Startups

Boek een chauffeur voor je eigen auto met Sjauf

Elke maand kiezen we een app die het leven gemakkelijker of leuker maakt. Dit keer: Sjauf, de app waarmee je een chauffeur boekt voor je eigen auto. In gesprek met oprichter Roel Bloo.

Wat is Sjauf?

,,Sjauf is er vooral voor mensen die op sociale gelegenheden zijn of een lange dag achter de rug hebben, situaties waarbij het onverstandig is om zelf weer achter het stuur te kruipen. Met de app kies je gemakkelijk – lastminute of ruim van tevoren – een chauffeur die je veilig thuisbrengt in je eigen auto. De klant en de chauffeur spreken vooraf een vaste prijs af.”

Sinds wanneer zijn jullie actief?

,,In het najaar van 2015 zijn wij begonnen met brainstormen. in februari 2016 begonnen we daadwerkelijk met het design en het bouwen van de apps Sjauf (voor consumenten) en Sjauf Pro (voor chauffeurs). In juli 2016 kwam de bètaversie beschikbaar voor de consumenten-app, waarbij wij nu enkele weken geleden “klaar” zijn met beide apps en echt de publiciteit kunnen gaan opzoeken.

Hoeveel mensen werken er aan Sjauf?

,,Wij werken met 5 mensen continu aan Sjauf, daarnaast beschikken we nog over een team van developers.”

Wat hebben jullie gedaan voor jullie dit begonnen?

,,Mede-oprichter Roderik Kusters en ik hebben tijdens onze studententijd een reeds bestaand chauffeursbedrijf overgenomen en verder uitgebouwd. Roderik heeft een master Financial Economics en ik heb een master Marketing behaald, beide aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Tijdens de eindfase van onze studie, zijn wij begonnen met het opzetten van Sjauf.”

Waar komt het idee voor Sjauf vandaan?

,,Tijdens het leveren van de diensten van ons andere bedrijf, kwamen wij steeds vaker tot de conclusie dat het veel makkelijker kon. Voornamelijk particuliere klanten willen graag vooraf een vaste prijs afspreken, en dat vaak last-minute via een app regelen. Dit in combinatie met het feit dat chauffeurs graag meer willen verdienen en vooral zelf controle willen hebben over hun verdiensten en werktijden, plus de voordelen van werken via een app. Dit alles heeft geleid tot het opzetten van een platform. ”

Tijdens het leveren van de diensten van ons andere bedrijf, kwamen wij steeds vaker tot de conclusie dat het veel makkelijker kon
Tweet
Twitter

Hoe werkt het?

,,Sjauf is een ‘peer-to-peer’-platform waar chauffeurs en klanten onderling een deal sluiten. Klanten maken een rit aan in de app en deze wordt vervolgens bij chauffeurs uitgezet. Wij verzorgen de informatie op het platform en regelen alles eromheen: verzekering en training van chauffeurs, een veilige betaling via de app en de tool voor alle communicatie. De Sjauf geeft aan wat hij wil verdienen met de rit, de klant kiest uit verschillende chauffeurs en bijbehorende prijzen.”

Wat is jullie verdienmodel?

,,Klanten bestellen een chauffeur via de app en kunnen gemakkelijk met hun creditcard afrekenen. De prijzen hangen af van wat de chauffeurs bieden voor een rit. Wij rekenen een kleine marge bovenop het bod van de chauffeur, die de klant betaalt.”

Wie zijn je concurrenten?

,,Traditionele chauffeursdiensten, met een chauffeur op uurbasis. Maar zij zijn significant duurder door de hoge marges voor de tussenpersonen die eraan te pas komen. En bij de meeste diensten is het zo dat je vaak niet kunt bestellen als je omhoog zit en dat je moet bellen in plaats van appen. Sjauf werkt lastminute, snel, met directe betaling en je communiceert direct met de chauffeur van je keuze. Indirecte concurrenten zijn daarnaast het openbaar vervoer, taxidiensten en hotels.”

Wat is er uniek aan jullie dienst ten opzichte van de concurrentie?

,,Wij hebben de dienst van een chauffeur in je eigen auto gedecentraliseerd. Hierdoor is het product zeer schaalbaar geworden, door een ontzettend snelle handelingssnelheid en een onbeperkte capaciteit. We vinden een persoonlijke benadering bovendien heel belangrijk. Sjauf is zo ontwikkeld dat klanten veel informatie kunnen zien over de chauffeurs, zoals hun huidige baan, hoe lang ze hun rijbewijs hebben, het aantal ritten dat ze al hebben gereden en zelfs hun hobby’s en favoriete automerk. De chauffeurs verschijnen niet in pak, maar gewoon in nette, meer casual kleding.”

Kun je iets vertellen over de resultaten tot nu toe?

,,Zonder verdere promotie hebben we onlangs de grens van duizend app-downloads overschreden en inmiddels zitten we op circa 1650 app-downloads. Belangrijk daarbij is te vertellen dat tot nu toe geen reclame is gemaakt, maar dit aantal gehaald is middels mond-tot-mond reclame van de eerste veertig gebruikers. Dit aantal blijft groeien, waarbij de omzet maandelijks met meer dan 50% toeneemt. De bètaversie kwam in juli 2016 beschikbaar, die hebben we een paar weken geleden pas afgerond. Nu is het tijd om voor het grote publiek te gaan. Maar eerst hebben we meer chauffeurs nodig. Momenteel hebben we er honderd, voor het einde van het jaar willen we dat het er vijftienhonderd zijn. We zijn daarvoor bezig met advertenties – voornamelijk op social media – maar we gaan ook langs op universiteiten.” 

Nu is het tijd om voor het grote publiek te gaan. Maar eerst hebben we meer chauffeurs nodig.
Tweet
Twitter

Wie zijn jullie gebruikers?

,,Mensen die een auto bezitten, voornamelijk tussen de 30 en 65 jaar. Gemak speelt een grote rol in de beslissing om een Sjauf-chauffeur te boeken, maar gebruikers komen bijvoorbeeld ook van een sociale gelegenheid af met een drankje op, ze zijn te moe om te rijden of ze willen kunnen werken tijdens de rit. Op dit moment zien we dat woensdag tot en met zaterdagavond het drukst zijn, waarbij vrijdag de kroon spant. De volgende stap is om ons meer te richten op zakelijke klanten, waardoor de drukte zich wat meer door de week zal verspreiden.”

Wat zijn de plannen voor het aankomende jaar?

,,Nu is het alleen nog mogelijk om met creditcard te betalen, maar we werken aan een iDEAL-optie. Voor meer gebruikersgemak mikken we daarna op PayPal. De werving, selectie en training van chauffeurs vraagt nu veel tijd, maar dat is de investering waard. We willen zeker weten dat we kwaliteit in huis halen. Eind december 2017 willen we op tienduizend gebruikers zitten.”

 

T-mobile