Things I Like Things I Love betekent letterlijk: alles wat ik leuk vind en waar ik van houd. Dat is dus ook precies het concept van de winkel. ,,We hebben winkels waarin we alles verkopen wat we leuk vinden. Dit is een mix van kleding, accessoires en interieur. De kleding bestaat uit ons eigen merk, maar ook uit andere merkjes die we gevonden hebben. Ze komen van over de hele wereld,” vertelt inkoper Aniek van den Oever. De dames doen naast de winkel ook interieuropdrachten, zoals de inrichting van hotelkamers. Ze delen een enorme passie voor interieur.
We merkten dat meiden door de posts op social media specifiek naar de winkels kwamen voor dat ene truitje, of die leuke oorbelletjes die ze op facebook hadden gezien.
Tweet
De eerste winkel van TITIL bevond zich niet in het centrum van Amsterdam. Dat betekent dat de onderneemsters de klanten naar de winkel toe moesten trekken. ,,Door social media hebben we toen erg veel klanten geworven die nu nog steeds wekelijks komen.” In het begin postten ze leuke foto’s van de producten in de winkel en dat leverde als vanzelf in korte tijd een hoop trouwe volgers op. ,,We merkten dat meiden door de posts op social media specifiek naar de winkels kwamen voor dat ene truitje, of die leuke oorbelletjes die ze op facebook hadden gezien. Toen instagram hip begon te worden zijn we daarmee ook meteen begonnen. We merkten dat dat ontzettend goed liep. Door een constante flow aan mooie beelden en leuke teksten is ons bereik nu enorm.”
Geen strategie
Zodra we posten dat bepaalde kledingstukken weer binnen zijn, staan de winkels meteen vol met leuke klantenTweet
Zoals eigenlijk met alles binnen het bedrijf is de aanpak ook met betrekking tot social media: gewoon doen. ,,Wij zijn allemaal geen social-mediaexperts dus hebben van te voren niet een bepaalde strategie bedacht. Door het proberen van verschillende dingen kom je er snel genoeg achter wat goed voor jouw bedrijf werkt.” Het bedenken van posts gaat ze dan ook makkelijk af. ,,We doen regelmatig fotoshoots die we daarna weer kunnen gebruiken voor facebook en instagram. Zien we dat er een nieuw kledingstuk binnen is gekomen dat mensen geweldig gaan vinden, dan posten we meteen een foto op Instagram. We hebben een aantal items die echte hardlopers zijn en vaak ook snel uitverkopen. Zodra we posten dat deze weer binnen zijn, staan de winkels meteen vol met leuke klanten. Dat is erg leuk om te zien. Mensen worden hebberig van onze foto’s en willen toch snel even langs de winkel gaan. Met lege handen gaan ze vaak niet naar huis. Ook als we posten dat er nieuwe items op onze webshop staan schieten de bestellingen omhoog.”
Doseren
,,Op instagram doen we dagelijks twee tot vijf posts en op facebook een paar keer per week. Je moet een goeie balans vinden tussen te weinig posten en te veel. Te veel zorgt voor veel ontvolgers en te weinig voor een klein bereik. Ik denk dat wij die balans ondertussen wel hebben gevonden en ons daar ook lekker aan vast houden.” Daar zijn de werknemers en onderneemsters dagelijks een uurtje mee bezig zijn. Het posten zelf kost niet zoveel tijd, maar ze willen ook de tijd nemen om te reageren op volgers. ,,Interactie is erg belangrijk en zorgt ervoor dat je volgers terugkomen en je blijven volgen.”