De simpele gerechten die ze als student klaarmaakt, zet Leonie ter Veld (27) in 2011 op haar blog Gewoon Wat Een Studentje ’s Avonds Eet. Het blijkt een immens succes. Na een baan als online marketeer, richt de foodblogger zich nu fulltime op lekker en makkelijk eten. Haar volgers blijven door de jaren heen groeien. Wat is de kracht van Leonie en haar succesvolle blog? “Het is echt een business, niet het blogje dat het was.”
Makkelijk en snel
“Mezelf zijn, dat is het allerbelangrijkste in de manier waarop ik mijn volgers aanspreek”, zegt Leonie. Dat betekent dat ze succes viert en foto’s van heerlijke gerechten post maar ook aangebrand eten en wanneer ze even minder lekker in haar vel zit.
“Mijn strategie is dat het zo eigen mogelijk moet zijn. Mensen identificeren zich met mij. Zij houden van makkelijk en snel koken. Het is dus belangrijk die persoon naar voren te brengen. In posts, maar ook persoonlijke berichten op Instagram. Alles moet bijdragen aan die identificatie.”
Sneeuwbaleffect
Tijdens haar opleiding Interactieve Media en werk als online marketeer, merkte Leonie dat interactie essentieel is voor scorende content. “Ik ben hier dus altijd mee bezig geweest en benaderde mijn blog op een zakelijke manier. Ik heb het geluk dat ik door mezelf te zijn, leuk wordt gevonden. Dat is een strategie en tegelijkertijd iets heel natuurlijks.”
De eerste jaren van Leonies foodblog zorgde voor een explosieve Facebookpagina. Het is nog steeds haar favoriete medium doordat het haar eerste grote én nog steeds goed bezochte sociale medium is.
Leonie: “Doordat het zoveel likes heeft, denken paginabezoekers al gauw dat iets leuks te hebben gevonden, ze vertrouwen het sneller. Op andere kanalen groei ik na al die jaren nog steeds door. Dat is te wijten aan mijn blog, dat altijd mijn startpunt is geweest. Vanaf daar kiezen mensen zelf wat ze willen volgen. Willen ze vaker een recept? Dan gaan ze naar Facebook. Meer persoonlijke informatie over mijzelf? Dan wordt het Instagram.”
Continu bijleren
Op dat laatste medium is Leonie verzot. “Ik heb SnapChat een tijdje geprobeerd, maar vind Instagram Stories veel leuker. Al die kanalen beheersen is te veel, ik moest een keuze maken.” Welk medium ze wanneer en hoe moet inzetten, is een kwestie van trial and error. “Ik ben er continu mee bezig. Je moet met alles bijblijven: ik lees veel, met name op Twitter. Die veranderingen krijg ik mee via mediasites. Als er een nieuw medium komt, beslis ik of ik daarvoor ga.”
Ook bij Leonies bestaande accounts is het belangrijk veel uit te proberen zegt ze. “Ik kijk heel erg naar wat er wel scoort; het tijdstip, de techniek erachter maar ook de trends. Er was een tijd dat iedereen zei: ‘tag je maatje’, na verloop van tijd merk je dat dat niet meer werkt.”
Analyseren
Als echte ondernemer zit Leonie erg op de cijfers: hoe scoort dit bericht? Waar ligt dat aan? Een kwestie van analyseren, aldus Leonie. “Ik zit hier niet een uur per dag voor maar ben continu met social media bezig. Denk aan het posten van foto’s, inplannen van berichten en het in elkaar zetten van Instagram Stories.”
Het kanaal van je doel kiezen, is misschien wel de belangrijkste les die Leonie opdeed tijdens het opzetten van haar blog en het schrijven van haar boeken, waaronder het meest recente Toffe Tosti boek. Voor de promotie van haar boek Toffe Tosti’s legde Leonie een speciale strategie uit.

Leonie: “Hoewel mijn social media accounts groot zijn, levert een bericht niet direct sales op. Samen met een vriendin die mij af en toe helpt met Instagram-advertenties heb ik advertenties aangezet op mijn doelgroep. Daarnaast wilde ik iets doen met viral content.
Je kan zoiets niet van tevoren voorspellen, maar ik wilde het wel proberen. Ik bedacht een video a la foodkanaal Tasty: korte, snappy instructievideo’s waarin een gerecht wordt bereid. Ik deed hetzelfde maar dan met tosti’s. Het leverde enorm veel reacties op, precies wat ik wilde.”
Imperium
Plannen en dromen heeft Leonie voor de komende jaren nog genoeg. “Zo wil ik bijvoorbeeld dat mijn video’s een stuk groter worden. Ik bedenk nog hoe ik dat ga doen én of ik dat echt wil. Die plannen blijven komen. Het zijn ideeën om van Gewoon Wat Een Studentje ’s Avonds Eet een groter imperium te maken. Ik ben inmiddels zes jaar verder en heb wel wat geleerd. Het is echt een business geworden, niet het blogje dat het was. Het is een fulltime baan en ik wil alles eruit halen wat er in zit.”