Ondernemers

Hoe Helloprint uit Rotterdam in 6 jaar tijd uitgroeide tot een datagedreven miljoenenbedrijf

Het Rotterdamse Helloprint groeide in zes jaar uit tot een multinational met een miljoenenomzet. CEO en founder Hans Scheffer over het succesverhaal van zijn onderneming. “Als je 24 bent en je hebt het talent om in onze board of directors te zitten, dan kan dat.”

De telefoon van Hans Scheffer gaat maar op één plek op stil: in de ‘living’ van het hoofdkantoor van Helloprint in Rotterdam. “Daar is het absoluut verboden om met je telefoon bezig te zijn”, vertelt de CEO. “Best een verademing om daar bijvoorbeeld tijdens een vrijdagmiddagborrel te zijn. Iedereen communiceert zonder mobieltje met elkaar. Soms wat onwennig, maar veel mensen vinden het juist heel fijn.”

Die vrijdagmiddagborrel wordt de afgelopen jaren steeds drukker bezocht, want Helloprint groeit hard. Inmiddels werken er tweehonderd mensen bij het online platform waar je drukwerk in alle soorten en maten kunt bestellen. Van bierviltjes tot briefpapier: zo ongeveer alles kan bedrukt worden. In elke hoeveelheid, dus het zijn niet alleen grote bedrijven waar Helloprint zich op richt, maar vooral ook consumenten en kleine bedrijven. Het bedrijf drukt zelf niets, maar werkt als platform tussen haar klanten en honderden Europese printproducenten.

Scheffer startte Helloprint met drie compagnons in 2013. ‘Vier jonge honden en een mooie droom’, noemt hij het zelf. Die droom was om de bestaande printbusiness flink op te schudden. Die werkte op dat moment nog vooral offline en was zwaar gefragmenteerd. Ondertussen was én is print nog steeds een enorme bedrijfstak. Wereldwijd is de sector bijvoorbeeld acht keer zo groot als de game-sector en groter dan de auto-industrie, benadrukt Scheffer.

Succesverhaal

Wereldwijd is de sector bijvoorbeeld acht keer zo groot als de game-sector en groter dan de auto-industrie
Tweet
Twitter
Vorig jaar draaide Helloprint een omzet van 50 miljoen en het opereert in dertien landen. De onderneming heeft vestigingen in Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Portugal en is dit jaar winstgevend. Een succesverhaal dus. Maar hoe maakt Helloprint het verschil?

Dat zit volgens Hans Scheffer vooral in de mensen en de cultuur in het bedrijf. “We willen onszelf continu opnieuw uitvinden. En we willen duurzaam groeien en winst maken. Om dat te bereiken heb je mensen nodig die zichzelf boven het maaiveld uit willen blijven ontwikkelen. Daarom is het in ons bedrijf kenmerkend dat we geen ‘plafonds’ hebben, we proberen hiërarchische lagen te voorkomen. Als je 24 bent en je hebt het talent om in onze board of directors te zitten, dan kan dat.”

De vraag is: hoe krijg je de juiste mensen je bedrijf binnen? Volgens Scheffer is het van levensbelang om een duidelijke bedrijfscultuur te hebben en te zorgen dat mensen die je aanneemt, daar ook bij passen. “Bij iedereen die bij ons komt werken moeten we een aantal vinkjes kunnen zetten. We hebben kernwaarden die mensen echt van binnen moeten voelen. ‘Show flammable passion’ bijvoorbeeld, ‘solve it’ en ‘begin it to win it’. Ook geven we mensen veel vrijheid – we doen bijvoorbeeld niet aan gereguleerde vakantiedagen, uren of vaste tijden. Maar daarbij komt ook verantwoordelijkheid: projecten moeten wel op tijd af. Aan die cultuur blijven we dogmatisch vasthouden, daar doen we geen concessies in. Misschien dat we daarom maar een op de honderd mensen aannemen die we spreken, maar so be it.”

Extreem datagedreven

De afgelopen jaren werd er bij Helloprint een grote professionaliseringsslag doorgevoerd. Scheffer: “We kunnen steeds beter vooruitkijken en strategische beslissingen nemen. En er dus voor zorgen dat dingen ons niet meer zomaar overkomen.” Een belangrijke rol daarin spelen de data die in het bedrijf gegenereerd worden. “We zijn extreem data- en reportgedreven. Er hangen hier in ons pand in Rotterdam vijftig schermen. Dagelijks zie ik meer dan veertig reports. Op basis van al die data kun je heel goed keuzes maken. Over marketing, je verkoopkanalen, je inkoop. We maken er een sport van om alles te meten en te weten. Er zijn zelfs collega’s die hun lunch een cijfer geven en dat rapporteren.”

De snelle groei van het bedrijf moet uiteindelijk ook Scheffers eigen rol bij Helloprint veranderen. “Ik treed nog steeds duidelijk op de voorgrond. Misschien nog wel te veel, want we hebben de allerbeste mensen in onze teams. Als je bedrijf groeit, moet ook je eigen rol veranderen, en die van mij moet meer en meer gaan over het strategisch sturen van het bedrijf, over hoe onze groeiplannen eruit zien. Dan komen we sneller verder.”

Bereikbaarheid is belangrijk voor Scheffer, want hij is van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bezig met Helloprint. “Ik sta een uur of achttien per dag ‘aan’. Ik vind dat, als je een bedrijf op deze manier wilt laten groeien, je daar altijd mee bezig móét zijn.”

Podium pakken

Scheffers telefoon staat dan ook altijd aan – behalve tijdens de vrijdagmiddagborrel dus. Lachend: “Ik doe gemiddeld een half jaar met een telefoon, daarna is-ie gewoon op.” Hij gebruikt zijn mobiel het meest voor mails en om te communiceren via WhatsApp en Facebook Workplace, de belangrijkste office tool bij Helloprint. “Die past goed bij ons bedrijf, omdat er veel jonge mensen werken die gewend zijn om te communiceren via social media. Verder biedt FB Workplace veel ruimte aan medewerkers om te laten zien wat ze aan het doen zijn. Ze kunnen makkelijk het podium pakken, en dat past bij onze open cultuur.”

De CEO vindt het ook belangrijk dat een goede bereikbaarheid niet ophoudt bij de landsgrens. “Ik ben vaak in het buitenland en daar moet geen barrière zijn om zo goed en efficiënt mogelijk te kunnen communiceren.” Met zijn T-Mobile Unlimited-bundel is daar in ieder geval ook geen sprake van. “Het is een verademing dat buiten Nederland je mogelijkheden om te communiceren hetzelfde blijven en je je geen zorgen hoeft te maken over dataverbruik of hogere kosten.”

Hoe dan ook moeten al die tools en communicatiemogelijkheden ten dienste staan van de medewerkers. En dus passen in de bedrijfscultuur. ‘Laat je culturele waarden nooit los’ is dan ook de les die Scheffer aan andere ondernemers mee wil geven. “Uiteindelijk zijn het de mensen in je bedrijf die het verschil maken. En daarom een tweede belangrijk advies: zorg goed voor je mensen. Een 10 krijg je niet snel als werkgever, maar je moet er wel altijd naar streven.”

Foto’s: Taylor Berkmans

Beeld: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Hoe Helloprint uit Rotterdam in 6 jaar tijd uitgroeide tot een datagedreven miljoenenbedrijf