Voor Lars Wetemans valt de scheidslijn tussen werk en privé regelmatig weg. Dat is nu eenmaal de consequentie van het ondernemerschap, zegt hij. Altijd aan het werk, altijd bereikbaar. Tel daarbij op dat hij veel contact heeft met investeerders verspreid over de wereld, en het verklaart de onmisbaarheid van zijn telefoon. “Het is een computer op zakformaat. Het is nu zo makkelijk om tegelijkertijd in presentaties te werken of op elk moment via videogesprekken de afstand te overbruggen.”
Wetemans wil met zijn bedrijf Wonderkind de recruitmentmarkt overhoop gooien. Zijn grote voorbeeld is Elon Musk, de tegendraadse ondernemer die eigenhandig vier branches, waaronder de automarkt (Tesla) en ruimtevaart (SpaceX) ontwrichtte. Natuurlijk is het baanbrekende werk van Musk niet een op een te vertalen naar zijn eigen bedrijf, maar hij haalt er nu eenmaal veel inspiratie uit, en kijk waar het hem al bracht.
Wonderkind, dat ooit begon als Recruitz.io, zet slimme technologieën in om organisaties te helpen bij het werven van talent. “We hebben zelf de code geschreven, bewust gekozen voor in-house software. We hebben nu 23 software engineers, op een totaal van 60 man. Elke dag wordt onze technologie een beetje slimmer en beter.”
Post and pray
Andere bedrijven gebruiken het aloude principe van post and pray, zegt de 34-jarige ondernemer. “Een bedrijf adverteert de vacatures online op een job board (post). Die staan daar dan dertig dagen of langer, en dan hoop je maar dat de juiste kandidaat reageert (pray). Zo bereik je alleen de groep die actief op zoek is naar een baan. In Nederland is dat ergens tussen de 15 en 20 procent. De meerderheid is niet actief op zoek, maar staat wel open voor een nieuwe baan. Mits het een mooie uitdaging is. Wij hebben technologie ontwikkeld die zowel de actieve als de passieve groep op het internet bereikt.”
we waren afgelopen jaar het drie na snelst groeiende techbedrijf van Nederland.”Tweet
Zelflerende technologie
Wonderkind benadert de werkzoekenden via ‘alle mogelijke uitingen’ waar ze zich online bevinden. Via apps, YouTube, Google, een blog of social media. “We kunnen 90 procent van alle websites bereiken door middel van advertising. Onze technologie beslist volledig autonoom hoe die dat talent gaat bereiken, met welke boodschap, maar ook welke mix van media wordt ingezet en wie die boodschap ontvangt. Hiervoor maken we gebruik van machine learning. De technologie beslist zelf wat de meest effectieve manier is om de latent werkzoekenden te verleiden om ergens te solliciteren.”Wetemans is al van jongs af aan bevlogen van de ongekende mogelijkheden van het internet. Het inspirerende van IT is dat er geen grenzen zijn, zegt hij. Het enige wat je tegenhoudt is je eigen creativiteit of koppelingen met andere systemen. Tegelijkertijd wil hij de oneindige stroom van informatie dan weer zoveel mogelijk beheersen en kanaliseren.
Snel informatie scannen
Intern gebruiken ze vanaf de eerste dag Slack voor onderlinge communicatie. Trello als handige tool waar iedereen in kan werken en verder maken ze bij Wonderkind gebruik van de hele ‘G-suite’: Gmail, Google Drive, Hangouts. “Daaromheen hebben we nog een mix aan communicatiemiddelen, afhankelijk van de voorkeuren van onze klanten.”
Het gehele bedrijf is ingericht op mobiele technologie, zowel bij de vacature-uitingen als de overige communicatie. Social media als Facebook en Instagram wordt ingezet om interessante ontwikkelingen of nieuws te delen. Zelf leest Wetemans veel op Twitter, zodat hij informatie direct bij de bron kan halen: journalisten, industrie-experts, media, investeerders. “Ik heb een zelfgemaakte feed, die ik snel kan scannen of ik content interessant vind en verdieping wil. Verder vind ik Blinkist heel handig, dat is een app voor samenvattingen van boeken die je in luister- en leesvorm tot je kunt nemen. Het moet allemaal kort en snel inderdaad. Er gebeurt heel erg veel in mijn werkgebied – online marketing, IT, recruitment. Ik wil bij blijven, snel keuzes maken wat relevant en wat onzin is.”
A/B-testen
Dit filteren van relevante informatie is ook een belangrijke pijler bij Wonderkind. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 35.000 campagnes gedraaid en daarbij enorm veel data verzameld. “Alles is meetbaar”, zegt Wetemans. “Met onze slimme en zelflerende automatisering willen we naar voorspelbaarheid toe. Zodat we vooraf tegen klanten kunnen zeggen: dit moet je wel of niet doen, zoveel succes ga je hebben.”“Om dit te bereiken maken we gebruik van A/B-testen, waarmee twee varianten van een website met elkaar kunnen worden vergeleken. We verspreiden de advertenties met verschillende video’s, foto’s en teksten. Zo leren we steeds beter wat goed werkt voor bepaalde profielen. Het systeem is heel schaalbaar gebouwd. Voor elk profiel op de wereld wordt duidelijk wat het receptenboek is om diegene te werven.”
Foto’s: Wonderkind