Zeven jaar geleden besloot Janse na jaren in de horeca te hebben gewerkt samen met Kars Oomen, de broer van zijn vriendin, zijn foodtruck-bedrijf Hupsaté te starten. “Ik had een aantal leuke ideeën voor de foodbar waar ik werkte. Mijn manager zei toen: ‘het gaat goed zo, maar als je je energie kwijt wilt, kun je misschien beter voor jezelf beginnen’.”
“Ik had al commerciële economie gestudeerd, wat handig is om achter de hand te hebben wanneer je voor jezelf begint. We besloten te koken wat we zelf lekker vinden: gezond fastfood. Ik heb het zelf vaak druk en heb dus weinig tijd, en zeker op een festival of feest wil ik even snel wat eten zonder gehannes, maar het moet dan wel goed smaken en gezond zijn. We willen verantwoord koken in combinatie met een hoge kwaliteit en snelheid.”
Altijd het laatste iPhone nieuws
De nieuwe iPhone 11 en iPhone 11 Pro (Max) zijn er! Wil jij altijd op de hoogte zijn van het laatste Apple iPhone nieuws? Meld je dan aan voor onze Apple nieuwsbrief, dan heb je de nieuwste toestellen altijd als eerste in huis.
Publieksprijs voor Hupsaté
Zo gezegd, zo gedaan, en inmiddels zijn de klussen voor Hupsaté niet aan te slepen. De trucks van het bedrijf, die onder andere luxe kipsaté, flatbreads, huisgemaakte kipburgers en dranken leveren, staan op veel festivals, bruiloften en feesten en de reacties zijn lovend. “Soms komt iemand naderhand naar mij toe en geeft diegene me gewoon een kus op de wang, zo blij waren ze ermee.”
We hoeven niet alleen zijn woorden te geloven: vorig jaar won Hupsaté met zijn kipsatéwrap op de Horecava de publieksprijs voor het lekkerste broodje van Nederland in de categorie ‘on the move’. Dit jaar ging de foodtruck er wéér met de publieksprijs vandoor voor zijn Surinaamse hete kip.
Ik gebruik zelf ook geen social media in mijn persoonlijke leven en steeds meer vrienden ook niet meerTweet
Ondanks dat is zijn smartphone wel een essentiële toevoeging aan zijn bedrijf. “De helft van de tijd functioneert mijn iPhone als laptop. Ik ben altijd bereikbaar voor zakelijke contacten en heb mijn zakelijke nummer ook vaak doorgeschakeld naar mijn mobiel. Ik laat op locatie graag zelf mijn handen wapperen en dan is het belangrijk dat ik mensen altijd te woord kan staan.”
Doe het vol overgave
Door zijn jarenlange ervaring in de horeca had Janse al snel door wat goed werkt. Hij zou beginnende foodtruck-houders dan ook willen meegeven om er niet half in te stappen. “Doe het vol overgave. Plunder je bankrekening, leen wat geld bij ouders of bekenden, en investeer in iets goeds.
Dus als je iets doet, doe het dan goedTweet
De essentie van het succes van Hupsaté bestaat volgens Janse uit een paar elementen. “We koken verantwoord en leveren vanaf 7 euro een maaltijd waar bijna alles uit de schijf van vijf wel in terugkomt: vlees, veel groenten en brood. Ook belangrijk is dat het goed, snel en comfortabel eten is. Het ligt niet te zwaar op de maag.”
“De broodjes zijn helemaal afgesloten. Nu kan ik niet heel goed jongleren, maar ik heb het wel eens geprobeerd met onze flatbreads, en er valt niets uit. Ik heb er mensen mee ondersteboven zien hangen op een schommel tijdens een festival. De Brabantse gezelligheid die onze werknemers uitstralen maakt het af. Ze hebben veel lol, dat kun je niet kopen.”En natuurlijk doet ook de naam wonderen. “Die heeft mijn vriendin, Britt, bedacht”, lacht Janse. “Hupsaté, dat vergeten mensen niet zomaar.”