrijf succesvol op de kaart te zetten? Download ons gratis e-book vol praktische tips, uitleg, links en tools.

Download gratis eBook
Beeld: Shutterstock