Reden om je smartphone erbij te pakken en ook een leuke aanbieding te scoren. Want iets kopen via je smartphone wordt steeds populairder.
De week rondom Black Friday zorgt in de Verenigde Staten zelfs voor een recordaantal aankopen via de smartphone, voorspelt marktonderzoeker App Annie. Gebaseerd op gegevens van Android-telefoons spendeerden Amerikanen in 2016 gezamenlijk bijna 40 miljoen uur in shopping-apps in de week van Black Friday.
Dit jaar voorspelt App Annie dat het aantal stijgt naar een gezamenlijke 45 miljoen uur. En dat heeft volgens de onderzoekers als gevolg dat mensen ook meer spenderen. Verkopers zullen proberen om klanten te overtuigen met aantrekkelijke aanbiedingen, loyaliteitsbonussen en deals die exclusief in apps te vinden zijn.
Hoe populair shopping-apps in Nederland zijn, is niet bekend. Wel weten we dankzij App Annie dat mensen in het Verenigd Koninkrijk gezamenlijk 6 miljoen uur in shopping-apps zullen spenderen. Het aantal in Japan ligt rond de 15 miljoen uur.
Ondernemer: grijp je kans
App Annie sluit af met goed advies voor ondernemers die hun eigen app hebben. Zij kunnen het moment aangrijpen voor App Store Optimalisation (ASO, een variant op SEO). Door de beschrijving van je app, het logo en screenshots aan te passen op Black Friday, kun je meer klanten naar je app lokken.
Actie ondernemen heeft volgens App Annie ook invloed op de periode na Black Friday. Gebruikers blijven de app dan ook in december nog gebruiken.