Groei

5 LinkedIn tips om als ZZP’er meer uit je profiel te halen

LinkedIn: als ondernemer kun je anno 2022 niet meer zonder. Het zakelijke netwerk geeft je legio mogelijkheden om jezelf als professional te presenteren en om te netwerken. We vroegen Judith Eversdijk van Social Blooming, een social agency dat gespecialiseerd is in LinkedIn, de belangrijkste tips voor ZZP’ers op een rijtje te zetten.

Clock 4 min

Judith van Social Blooming: “Een eerste online indruk kun je maar één keer maken, zo ook op LinkedIn. Als iemand jouw persoonlijke profiel bezoekt, wil je dus dat dit een goede, liefst onvergetelijke indruk is. Je wilt dat ze zo lang mogelijk op jouw profiel blijven.” Hoe zorg je daar nu voor?

Apps voor Ondernemers

ebook-apps-voor-ondernemers-2022-cover-537x395

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Zorg voor een goede, professionele, eerste indruk

“Het bovenste deel van het profiel is de plek waar jij jezelf als professional kunt presenteren,” legt Judith uit. “Dit kun je doen met verschillende elementen. Ik behandel de belangrijkste voor het gemak van boven naar beneden.”

Tip 1. De achtergrondfoto

Bovenaan heb je ruimte voor een achtergrondfoto, ofwel banner. Veel mensen weten niet dat je hier een afbeelding kunt uploaden en dan staat hier een grote grijze balk. Een gemiste kans dus! Kies een beeld dat ondersteunend is aan wie jij bent of wat jij doet. Maar maak het beeld niet te druk, want de focus moet gaan naar jouw profielfoto. Het is het mooist als je achtergrondfoto en kopregel (de regels tekst onder jouw naam) samen jouw verhaal vertellen.

Founders_linkedin-tips-ondernemers-judith-eversdijk_FOTO1

Tip 2. Je LinkedIn profielfoto

Je profielfoto is het liefst een foto met professionele uitstraling. Zorg ervoor dat je in de camera kijkt (zo maak je contact via het scherm) en lachend op de foto staat, want lachende mensen worden als toegankelijker ervaren. Als je de keuze hebt, zou ik altijd voor een kleurenfoto gaan in plaats van een zwart wit foto. Zwart wit is prachtig, maar ziet er in de tijdlijn allemaal hetzelfde uit. En als ondernemer wil je jezelf natuurlijk onderscheiden!

Let er ook op dat jouw profielfoto voor iedereen (die jij wilt) zichtbaar is. Het kan namelijk zo zijn dat jouw foto per ongeluk verborgen is voor je 2e en 3e graads netwerk. Zeker als je je netwerk aan het uitbreiden bent of updates aan het delen bent, wil je dit niet. Het komt onhandig over en levert minder succes op. Stel je profielfoto daarom zo in dat hij minimaal zichtbaar is voor je netwerk. Dit kan gemakkelijk door op je foto te klikken, dan op het oogje te klikken en “your network” (of een van de hogere gradaties) aan te vinken.

Founders_linkedin-tips-ondernemers-judith-eversdijk_FOTO2

Tip 3. Zet de Creator Mode aan en maak een Cover Story

Relatief nieuw is de Cover Story. Een korte video die je kunt uploaden en die automatisch afspeelt als je op het profiel komt. Nog maar weinig mensen hebben dit momenteel ingezet. Je kunt je hiermee écht onderscheiden. Leg uit wie je bent en wat je voor anderen kunt betekenen in een video.

Je kunt de Cover Story uploaden via de app op je mobiel en later via de desktop ondertitels toevoegen met een srt file. Een Cover Story uploaden kan alleen je als je de Creator Mode aan hebt gezet in je profiel. De Creator Mode biedt nog méér voordelen om je profiel aantrekkelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld 5 hashtags toevoegen waarover je praat/post.  Deze hashtags staan dan onder je kopregel vermeld.

LinkedIn Creators krijgen ook toegang tot nieuwe features zoals het publiceren van een LinkedIn Nieuwsbrief of LinkedIn Audio Events (een variatie op Clubhouse). Je kunt het aanzetten bij Resources.

Founders_linkedin-tips-ondernemers-judith-eversdijk_FOTO3

 

Founders_linkedin-tips-ondernemers-judith-eversdijk_FOTO4

Tip 4. Maak een Service Pagina aan

Relatief nieuw is de Service Pagina. Je kon natuurlijk al aanbevelingen vragen en die op je profiel laten zien, de Service Pagina gaat een stapje verder. Interessant voor ondernemers dus! Je ziet de blokjes in de eerste afbeelding onder de blauwe knop staan (Providing Services).

De servicepagina’s zijn relatief nieuw. Er is (beperkt) ruimte om je diensten te introduceren met een tekst. Daaronder kun je 10 diensten noemen ‘en media toevoegen waarin je jezelf of je werk laat zien. En je kunt er specifiek voor jouw diensten aanbevelingen (Reviews) aan jouw klanten en opdrachtgevers vragen. De pagina zou je dan los kunnen delen met je netwerk. Het opvragen van de reviews gaat nu nog niet helemaal soepel, het is aan te bevelen om een reminder te sturen, dan krijgt die persoon aan wie je een review wilt vragen een linkje.

Founders_linkedin-tips-ondernemers-judith-eversdijk_FOTO5

Tip 5. Maak een bedrijfspagina aan

Ook voor kleinere ondernemers is het aanmaken van een bedrijfspagina in mijn ogen een must. Ik vind wel dat het persoonlijke profiel voor (kleine) ondernemers veel belangrijker is. Mensen doen immers zaken met mensen… Maar het aanmaken van een bedrijfspagina heeft wel wat voordelen. Op de bedrijfspagina kun je een omschrijving van je organisatie kwijt (handig voor SEO!), contactgegevens, een eigen banner en logo. En dat logo kun je dan weer koppelen aan je persoonlijke profiel. Dat komt professioneler over dan een grijs blokje.

Rocken!

LinkedIn is continue in beweging. Het is een betrouwbaar netwerk en voor veel ondernemers dé plek waar ze meerder klanten per jaar mee binnenhalen. Waar wacht je nog op met het rocken van jouw profiel?

Ook interessant:

ebook-apps-voor-ondernemers-2022-cover-537x395

Apps voor Ondernemers

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken! Download snel het gratis e-book.

Download
Beeld: Social Blooming