Een gemiddelde werkdag is voor Leoni Blokhuis, zaakwaarnemer van de belangrijkste vrouwelijke voetballers van Nederland, lastig te schetsen. Er gebeuren altijd onverwachte dingen. Een dag varieert van het sluiten van deals met voetbalclubs en het bellen met voetbalsters tot het bezoeken van clubs en de afwas doen op kantoor in Enschede.
De overeenkomst bij al haar werkzaamheden: de telefoon is altijd binnen handbereik. En als de telefoon gaat, kan de dag er plots ook weer totaal anders uitzien.
Vorige week was de eigenaresse van FlowSports nog in Bordeaux, om een potentiële, nieuwe club voor een speelster te bezoeken. Even de faciliteiten van de club checken, de stad bekijken en vooral ook de voorzitter ontmoeten. Want ze mag dan uren aan de telefoon zitten, uiteindelijk draait het om persoonlijk contact. Dat is toch anders, je bereikt net even wat meer.
En kan het niet face to face, dan het liefst met videogesprekken. Ze is dan ook verslaafd aan Facetime, lacht ze. “Als ik met iemand praat, wil ik diegene aankijken.”
Als zaakwaarnemer moet je gewoon altijd bereikbaar zijn. Punt.Tweet

Pionieren
Deze nuchterheid komt in alle aspecten terug in haar leven. Blokhuis gaat haar eigen gang en pioniert in het Nederlandse vrouwenvoetbal. Toen ze in 2012 de conservatieve mannenwereld instapte, kreeg ze direct de deksel op haar neus. Vrouwen horen niet in het profvoetbal thuis, was de letterlijke boodschap. “Ik wilde gewoon heel graag zaakwaarnemer worden. Dus eigenlijk was ondernemen niet een doel op zich, maar is het een middel geworden om te kunnen doen wat ik wil.”
En kijk nu eens, zeven jaar later. Ze heeft met FlowSports een eigen kantoor, een medewerker en 31 speelsters en twee coaches in de portefeuille. Nee, dat had ze nooit gedroomd, maar het is gewoon het resultaat van hard werken, geen gekke trucs uithalen en vooral zichzelf blijven.Ze hecht enorm aan bepaalde kernwaarden. Een familiaire sfeer creëren, een keer per week persoonlijk contact met al haar speelsters, kwaliteit boven kwantiteit en eerlijk zaken doen.
Dat zou een normaal uitgangspunt moeten zijn, maar dat blijkt in de voetbalwereld geen basisprincipe. “De constructies die om spelers in het mannenvoetbal heen worden gebouwd om er meer geld uit te halen of dingen achter te houden, dat zit niet in mij. Daar weiger ik aan mee te doen.” Later in het gesprek: “We willen niet na hoeven denken over wat we tegen wie hebben gezegd. Als je de waarheid spreekt, hoef je nooit na te denken.”

Passie en ambitie
Ze begon ooit topsportbreed, met onder anderen de latere olympisch turnkampioene Sanne Wevers in haar portefeuille, maar besloot zich al snel te specialiseren in het vrouwenvoetbal. “Voetbal was altijd mijn drijfveer, ik krijg hier de meeste energie van.”
“Vrouwelijke voetballers hebben een enorme passie en ambitie. In het begin werden ze niet geaccepteerd, dat zorgde voor een enorme intrinsieke motivatie. Ze hebben zichzelf definitief op de kaart gezet met de winst van het EK 2017 in Enschede. De meiden hebben letterlijk een gezicht gekregen. Waar je eerst een spits zag, weet men nu dat de spits Vivianne Miedema heet.”
Voor FlowSports bleek het EK een geweldige timing en het bedrijf groeide mee op het succes van het vrouwenvoetbal. Veel speelsters wilden zich maar wat graag aansluiten bij de marktleider. “We specialiseren ons en dat zie je weinig in de markt. We hebben een luxepositie voor onszelf gecreëerd. We willen het vrouwenvoetbal verder helpen, maar we moeten nu ook nee zeggen.Dat is lastig, want het strookt niet met onze principes, maar we willen iedere speelster de aandacht geven die ze verdient. De sport heeft zich in korte tijd enorm doorontwikkeld. Het mooie aan de Nederlandse voetbalsters, de Oranje Leeuwinnen, is dat ze commercieel heel interessant zijn. Een aantal spelers verdient meer met commerciële inkomsten dan met hun voetbalcontract. Dat is een trend die zich verder gaat ontwikkelen.”

Social media speelt een belangrijke rol in de (commerciële) uitingen van de speelsters. Voor de voetbalsters is Instagram ‘het platform’ om hun fans te bereiken.
Zelf gebruikt Blokhuis vooral Twitter om voetbalclubs te volgen en de markt in de gaten te houden. De interne communicatie met haar medewerkers van FlowSports gaat via WhatsApp en e-mail. Lacht: “We hebben WhatsApp op de computer aan, dat roept het oude gevoel van MSN op.”