“Eigenwijs en recalcitrant, dat ben ik ten voeten uit. Ik merkte al tijdens bijbaantjes dat ik niet geschikt ben om voor een baas te werken. Na mijn studie rechten ben ik direct mijn bedrijf Charlotte’s Law gestart. Ik begon op het moment dat ik nog geen verplichtingen had zoals een hypotheek of hoge huur. Doordat ik tijdens mijn studie ook veel fotografeerde, gaf ik al advies op Twitter en mailde ik vakgenoten. Dat ben ik vervolgens gaan uitbouwen.”
Gewoon doen
“Social media was in het begin ontzettend belangrijk voor het bedrijf. Ik heb nooit geld uitgegeven aan advertenties. Zo’n 80% procent van mijn klanten kreeg ik via Twitter en Facebook. Voor het bedenken van een strategie neem ik geen tijd. Ik ben het gewoon gaan doen, dat social media en ondernemen. Hoe? Met boerenverstand. Ik vroeg mezelf af: hoe kom ik met mensen in contact? Social media zijn dan zo logisch.”
Ik denk dat bloggen nog steeds heel goed is. Juist als je je marketing zelf moet doen of geen geld hebtShare
Lijstjes
“Onmisbaar voor Charlotte’s Law is Tweetdeck: ik heb altijd een paar lijstjes openstaan met relevant nieuws. Ik lees dan tweets van mensen die juist niet in mijn gewone timeline voorbijkomen. Ik heb ook kolommen openstaan op ‘auteursrecht’. Dan kan ik me ergens tegenaan bemoeien. Instagram gebruik ik nu ook om potentiële klanten te bereiken. Hashtags verzin ik op gezond verstand.”
Altijd bereikbaar zijn wekt verwachtingen van klanten. Zo zit je op een zaterdag nog te werken. Nu kijk ik alleen nog wanneer ik wil.Tweet
“Ik geloof dat als je ondernemen wat organischer laat verlopen en het gewoon ‘doet’, het juist soepeler loopt. Ja, ik zou veel tijd kunnen steken in een social media-analyse, maar dat heb ik niet. Mijn tip: besteed er elk loos moment aan. Effectief en het kost je geen bakken met tijd.”