Het restaurant werd ooit begonnen door de Nederlander Al van Beek, de man van Ton, die op 27-jarige leeftijd naar Canada emigreerde. Daar nam hij dienst in het Canadese leger en werkte als kok op een aantal boten, in restaurants, bakkerijen en uiteindelijk zelfs bij een weerstation op de Noordpool.
Familiebedrijf
In 1966 keerde hij met zijn vrouw en dochter terug naar Nederland, waar hij restaurant ‘Canadian Corner’ begon in Heerlen. De horeca-gelegenheid was al snel razend populair, met name dankzij de internationale kaart die Al zijn gasten in die tijd voor wist te schotelen. Pizza’s, taco’s en hamburgers waren op dat moment immers nog niet zo bekend in Nederland als ze nu zijn.
Uiteindelijk kwam ook zijn dochter Donna in de zaak werken en verhuisde het bedrijf naar het Limburgse Brunssum. Van haar vader leerde ze de fijne kneepjes van het vak, en uiteindelijk belande ook háár dochter Lindsay in het familiebedrijf. “Opschrijven mocht ik zijn recepten nooit”, vertelt Lindsay, “Ik moest alles zelf proeven net zo lang totdat de familierecepten helemaal in mijn vingers zaten.”
Al meer dan 13.000 likes
Inmiddels is opa Al helaas overleden, maar wordt de zaak nog steeds gerund door dochter Donna, kleindochter Lindsay en – op de achtergrond – oma Ton. Dat gaat, zoals bij de meeste ondernemers, met ups en downs. Zo hakte de invoering van de nieuwe rookwet nu een aantal jaar geleden er fors in. “De klanten kwamen opeens niet meer”, zegt Donna. “Toen zijn we gaan nadenken hoe we de gasten toch weer konden gaan bereiken.”
Facebook bleek uiteindelijk cruciaal in de nieuwe strategie van het Limburgse restaurant. “Ik begon met het weggeven van tegoedbonnen. En binnen 3 dagen had onze pagina al 600 likes!” glundert Donna.
Inmiddels is ze een ervaren Facebook-specialist. Niet alleen doet ze nog regelmatig weggeefacties, ze is ook aan het vloggen geslagen en met groot succes. “Tja, blijkbaar vinden mensen het leuk om mijn hoofd te zien”, grapt ze. De dagelijkse vlogjes en berichtjes maakt ze met veel plezier en uiterst professioneel. En dat legt de onderneemster uit Limburg geen windeieren: “Inmiddels hebben we meer dan 13.000 volgers op onze Facebook!”.
Vlogstrategie
De zaak zit dankzij de vlogstrategie van Donna de laatste maanden elke avond bomvol en daardoor hebben ze nu ook weer ruimte om grote investeringen te doen. Zo zijn de bar en de keuken onlangs helemaal vernieuwd. Ook van deze ontwikkelingen houdt ze haar gasten via blogs en vlogs uitgebreid op de hoogte.Haar mobiele telefoon is onmisbaar in al dit succes. “Het grootste deel van onze boekingen wordt inmiddels gedaan via een mobiele telefoon, en wij beheren er ook ons reserveringssysteem mee. Sommige klanten appen me gewoon met een reservering om 9.00 ’s ochtends en dan app ik ook zelf terug. Ik zou niet zonder mijn telefoontje kunnen!”
Bekijk hierboven het complete interview met Donna en Lindsay van Canadian Corner