Goede fotografie is een must voor ondernemers. Foto’s zijn namelijk bijna altijd het eerste wat (potentiële) klanten van jou zien. Maar wat maakt nou een goede advertentie? Het juiste beeld: simpel, sterk, humoristisch én gemakkelijk te begrijpen door een brede doelgroep. Wanneer je geen bewegend beeld of interactie hebt, is het kunnen inspelen op het voorstellingsvermogen van mensen de beste manier om een grap te laten overkomen. In onderstaande video vind je de 40 grappigste printadvertenties ooit. In dit artikel lichten we vijf opvallende, goede advertenties uit die gegarandeerd een lach op je gezicht toveren. Lach mee en laat je inspireren!
Gymnastiekende Mcdonalds-koe
McDonalds koos met hun advertentie The Real Milkshake voor een wel heel bijzondere vorm van productfotografie. Het product wordt namelijk niet getoond! Wat we wel zien zijn de ingrediënten van de welbekende milkshake dankzij een creatieve suggestie. Het beeld van een koe in de wei die klaarstaat om vrolijk een potje te gaan trampolinespringen vergeet je niet snel. Ook wordt een positieve boodschap meegegeven: McDonald’s gebruikt natuurlijke ingrediënten. Hoewel de fastfoodindustrie vaak met de nek wordt aangekeken als het gaat om duurzaamheid, kiest McDonalds voor een directe verwijzing naar de oorsprong van hun Milkshakes, en hun bekende hamburgers. Blije koe = blije consument. – Een poging tot imagoverbetering.
Vederlicht Coca-Cola en Pepsi Light
De advertenties van Coca-Cola en Pepsi voor hun suikervrije ‘light’ variant zijn goede voorbeelden van creatieve productfotografie. Coca-Cola Light is zo licht dat je het niet in je glas gegoten krijgt en de kratten Pepsi Light zouden de truck uit vliegen als ze niet werden tegengehouden door het plafond. De concepten van de print ads lijken verdacht veel op elkaar. Maar wie er eerder was en wie wie heeft gekopieerd is niet duidelijk. Het idee achter beide campagnes is dat gelukkig wel: de light versies van Coca-Cola en Pepsi Light bevatten zo weinig calorieën dat zelfs de zwaartekracht er niet tegen opgewassen is.
De ironische millennial-reclame van Oatly
Je hebt de opvallende advertenties van Oatly waarschijnlijk wel zien hangen in bushokjes. De Zweedse havermelkproducent bewijst met deze campagne dat er niet veel nodig is voor een goede print ad. Een foto van een pak havermelk, een flinke dosis humor en opvallende blokletters is genoeg. Top wanneer je ook mensen buiten je doelgroep wil aanspreken. Wedden dat zelfs de grootste koemelkfanaat het niet kan laten even te grinniken?
Relaxen op de KitKat-bank
Soms moet je de productfotografie overlaten aan de consument. KitKat plaatste een aantal jaar geleden op verschillende plekken in de publieke ruimte speciale KitKat-bankjes waar iedereen even een ‘break’ kon nemen. Het bankje was een enorme hit bij overwerkte millennials en zorgde voor een leuke merkactivatie: selfies en lollige foto’s van vrienden werden massaal gedeeld op social media. Dat is nog eens een creatieve manier van je slogan inzetten: Have a break, have a KitKat!
Het ijzersterke plakband van Scotch Tape
Het stoffige imago van plakband krijgt een stevige oplawaai met de humoristische productfotografie van Scotch Tape. De boodschap van deze advertentie is duidelijk: dit is niet zomaar plakband, dit is Scotch Tape! Deze advertentie is een goed voorbeeld van je doelgroep bedienen: Scotch Tape is praktisch, working class (en dus voor de alleman), kan voor alles, maar dan ook echt álles worden gebruikt, en plakt echt als een malle. Natuurlijk snap je wel dat dit ambitieuze beeld een beetje magisch realistisch is. Maar toch, de volgende keer dat je je pakketje echt goed dicht wil plakken, herinner je je de grappige advertentie van Scotch Tape en denk je toch nog eens na over het plakband dat jij gebruikt.
Ben jij geïnspireerd geraakt door de advertenties in dit artikel en heb je zin om zelf je volgende creatieve campagne te gaan maken? Fotograaf Thom Schrama geeft je zijn vier top tips voor goede productfotografie.