Groei

m-Commerce: mobile shopping tips voor ondernemers

Steeds vaker kopen consumenten hun producten via hun mobiel. En uit onderzoek blijkt dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. Hoe zorg je ervoor dat je klanten ook jouw producten – of diensten – eenvoudig via hun smartphone kunnen aanschaffen? We zetten een aantal m-Commerce tips voor je op een rijtje zodat je weet waar je aan moet denken.

Clock 4 min

Mobiel shoppen groeit – en hard ook. Dat komt door factoren zoals de opkomst van (steeds geavanceerdere) smartphones en tablets en steeds snellere internetverbindingen (zoals 5G). En eerlijk; wie zit er tegenwoordig niet vastgeplakt aan z’n telefoon? We kenden de term e-Commerce al, die ervoor zorgde dat we 24/7 online aankopen konden doen. Het mobiele onderdeel ervan, m-Commerce, zorgt ervoor dat klanten dit nu ook óveral kunnen doen, of ze nu onderweg zijn of thuis op de bank zitten – zolang ze maar een smartphone op zak hebben.

5G voor ondernemers

e-book-5g-voor-ondernemers-LP-cover-250x340

In dit e-book nemen we je mee in nieuwe manieren van ondernemen die door 5G mogelijk gemaakt gaan worden.

DOWNLOAD GRATIS
Wat is m-Commerce?

m-Commerce, de verzamelterm voor verkoop via mobiele apparaten, beslaat alle verkoopactiviteiten via mobiele apparaten. Deze kunnen plaatsvinden via mobiele websites, webapplicaties en zogenaamde native apps.

Als je goed oplet zie je m-Commerce ook op veel plekken opduiken. Want wat valt er allemaal onder? Denk aan social commerce, zoals een Instagram-post met producten afgebeeld die je direct kunt shoppen, zonder zelfs de app te verlaten. Maar ook QR-codes, die je scant met je smartphone en waarmee je direct op een pagina in een online shop landt.

Trend: de groei én potentie van m-Commerce

Volgens dit artikel van Shopify is m-Commerce zelfs hard bezig de meest populaire manier van winkelen te worden onder consumenten. De cijfers liegen er dan ook niet om. Gemiddeld besteden gebruikers dagelijks zo’n 3 uur op shoppingapps en -websites. In de VS waren de opbrengsten via m-Commerce bijna $360 miljard – een toename van 15,2% ten opzichte van 2020. In 2025 verwachten ze daar zelfs een verdubbeling van deze cijfers.

Ondanks de groeiende populariteit en potentie kan mobiel shoppen nog wel eens een onprettige en trage ervaring zijn. De oorzaak hiervan is dat winkeliers vaak niet goed weten hoe ze het beste uit hun mobiele website kunnen halen. En dat terwijl verwacht wordt dat in de VS in 2023 al 8% van alle transacties via mobiel zullen verlopen. Een goed moment dus om je eigen website eens onder de loep te nemen!

Tips: waar moet je op letten?

Waar kun je het beste op focussen als retailer die de mobiele shopervaring van z’n gebruikers wil verbeteren? We hebben enkele tips voor je verzameld.

Tip 1: Website mobiel vriendelijk maken

Apps zorgen voor een hogere conversie. Maar een app bouwen doe je pas wanneer je duidelijk weet wat de toegevoegde waarde is; je gebruikers moeten de app niet alleen gaan downloaden, maar ook gaan gebruiken. Heb je geen shoppingapp? Zorg dan in elk geval dat je webshop er goed uit ziet op smartphones en tablets. Je website mobiel vriendelijk maken doe je onder andere door voor een responsive design te gaan.

Tip 2: Ga voor social

Zoals gezegd, onder m-Commerce valt ook het e-commerce gedeelte dat plaatsvindt op social media. Vandaag de dag creëren we met elkaar meer content dan ooit tevoren. Sociale media zijn onlosmakelijk verbonden met de tijd waarin we leven; je zou kunnen zeggen dat we niet meer zonder kunnen. En wat daarop gebeurt beperkt zich niet meer tot het in contact blijven met onze vrienden; er wordt ook een heleboel geshopt. Investeer dus ook zeker in promotie en advertentie strategieën om het mobiele verkeer en de shoppingmogelijkheden op je socials te vergroten.

Tip 3: Versoepel het aankoop- en betaalproces

Een ding om in gedachten te houden: een order valt of staat bij de kassa. Als het proces te lang duurt, of als er te veel gegevens moeten worden ingevuld, haken veel mensen af. Ervoor zorgen dat je gebruiker zo soepel mogelijk zijn aankoop kan voltooien, is dus de moeite waard. Beperk dus formuliertjes en doorklikschermen, en wees kritisch in wat je echt nodig hebt van de klant: less is more.

Ook tijdens het betaalproces moet je het vertrouwen van de gebruiker winnen. Laat je betalingen lopen via veilige kanalen, zoals IDEAL, Afterpay, PayPal, Klarna en creditcards. IDEAL wordt het meest gebruikt in Nederland en is dus algemeen bekend. En het biedt meerdere betalingsmogelijkheden. Achteraf betalen wekt vertrouwen op, omdat klanten het product eerst ontvangen en daarmee minder risico’s lopen.

Tip 4: Verbind alle kanalen met elkaar: omnichannel

Uit cijfers blijkt dat de helft van de consumenten hun mobiel gebruikt tijdens het winkelen in een fysieke winkel. Even snel een product opzoeken, checken welk product het beste is; veel mensen doen zelfs hun aankoop op hun mobiel terwijl ze in de winkel staan. Retailers die kiezen voor omnichannel verbeteren de winkelervaring door alle kanalen dus met elkaar te verbinden, online én offline. Denk hierbij aan QR-codes plaatsen bij producten voor meer informatie. Dit biedt een hoop mogelijkheden: heeft je klant bijvoorbeeld een mooie trui gepast in de winkel, maar is zijn maat niet meer op voorraad? Met een simpele scan van een QR-code is de kans groter dat hij online een order plaatst. Wanneer hij zelf naar de website moet gaan op zoek naar de specifieke trui, om vervolgens nog de bestelling te plaatsen, dan is waarschijnlijk zijn belangstelling al afgenomen.

Tip 5: Speel in op voice search

Het bestaat al een tijdje: voice search. Voice assistants zoals Google, Siri en Alexa werden tot nu toe vooral gebruikt voor de weersvoorspellingen, het afspelen van muziek en een routebeschrijving opvragen. Tegenwoordig zien we het gebruik echter verschuiven: voice doet langzaam maar zeker zijn intrede in e-commerce. Het meeste wat je ziet gebeuren is dat mensen voice gebruiken om productonderzoek te doen, een artikel aan een boodschappenlijstje toe te voegen en een pakketje te volgen. Maar dat is slechts een greep uit de opties. Wie slim is, zorgt dus dat hij er op tijd bij is en zijn website optimaliseert voor voice zoekopdrachten. Hoe? Bedenk bijvoorbeeld hoe mensen een vraag stellen aan hun voice assistent: “Wat is de beste 4K televisie?”. Door ervoor te zorgen dat men het antwoord op deze vraag op jouw website vindt, scoor je hoog in de voice zoekresultaten.

Conclusie: aan de slag met m-Commerce!

Het is duidelijk: m-Commerce blijft de manier waarop consumenten shoppen veranderen. Dus als retailer heb je de kans om hier op in te spelen door onder andere het aankoopproces korter en prettiger te maken voor je bezoekers. Op die manier kun je optimaal gebruik maken van de kracht van mobiel winkelen. Wil je meer weten over nieuwe ontwikkelingen en innovaties op de winkelvloer? Lees dan ons artikel over smart retail.

e-book-5g-voor-ondernemers-LP-cover-250x340

5G voor ondernemers

In dit e-book nemen we je mee in nieuwe manieren van ondernemen die door 5G mogelijk gemaakt gaan worden.

DOWNLOAD GRATIS
Beeld: Shutterstock