Het zijn hectische dagen in de grootste feest- en carnavalswinkel van Nederland. Al telt het winkeloppervlak 3000 vierkante meter, in de dagen vlak voor carnaval is het vanwege de drukte bijna vanzelf polonaise lopen bij Hoofs in Den Bosch. Pardon: Oeteldonk.
Download de gratis checklist

Als ondernemer wil je Unlimited bereikbaar zijn, voor, tijdens en na je werk. Hoe haal je het maximale uit jouw zakelijke mobiele abonnement? Download nu onze gratis checklist!
De carnavalsdrukte duurt echter niet slechts een paar weken. “Die begint al op de elfde van de elfde, dus op 11 november. Dat is de afgelopen tien jaar een steeds groter evenement geworden dat veel carnavalsvierders aangrijpen als eerste feestje van het seizoen.”

Hoofs werkt al 35 jaar in de winkel die ooit door haar vader werd opgericht. Toen was het nog een stoffenwinkel, maar ondertussen zorgt feest- en carnavalskleding voor het merendeel van de omzet. Een groot deel daarvan is speciaal ontworpen en gemaakt voor Hoofs, zowel in een Nederlands atelier als in China. “Daar halen we vooral speldjes en oorbellen en dat soort zaken vandaan. De meer bijzondere en stijlvolle kleding laten we hier in het atelier maken.”
Mooie gekke dingen
Stijlvol en carnavalskleding; dat was een aantal jaren geleden nog een tegenstelling. Tegenwoordig kom je er echter niet meer met alleen een boerenkiel. Het is het tijdperk van de ‘mooie gekke dingen’, aldus Hoofs. “Getailleerde jassen met veel details en patronen, een mooie blouse eronder en een gekke hoed op je hoofd: die outfit zie je veel terug. Bij jongere meisjes zie je nu bijvoorbeeld dat dierenjurkjes populair zijn. Waren dat vroeger nog een soort onesies, tegenwoordig zijn het écht mooie jurkjes.”
Zelfs de traditionele Oeteldonkse kleding – een zwart jasje met emblemen, afgemaakt met een rood-wit-gele Bossche sjaal – is langzaam aan het veranderen. “Dat mag tegenwoordig een stuk kleuriger, met bijvoorbeeld een patroon erop.”

De online verkoop van feestkleding is de afgelopen jaren flink toegenomen.Tweet
Ook Hoofs verkoopt steeds meer via internet. Al is kopen niet het enige waarvoor mensen de site bezoeken. “Ze komen ook om vast te kijken wat we hebben, om een beetje te ‘voorshoppen’. En dan komen ze bij ons in de winkel passen.”
Nieuwe webshop met duizenden artikelen
De Hoofs-webshop kreeg dit jaar een flinke opfrisbeurt. Een team van vier – onder leiding van Astrids zoon – boog zich over de vormgeving en de vindbaarheid van de duizenden producten die de online winkel biedt. “Vooral het indelen in categorieën is een hele klus. Laat je een jas met een piraat-achtige uitstraling alleen onder de noemer ‘piratenkleding’ vallen of hang je er ook het label ‘steampunk’ aan? Al die producten goed taggen en rubriceren was een flinke klus. Maar ik ben blij met het resultaat: een site die veel overzichtelijker, sneller en duidelijker is. Ook op de telefoon.”
Outfit uitzoeken op Instagram
En dat is niet onbelangrijk, want veel online shoppers gebruiken hun smartphone om kleding te bekijken. En om zich te laten inspireren. Op Instagram bijvoorbeeld. Ook dat kanaal gebruikt Hoofs om te laten zien wat ze aan kleding in huis hebben, naast Facebook. Posts worden het hele jaar geplaatst, dus er is niet alleen maar carnavalskleding op te zien. Ook foute kersttruien, halloweenkostuums en oktoberfest-lederhosen komen langs.Astrid: “Daarmee willen we laten zien dat we niet alleen een carnavalswinkel zijn. Ook voor andere feestjes kun je bij ons terecht.” Verkleden is sowieso veel gewoner geworden de afgelopen jaren, merkt Hoofs op. “Vroeger was je huiverig om flink uitgedost naar een feestje te gaan. Nu ben je de enige als je niet verkleed op een Tiroler feestje of bij een Toppers-concert staat.”
Scoren op creativiteit
We zijn altijd bereikbaar voor vragen, of het nu via de telefoon, mail of social media is.Tweet
“Zo helpen we in de zomer al met het vinden van outfits voor grote carnavalsgroepen. We denken mee, ontwerpen kleding op basis van hun wensen en maken het voor ze. Ook buiten carnaval trouwens. Onlangs hebben we nog een groot aantal pakken gemaakt voor een presentatie in een casino met speelkaarten als thema.”
Bereikbaarheid is belangrijk, vindt Hoofs. “We zijn altijd bereikbaar voor vragen, of het nu via de telefoon, mail of social media is. Ik ben geregeld nog ’s avonds aan het bellen. Ik neem maar bij één gelegenheid niet op: als ik bij andere klanten in de winkel sta.”
De telefoon gaat nooit op stil dus? “Jawel hoor. ’s Avonds gaat-ie uit. (lacht) En als ik op carnavalsmaandag op skivakantie ga, dan stop ik ‘m ergens diep weg in mijn koffer. Dan is het even mooi geweest.”

Download de gratis checklist
Als ondernemer wil je Unlimited bereikbaar zijn, voor, tijdens en na je werk. Hoe haal je het maximale uit jouw zakelijke mobiele abonnement? Download nu onze gratis checklist!