Checklist Klantcontact 2020

Heb je veel telefonisch contact met klanten? Download dan ons gratis e-book met praktische tips voor goede telefoongesprekken en blije klanten.
Aan de slag met Facebook Shops
Besloten om te starten met online verkopen? Het opzetten van je eigen Facebook-winkel heb je zo gedaan. Via je bedrijfspagina maak je een ‘Winkel’ tabblad aan. Zodra je de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd, kun je aan de slag. Vervolgens kies je de gewenste betaalmethode. Stuur klanten direct door naar je webshop of laat hen via de berichtenfunctie de aankoop afronden. Beschrijf daarna in maximaal 200 tekens wat je verkoopt, je kan hier meer info geven over de producten of de achtergrond van je winkelconcept benoemen. Vervolgens voeg je producten toe aan je winkel, deze komen in een catalogus terecht die je grafisch kunt finetunen met afbeeldingen en kleuraccenten. Ook de URL voor betaalproces mag niet ontbreken, deze kopieer je vanaf de detailpagina van het product op je webshop. Je ingevoerde producten moeten aan alle richtlijnen voldoen, dan worden ze pas goedgekeurd. Is dit eenmaal zover? Happy selling!
De voordelen van een Facebook-winkel
Facebook Shops is dus ideaal voor (r)etailers die klanten willen bereiken via Facebook. Twijfel je nog waarom verkopen via Facebook voordelig is voor jouw onderneming? Het kan waardevol zijn om de volgende redenen:
- Zoveel producten toevoegen als je wilt – Je zit niet gebonden aan een limiet en hoeft niet eerst een compleet productassortiment te uploaden. Verkoop je veel producten? Dan kan je ervoor kiezen om ‘Collecties’ te maken om je aanbod beter te organiseren.
- Gemakkelijk je productvoorraad aanpassen – Producten kun je eenvoudig ordenen, zodat klanten per categorie door je winkel kunnen bladeren.
- Uitgelichte producten beter zichtbaar op je profiel – Deze producten worden bovenaan je winkelpagina getoond en zijn ook zichtbaar op je startpagina. Bezoekers zien dus in één oogopslag je belangrijkste producten op de pagina, zonder te scrollen.
- Direct contact met je klanten – Vanuit de winkelpagina kunnen klanten meteen contact met je opnemen. Communiceren gaat eenvoudig via de chatfunctie. Je winkel promoten gaat via Stories en advertenties.
- Zicht op je statistieken – Je hebt inzicht in een flink aantal statistieken, zoals weergaven, clicks en aankopen. Voor elk individueel product kan je statistieken inzien.
Voor wie is Facebook Shops interessant?
De transitie naar online verkoop is de afgelopen maanden flink versneld. Kleine ondernemers zonder webshop zijn gebaat bij verkopen via Facebook. De ideale kans voor hen om extra verkopen te genereren. Het is een uitstekende manier om als retailer meer uit je bedrijfspagina te halen. Je beheert je winkel, webshop en voorraad met 1 online tool. Mark Zuckerberg vertelde in zijn aankondiging dat veel kleine bedrijven in deze periode schipperen tussen overleven en failliet gaan. Facebook steunde afgelopen weken MKB-bedrijven met verschillende initiatieven. Ook Facebook Shops is een tool die bedrijven een steuntje in de rug biedt. “Ons doel is om het winkelen naadloos te laten verlopen en iedereen, van een kleine ondernemer tot een wereldwijd merk, in staat te stellen om onze apps te gebruiken om in contact te komen met klanten.’’

Checklist Klantcontact 2020
Heeft jouw bedrijf veel telefonisch contact met klanten? Download dan onze eBook ‘Klantcontact 2020’. Hierin geeft Daniëlle de Jonge praktische tips om voor goede telefoongesprekken en blije klanten te zorgen.