Fairphone begon als een project van Waag Society, Action Aid en Schrijf-Schrijf om het bewustzijn te vergroten over conflictmineralen in consumentenelektronica. Toen Fairphone in 2013 officieel een maatschappelijk verantwoorde onderneming werd, opereerde zij meer vanuit een actieve rol om het bereik van hun doelen te vergroten. Vanuit die context ontstond de droom om consumentenelektronica bedrijven in de markt te inspireren over duurzaamheid.
De ondernemersdroom van Fairphone
‘De droom waarmee we het Fairphone-avontuur begonnen, heeft uiteindelijk de visie van het bedrijf gevormd’, vertelt Miquel. Fairphone startte als bewustwordingscampagne om een positieve impact op de elektronica-industrie te maken, en voegde daar later twee extra pijlers aan toe om die impact te vergroten. ‘Naast bewustwording creëren in de markt én de industrie, proberen we ook voorbeelden te geven om onze visie tastbaar te maken. Dat doen we middels onze projecten,’ licht Miquel toe. ‘Onze derde pijler is het creëren van volgers, en onze projecten uitbreiden met bedrijven die met ons willen samenwerken’. Tesla, bijvoorbeeld. Zij sloten zich aan bij de Fair Cobalt Alliance, mede-opgericht door Fairphone, dat belangrijke spelers uit de sector bijeenbrengt om zo de meest urgente problemen in de kobaltmijnbouw aan te pakken – van kinderarbeid tot gevaarlijke arbeidsomstandigheden.
‘We creëren een markt voor ethische consumentenelektronica en hopen hiermee de rest van de industrie te inspireren.”
‘De reis om die droom te verwezenlijken is lang geweest’, zegt Miquel. ‘Na een aantal jaar hebben we onze KPI’s aangescherpt. Ook zijn we professioneler geworden en hebben we de thema’s in onze projecten verder gedefinieerd. Denk aan: werkomstandigheden, eerlijke materialen, ontwerp van de telefoon en het End of Life Cycle-principe. Dit laatste heeft betrekking op de duurzaamheid van het hele traject dat een product aflegt. Van de fabricage van de materialen tot het gebruik en het einde van de levensduur.’ Door een markt voor ethische consumentenelektronica te creëren, hoopt Fairphone de rest van de industrie te inspireren dit ook meer te gaan doen.
Koploper op het gebied van duurzaamheid
Het verhaal van Fairphone manifesteert zich op vele niveaus. ‘We worden opgemerkt door grote spelers en (duurzame) bedrijven en ontmoeten veel interessante ondernemers. Dat is ook ons businessmodel’, stelt Miquel. ‘We lopen voorop op het gebied van duurzaamheid en hebben een positieve invloed op de hele waardeketen – van mijnbouw en ontwerp tot productie en levenscyclus. Tegelijkertijd vergroten wij de markt voor producten waar ethische waarden vooropstaan. Samen met onze achterban veranderen wij de manier waarop producten worden gemaakt.’
Nooit stabiel, maar altijd vooruit
Een volledig duurzame elektronica-industrie is afhankelijk van ons economisch systeem. ‘Dat maakt het moeilijk om onze droom te verwezenlijken’, geeft Miquel toe. ‘We zijn een bekend merk, maar onze merkbekendheid in de markt is redelijk laag. Die proberen we te verhogen met commerciële middelen.’ Het feit dat Fairphone een relatief klein bedrijf is, speelt iedere dag een grote rol in de manier waarop zij hun bedrijf voortzetten. ‘We worden gezien als een duur telefoonmerk. Niet omdat de componenten prijzig zijn, maar omdat we een kleine organisatie zijn’, zegt Miquel. ‘Het kost ons meer tijd en geld om een telefoon te produceren en hebben minder gunstige commerciële voorwaarden. Dat merken we met aanbestedingen, maar ook met minimale bestelafnames. Dat zijn uitdagingen.’
Fairphone werkt daarom samen met bedrijven die hen helpen innoveren. Met financieringen en investeringen lukt dit. ‘Wees niet bang om je stem te laten horen’, adviseert Miquel bedrijven met een duurzame ambitie. ‘Dit helpt je bij het behalen van je einddoel. Voor Fairphone heeft dat absoluut geholpen. ‘We zijn een scale-up. En ondanks dat onze groei fluctueert, maken we ieder jaar een continue groei door.’

Klaar voor de toekomst: Fairphone 4 mét 5G
Fairphone komt steeds dichter bij een circulaire economie door materialen uit meer verantwoorde bronnen te gebruiken, de nadruk te leggen op hergebruik en recycling, en hun telefoons zo te ontwerpen dat ze zo lang mogelijk meegaan. Zij doen dit om één eenvoudige reden: hoe langer je je telefoon gebruikt, hoe kleiner je ecologische voetafdruk. Naast de vervangbare onderdelen, de modulaire upgrades en uitgebreide software-ondersteuning, voegen zij nu 5G toe aan de mix. Dit maakt de Fairphone 4 toekomstbestendig voor de komende jaren. Miquel zegt hierover: ‘De meest duurzame telefoon is degene die lang meegaat. Fairphone is geen merk dat de allernieuwste en geavanceerde technologie hoog in het vaandel heeft staan. En dat hoeft ook niet, gezien onze doelgroep. We stoppen veel tijd in het ontwerpen van kwaliteitsproducten die lang meegaan en geloven dat 5G een vooruitstrevende technologie is die hierbij past.’
De voordelen van Fairphone 4 voor ondernemers
Fairphone 3 was al een modulair toestel, maar de repareerbaarheid van de Fairphone 4 heeft een zeer pragmatische ontwikkeling doorgemaakt. Ook het interieur heeft een upgrade gekregen. Daarnaast is de kwaliteit van de camera verbeterd, de koptelefoonaansluiting is veranderd en Fairphone geeft nu 5 jaar garantie op de modules en software. Vanaf 13 december is de Fairphone 4 verkrijgbaar bij T-Mobile .
Tips voor ondernemers met een droom
‘Verzamel de juiste mensen om je heen’, adviseert Miquel. ‘Dan is het verwezenlijken van je droom een stuk makkelijker. Of het nu gaat om de juiste skills of de juiste instelling, verzamel mensen om je heen die je supporten en energiek zijn. En vergeet de juiste investeerders niet’. Ook adviseert Miquel om goed na te denken over je ‘Circle of Influence’. ‘Bedenk goed welke mate van invloed je hebt om je idee te realiseren, en welke mensen je nodig hebt om die invloed te creëren. Maar, het allerbelangrijkste: geen enkel idee is té gek!’
Meer ondernemersverhalen
Benieuwd naar andere ondernemersdromen van ondernemers? Bekijk dan eens deze ondernemersportretten:
- Koffie en zwammen: verrassende combinatie als basis voor circulair businessmodel van Rotterzwam
- Hoe deze Nederlandse bloemen en kunstplanten ‘uitbloeiden’ tot een wereldwijd succes
- Niet te filmen: waarom deze studio scenes creëert die niet direct gefilmd kunnen worden
- Getting shit done: hoe je met wc-rollen de wereld een stukje beter maakt