Dit jaar verwacht 39 procent van de Nederlandse consumenten meer geld uit te gaan geven tijdens Black Friday. Dit blijkt uit het onderzoek van BlackFridayNederland.nl. Door COVID-19 verwachten ze betere deals en ze hebben meer te besteden, doordat ze minder hebben uitgegeven sinds de pandemie. Bijna 34 procent van de respondenten is van plan meer dan €400,- uit te geven tijdens Black Friday ten opzichte van vorig jaar.
Koop- en geefgedrag van de consument
In hun ‘Peak to Recovery’ enquête ondervroeg Criteo meer dan 10.000 Europese consumenten om inzicht te krijgen in hun koop- en geefgedrag in de aanloop naar de feestdagen. Daaruit kwamen 5 belangrijke consumententrends naar voren:
- Meer online aankopen
Criteo stelde vast dat de onlineverkopen in Europa in de week van 3 tot 9 augustus 2020
18% hoger waren dan op jaarbasis. Deze groei zou een voorspeller kunnen zijn van veel online aankopen tijdens de feestdagen. Van de respondenten is 84% van plan om cadeaus online te blijven kopen.
- Hoge loyaliteit
In 2020 is loyaliteit belangrijker dan ooit en nieuwe online shoppers bieden dan ook een grote kans. Tijdens de lockdown ontdekten consumenten nieuwe winkels. Als ze blij waren met het gekochte product en de ervaring, bleven ze kopen bij de nieuwe winkels. 83 procent van de consumenten gaf dit ook aan in het onderzoek.
- Gebruik van shopping-apps
Apps gaan alle fasen van de customer journey beïnvloeden. De afgelopen zes maanden waren winkelapps (54%), gaming apps (51%) en muziek- en audio-apps de meest gedownloade apps.
Uit de enquête blijkt dat 47 procent van de respondenten tijdens corona minstens één shopping-app heeft gedownload.
- Veranderende levensstijl
Volgens 47 procent van de ondervraagden was de coronacrisis een goed moment om veranderingen door te voeren in hun levensstijl. In heel Europa hebben veel mensen activiteiten ontdekt of herontdekt die ze willen blijven doen, zoals: tijd thuis doorbrengen (50%), thuis koken (47%), thuis trainen (35%) en werken vanuit huis (29%). Deze nieuwe levensstijl brengt ook nieuwe cadeaumogelijkheden met zich mee. De producten voor de thuiskok, thuistrainer en thuiswerker vlogen dan ook de winkels uit.
- Reisgedrag
De seizoensgebonden reizen blijven lokaal of virtueel. Van de respondenten geeft 62 procent aan uit te kijken naar hun volgende reis. Aan het begin van de feestdagen, half oktober, geeft 78 procent aan dat ze zich comfortabel voelen om weekendtrips te maken, 68 procent met de trein te reizen en 51 procent met het vliegtuig erop uit te gaan. Een verwachte trend is, dat gezinnen samen ‘weggaan’ en een deel van de feestdagen ergens anders dan bij hen thuis doorbrengen.
Waarde toevoegen
De feestdagen met bijbehorende tradities en cadeaus gaan er dit jaar anders uitzien dan normaal. Als ondernemer is het van belang dat je waarde toevoegt aan het leven van de consument en hen helpt verbonden te blijven met wie en wat ze het meest belangrijk vinden. Dan zullen ze blijven terugkomen.
Black Friday
Volgende week is het Black Friday. Ook T-Mobile gaat dan een flink aantal mooie deals lanceren. Benieuwd naar onze aanbiedingen? Ga dan snel naar de Black Friday Deals!