“We zijn oude schoolvrienden uit Amsterdam-Noord”, zo vertelt Tyler van Gelder over het ontstaan van het bedrijf. “We hadden elkaar een tijd niet gezien, maar kwamen elkaar weer tegen op de studie industrieel product ontwerpen. Daar zijn we samen op het idee gekomen voor een bedrijf dat attributen levert die het leven makkelijker maken. Denk aan een slim haakje, of een handige bierhouder. Producten waarvan je denkt: ah, dat had ik ook zelf kunnen bedenken.”
In de bijna drie jaar dat het bedrijf bestaat is Tyler&Bastiaan Maken Dingen uitgegroeid tot een leverancier van allerlei tafels en kasten voor relatief grote opdrachtgevers. “Als een bedrijf komt met een aanvraag voor een meubelstuk, dan gaan wij het creatieve proces in en bedenken we bijvoorbeeld uit welk materiaal we het willen maken en hoe het er uit komt te zien. Bedrijven komen juist naar ons voor die creativiteit, ze laten ons dan ook vrij in hoe we het vormgeven, al stemmen we het natuurlijk altijd af. Zo wil men het ook: hand in hand beslissingen maken, maar de slimme oplossingen komen van ons.”
Het creatieve proces
We hebben duizend ideeën, waarvan er 100 goed zijn, en 1 een succes wordtTweet
Tijdsinvestering
Er gaat veel tijd zitten in het hebben van een social media-presence, zo beseft Van Gelder inmiddels: “Het kost verbazingwekkend veel tijd en dat had ik vooraf nooit gedacht. Ook e-mails beantwoorden is daar onderdeel van. Als je er vier beantwoordt, ben je zo een uur kwijt. Dat gaat af van de tijd voor het maken van de producten zelf.”
De vraag is nu of we social media zelf moeten blijven doen of gaan uitbestedenTweet
Toch adviseert Van Gelder beginnende bedrijven om deze overweging niet lichtzinnig te maken. “Je bent zo een halfjaar verder voordat je website compleet is. Je moet de keuze maken of je het zelf allemaal wilt doen of wilt uitbesteden. Wij deden het zelf en wellicht zijn we daardoor klanten misgelopen. We hadden het druk genoeg, dus het is uiteindelijk niet zo erg, maar we zullen het nooit weten.”
Snel en persoonlijk
Tot slot benadrukt Van Gelder het belang van Whatsapp bij contact met klanten. “Ik probeer mijn telefoon niet de hele dag in mijn zak te hebben, want hij trilt constant, maar op een paar momenten per dag beantwoord ik vragen van klanten op Whatsapp. Via die app hebben we veel contact. Het is snel, persoonlijk en ook nog eens geschreven, dus handig om terug te lezen. Je kunt op elk moment zonder veel moeite te hoeven doen reageren.”
Ondanks alle tijd en moeite die in social media wordt gestoken, is de nummer één manier voor het binnenhalen van nieuwe klussen altijd nog tevreden klanten. “Het is word of mouth, ouderwetse aanbevelingen van tevreden klanten, en terugkerende klanten. Omdat veel van onze klanten net als ons rond de dertig zijn, verloopt het contact heel soepel en is er wederzijds vertrouwen.”Wil jij ook weten hoe je als kleine zelfstandige voordeel meer klanten kunt werven met een simpele social media strategie? Meld je dan nu gratis aan voor ons webinar social media op 14 juni a.s. en ontvang gratis de whitepaper Social Media voor Ondernemers.