Voor vrijwel iedereen is de zomervakantie inmiddels in full swing. Maar dankzij de vele studenten die dankzij hun vakantiebaantje nu een lekker zakcentje bijverdienen, blijft onze economie gewoon doordraaien. Wat voor vakantiewerk hadden de grote techbazen vroeger? Werkten ze als ober in een restaurant, als vakkenvuller in de supermarkt, of misschien als kaartverkoper in een pretpark? En wat hebben zij van deze baantjes geleerd? Lees snel verder…
In 4 stappen naar mentaal uitgeruste en productieve werknemers
In de whitepaper geeft Martijn Aslander tips over hoe je je medewerkers meer slagvaardig laat zijn. Verpakt in een handig en concreet stappenplan, over hoe je verbeterde productiviteit van een individueel naar een groepsniveau tilt.
DOWNLOAD GRATIS
Van schoonmaker naar directeur
In 4 stappen naar mentaal uitgeruste en productieve werknemers

In de whitepaper geeft Martijn Aslander tips over hoe je je medewerkers meer slagvaardig laat zijn. Verpakt in een handig en concreet stappenplan, over hoe je verbeterde productiviteit van een individueel naar een groepsniveau tilt.
Tegenwoordig is Martijn Bertisen Country Director van Google Nederland. In deze functie richt hij zich op twee dingen: het beste van Google naar Nederland brengen en ervoor zorgen dat Nederland zo goed mogelijk wordt vertegenwoordigd binnen Google, zodat de hele organisatie weet welke geweldige dingen er in ons land gebeuren en mogelijk zijn. Als student werkte hij in een restaurant.
Bertisen: ‘Na mijn studie wilde ik er graag een jaartje tussenuit. Ik moest hard aan de bak om daar zo snel mogelijk voor te kunnen sparen. Mijn favoriete baantje had ik bij een Mexicaans restaurant met tequila bar. Daar heb ik van alles gedaan. Van schoonmaak tot keukenhulp tot barman. In de horeca leer je in een sneltreinvaart met andere mensen om te gaan. De gouden regel die daar gold, geldt in mijn huidige werk nog steeds: de klant heeft altijd gelijk. Gebruikers moet je op de eerste plaats zetten. Verder heb ik in het restaurant geleerd hoe fijn het is als mensen aardig zijn, ongeacht je rol of plek. De restauranteigenaar wist al precies wie ik was toen ik nog in de schoonmaak werkte. Dat voelde goed. Zijn voorbeeld probeer ik te volgen.’
Van kleine ondernemer naar product marketing manager
Als Product Marketing Manager Modern Work bij Microsoft Nederland is Remco de Kramer verantwoordelijk voor product marketing van de moderne werkplek. Een werkplek die is gebaseerd op Microsoft 365 met Microsoft Teams als primaire interface voor productiviteit. Het mooiste aan zijn huidige baan vindt hij het werken met de vele Microsoft-partners. De Kramer: ‘Onze partners zijn de kracht van ons bedrijf. Zij vullen het Microsoft 365 product aan, leveren het en helpen klanten met de gewenste aanpassingen. Dankzij onze partners biedt Microsoft complete oplossingen voor onze klanten.’
De ondernemersgeest zat er bij Kramer al vroeg in. Van zijn 17e tot zijn 21 had hij namelijk een eigen adviesbureau. Kramer: ‘Ik gaf consumenten en kleine ondernemers uitleg over het werken met computers en het oplossen van verschillende IT-problemen. Dat hier veel behoefte aan was, merkte ik doordat ik dankzij mond-tot-mond reclame al na 1 jaar meer opdrachten had dan ruimte naast mijn studie. Ik maakte goed gebruik van de vakantieperiodes door juist dan extra opdrachten aan te nemen.
Toen ik 17 was had ik meer dan gemiddeld, maar zeker niet veel kennis van IT. Regelmatig vond ik het spannend of ik een probleem wel op zou kunnen lossen voor een klant. Gaandeweg leerde ik dat het vermogen om te weten waar je je informatie vindt en hoe je dit snel tot je neemt belangrijker is dan het hebben van parate kennis. Omdat het innovatietempo in de IT-wereld continue versnelt, is deze les steeds relevanter geworden. Het is tegenwoordig zelfs een van de hoofdcriteria waar recruiters van Microsoft kandidaten op beoordelen.’
Van rozenknipper naar zakelijk directeur
T-Mobile’s Egbert Kroon is anno 2022 Director B2B Development & Innovations. Hij is verantwoordelijk voor alle product- en propositieontwikkeling voor T-Mobile’s zakelijke klanten en voor innovatie op deze onderwerpen. Ook zorgt hij ervoor dat T-Mobile’s zakelijke en operationele afdelingen door middel van slimme IT-oplossingen zo goed mogelijk worden ondersteund. In zijn jonge jaren werkte Kroon in een rozenkwekerij, waar hij al snel kennis maakte met innovatie en de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
Kroon: ‘Ooit was ik rozenknipper en manusje-van-alles in een rozenkwekerij in Klazienaveen. Ik mocht rozen knippen, ze ophangen in een sorteermachine, helpen bij de bouw van een nieuwe kas en had verder nog wat algemene onderhoudstaken. Het bedrijf werd gerund door twee personen. Een van hen zat op executie en personeel, de ander hield zich bezig met bedrijfsvoering en innovatie. Van beiden heb ik veel geleerd.
Binnen het bedrijf was er al heel vroeg een systeem waarmee je exact kon zien hoeveel rozen een medewerker knipte en van welke lengte. Hierdoor leerde ik over KPI’s (key performance indicators) en het effect daarvan op het gedrag en salaris van mensen. Ook leerde ik hoe je met technische innovatie je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren, en dat je als bedrijf onderscheid moet maken in het organiseren en uitvoeren van je innovatie.’
Meer inspiratie?
Wil jij net zo’n (tech)baas worden als Martijn, Remco of Egbert? Lees dan hoe WeTransfer, Print.com en Crips uitgroeiden tot succesvolle bedrijven, en wat volgens The Financial Times en McKinsey de beste boeken voor ondernemers zijn. Liever luisteren of kijken? In deze podcast vertelt Tisha van Lammeren hoe zij met haar unlimited mindset CCO van T-Mobile werd of binge watch de 5 beste Netflix-documentaires die iedere ondernemer gezien moet hebben. Wil je nog een stapje verder gaan? Download dan onze whitepaper ‘Vier stappen om je medewerkers slagvaardiger te maken’ bomvol tips van techfilosoof Martijn Aslander.

In 4 stappen naar mentaal uitgeruste en productieve werknemers
In de whitepaper geeft Martijn Aslander tips over hoe je je medewerkers meer slagvaardig laat zijn. Verpakt in een handig en concreet stappenplan, over hoe je verbeterde productiviteit van een individueel naar een groepsniveau tilt.