Een vriendelijke monster associeer je niet meteen met zonnebrillen, en toch is dat wat dit merk verkoopt. Het designer merk combineert kunst met zonnebrillen op een museale wijze. Gentle Monster heeft vestigingen in New York, Shanghai, Beijing, Hong Kong en Chengdu maar de meest bijzondere vestigingen zijn toch echt de ‘flagship stores’ in Seoul, Zuid-Korea. Het merk kenmerkt zich door haar creatieve concepten. Zo lanceerde Gentle Monster het Quantum project met thema’s als ‘The Birthday in August’ en ‘Sewing Twins.’ Per thema wordt er aandacht aan een verhaal besteed, welke visueel in de vorm van objecten, mode, kunst en video tot leven wordt gebracht. Je vergeet bijna dat ze een product proberen te verkopen.
Gekkenhuis
Het merk werd in 2011 opgericht door een voormalig leraar Engels genaamd Hankook Kim. Het succes begon toen de beroemde Zuid-Koreaanse actrice Gianna Jun een zonnebril van het merk droeg in een populaire Koreaanse drama-serie genaamd My Love from the Star. “De drama werd drie of vier jaar geleden wereldwijd bekend, sindsdien is het gekkenhuis voor ons,” aldus Taye Yun, Vice-President van communicatie.
Gentle Monster kenmerkt zich door een filosofie die zij “innovational High-End Experiments” noemen. Dit is wat het merk bijzonder maakt. Zij proberen namelijk met hun zonnebrillen een verhaal te vertellen, en experimenteren hierin met brilmonturen en ruimtes. Dit zorgt voor een flow in het proces van ontwerp naar presentatie. Het zonnebrillen merk ontwerpt elk jaar 30-40 nieuwe unisex stijlen in verschillende kleuren en materialen. De brillen worden verkocht voor prijzen tussen de 200 en 800 dollar. De doelgroep van het Koreaanse merk heeft dus genoeg uit te geven.
Tilda Swinton
Gentle Monster werkt sinds het begin al samen met bekende namen. Het merk heeft dit jaar zelfs een exclusieve collectie uitgebracht met de getalenteerde actrice Tilda Swinton. Het kille en witte voorkomen van de actrice steekt op indrukwekkende wijze af tegen de felrode ontwerpen van de collectie. Dit alles wordt samengebracht in een visueel kunstwerk, compleet met video en een klassiek hoorspel, te aanschouwen op de website van het merk.
Verstopt
Als je de Gentle Monster winkel in loopt, bevind je je meteen in een kunstwerk. De zaak bevindt zich in een gigantisch gebouw in de Sinsa district in Seoul. De eerste verdieping is overweldigend groot en draagt het thema “Entropy” uit. Entropie staat symbool voor wanorde of chaos. De ‘showroom’ neemt een hele andere betekenis aan in deze store. Je loopt niet een ruimte in met een paar plankjes waar de zonnebrillen op gepresenteerd worden. Nee, bij Gentle Monster gaat het om de ervaring. Elke verdieping straalt comfort uit en heeft een eigen persoonlijkheid. Je bevindt je in een kinetisch kunstwerk, een kamer met afbladderende spiegels, en een bos met ondersteboven bomen. Overal zijn de zonnebrillen van de nieuwe collectie verstopt. En alles vloeit samen tot een geheel. Het gebouw vertelt een verhaal, en de zonnebrillen maken het af.
Foto’s: Gentle Monster